لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

دستیار دبیرکل ملل متحد: دهه گذشته دهه پسرفت در زمینه حقوق بشر بود


اندرو گلیمور ۳۰ سال سابقه خدمت در سازمان ملل را دارد و در کشورهایی مانند عراق، افغانستان، سودان جنوبی و مناطق فلسطینی حضور داشته‌است
اندرو گلیمور ۳۰ سال سابقه خدمت در سازمان ملل را دارد و در کشورهایی مانند عراق، افغانستان، سودان جنوبی و مناطق فلسطینی حضور داشته‌است

مقام ارشد سازمان ملل در زمینه حقوق بشر در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری اسوشیتدپرس می‌گوید دهه گذشته، دهه پسرفت و مقابله شدید علیه حقوق بشر بود.

اندرو گلیمور، دستیار دبیرکل ملل متحد در امور مربوط به حقوق بشر، به اسوشیتدپرس گفته است عقب‌گرد ده سال گذشته البته قابل مقایسه با پیشرفت‌هایی که از اواخر دهه ۱۹۷۰ تا کنون حاصل شده نیست، اما همچنان جدی، نگران‌گننده و تاسف‌بار است.

آقای گلیمور، که پیشتر در سیاست و روزنامه‌نگاری دست داشته، به‌زودی پست خود را واگذار خواهد کرد. او ۳۰ سال سابقه خدمت در سازمان ملل را دارد و در کشورهایی مانند عراق، افغانستان، سودان جنوبی و مناطق فلسطینی حضور داشته‌است.

این ناظر ارشد ملل متحد در امور حقوق بشر به «عوام‌گرایان خودکامه و ملی‌گرا» از آمریکای شمالی و جنوبی تا اروپا و آسیا، اشاره کرده و می‌گوید آن‌ها ضربه‌پذیرترین گروه‌ها و اقلیت‌ها را در جوامع مختلف نشانه گرفته‌اند.

به گفته آقای گلیمور از اقلیت مسلمان در میانمار تا روماها (کولی‌ها)، از مهاجران مکزیکی تا اقلیت‌های جنسی و در نهایت زنان، در گزند و تهدید این افراد قرار گرفته‌اند.

او به رهبران کشورهای مختلف اشاره کرده که شکنجه را توجیه می‌کنند، برای بازداشت و کشتن روزنامه‌نگاران ادله می‌آورند و دست به خشونتی ویرانگر و گسترده علیه معترضان و تظاهرکنندگان می‌زنند.

دستیار دبیرکل ملل متحد می‌گوید او هرگز تصور این را هم نمی‌کرد که روزی دوباره واژه «اردوگاه‌های کار اجباری» به گوشش بخورد.

به‌نظر می‌رسد اشاره آقای گلیمور با اردوگاه‌هایی‌ست که در زمان آلمان نازی برپا شدند و در آن‌ها نسل‌کشی یهودیان و کشتار گسترده اقلیت‌های جنسی و قومی و مخالفان سیاسی رقم خورد.

گلیمور می‌افزاید «و حالا در دو کشور جهان این مسئله دوباره به یک مسئله جدی تبدیل شده‌است».

او البته نامی از کشور خاصی نبرده اما اردوگاه‌هایی که دولت چین در شین‌جیانگ برای نگه‌داری مسلمانان برپا کرده، این روزها بارها مطرح شده و انتقادهای گسترده سازمان ملل را همراه داشته‌است. هرچند چین می‌گوید این اردوگاه‌ها برای «بازآموزی» برپا شده‌اند. اسوشیتدپرس به مراکز نگه‌داری مهاجران در جنوب ایالات متحده نیز اشاره کرده‌است. واشینگتن به‌تاکید انتقادها از وضعیت «اردوگاه گونه» این مراکز را رد کرده‌است.

اندرو گلیمور از کشورهای قدرتمند سازمان ملل انتقاد کرده که جلوی حضور مدافعان حقوق بشر را می‌گیرند. او می‌گوید در حالی که مدافعان حقوق بشر به شورای امنیت راهی پیدا نمی‌کنند، چین و برخی دیگر اعضا اقداماتی می‌کنن که عملا جلوی ورود آن‌ها به ساختمان سازمان ملل نیز گرفته می‌شود.

آقای گلیمور در پایان مصاحبه خود گفته «آنچه مرا امیدوار می‌کند این است که وقتی دهه تازه‌ای را شروع می‌کنیم، فعالیت‌های جوانان افزایش خواهد یافت، آن‌چه به مردم کمک می‌کند شجاعت خود را بازیابند و بر آن‌چه به آن اعتقاد دارند ایستادگی کنند».

بر پایه مصاحبه اندرو گلیمور با خبرگزاری اسوشیتدپرس
XS
SM
MD
LG