لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۷

سازمان ملل: ۱۶ میلیون نفر از جمعیت یمن در آستانه گرسنگی است


جنگ داخلی یمن که ده‌ها هزار کشته بر جای گذاشته است، به بن‌بست رسیده و تنها نتیجه آن بزرگترین بحران بشری جهان است.
جنگ داخلی یمن که ده‌ها هزار کشته بر جای گذاشته است، به بن‌بست رسیده و تنها نتیجه آن بزرگترین بحران بشری جهان است.

رئیس برنامه جهانی غذا روز چهارشنبه ۳۱ شهریور هشدار داد که ۱۶ میلیون نفر از جمعیت یمن در آستانه گرسنگی قرار دارد و در صورت عدم حمایت‌های مالی مورد نياز، کمک‌های غذایی به میلیون‌ها نفر در این کشور جنگزده در ماه اکتبر به پایان خواهد رسید.

دیوید بیسلی گفت: «اوایل سال جاری بودجه کمک‌های بشردوستانه این نهاد در یمن به پایان رسید و تنها در نتیجه کمک‌های مالی کشورهایی نظیر آمریکا، آلمان، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و دیگران توانستیم از وقوع یک فاجعه بشری جلوگیری کنیم».

او هشدار داد که بدون دریافت کمک مالی بیشتر از سوی جامعه بین المللی کمک‌های غذایی این نهاد به حدود ۳.۲ میلیون نفر از مردم یمن در ماه اکتبر و کمک به حدود پنج میلیون نفر دیگر در ماه دسامبر قطع خواهد شد.

به گفته اتحادیه اروپا که روز چهارشنبه در همکاری با سوئد و سوئیس میزبان جلسه‌ای در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل بود، حدود ۶۰۰ میلیون دلار برای کمک‌های بشردوستانه به یمن جمع‌آوری شده است. ولی اين رقم هنوز یک میلیارد دلار از آنچه که سازمان ملل تقاضا کرده بود کمتر است.

اهداء‌کنندگان اصلی کمک مالی به یمن در این جلسه دولت آمریکا با ۲۹۰ میلیون دلار و اتحادیه اروپا با ۱۳۹ میلیون دلار بودند.

مسئول بخش یمن در موسسه خیریه «آکسفام» ضمن ستایش از افزایش کمک مالی برخی از کشورها ابراز امیدواری کرد که این مبالغ هر چه سریع‌تر در اختیار نهادهای امدادرسانی قرار بگیرد.

او افزود: «باید یادآوری کرد که بار دیگر فقط چند کشور سخاوتمند کمک کردند و سایرین در واکنش به قحطی، گرسنگی و فقر و آینده دردناکی که در انتظار یمن است، هیچ اقدامی انجام ندادند».

جنگ داخلی یمن که ده‌ها هزار کشته بر جای گذاشته است، به بن‌بست رسیده و تنها نتیجه آن بزرگترین بحران بشری جهان است.

رئیس برنامه جهانی غذا در بخش دیگری از سخنانش گفت: «اولویت اصلی پایان دادن به جنگ است و اگر اهداکنندگان کمک مالی خسته شده‌اند باید جنگ را تمام کنند».

او از رهبران جهان خواست با اعمال فشار بیشتر بر طرف‌های درگیر در جنگ به مصیبت مردم یمن پایان دهند.

آقای بیسلی افزود: «مردم هیچ پولی برای خرید نیازهای اساسی خود ندارند و توانایی و ظرفیت آن‌ها برای ادامه این وضعیت به پایان رسیده است. واقعا وضعیت دردناکی است».

اشاره او به کاهش شدید ارزش ریال، پول ملی یمن و افزایش سرسام آور بهای کالاهای اساسی بود.

هنریتا فور، دبیرکل یونیسف، نیز گفت: «بیش از ۱۱ میلیون کودک یمنی برای ادامه زندگی محتاج کمک‌های بشردوستانه هستند. بیش از دو میلیون کودک زیر پنج سال از سوءتغذیه رنج می‌برند و حدود ۴۰۰ هزار نفر از آن‌ها به دلیل سوءتغذیه و بیماری با خطر مرگ روبرو هستند».

او افزود: «در یمن هر ۱۰ دقیقه یک کودک به دلایل اجتناب‌پذیری مثل سوء تغذیه و یا عدم دسترسی به واکسن جان خود را از دست می‌دهد».

کمیسر امور بشردوستانه اتحادیه اروپا در بخشی از سخنانش در جلسه روز چهارشنبه از تمامی طرف‌های درگیر در جنگ یمن خواست توزیع آزادانه مواد غذايی و سوخت در سراسر یمن را تضمین کنند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمريکا، نیز از کشورهای اهداءکننده کمک مالی به یمن خواست هر چه سریع‌تر این مبالغ را در اختیار سازمان ملل قرار دهند و از کشورهای دیگر نیز خواست «به تامین کسری بودجه کمک‌های بشردوستانه کمک کنند».

او افزود که دولت آمریکا کماکان از اقدامات سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس حمایت می‌کند و از طرف‌های درگیر در جنگ یمن خواست فرصت‌های موجود برای صلح را غنيمت بشمرند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG