لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۹

سازمان ملل: موشک ضد تانک در لیبی، دارای مشخصات موشک ساخت ایران است


آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در گزارشی به شورای امنیت گفته است که تجزیه و تحلیل عکس‌های چهار موشک هدایت شونده ضد تانک در لیبی نشان می‌دهد که یکی از آنها «دارای مشخصات» موشک دهلاویه ساخت ایران است.

رویترز می‌گوید در این گزارش که روز دوشنبه ۱۷ آذرماه به شورای امنیت ارائه شد،‌ آمده است٬ سازمان ملل قادر نیست مشخص کند که این موشک با نقض قطعنامه تحریم شورای امنیت به لیبی منتقل شده است.

شورای امنیت سازمان ملل بر اساس قطعنامه ۱۹۲۹ در سال ۲۰۰۷ ٬ ایران را تحریم تسلیحاتی کرد.

در چارچوب توافق سال ۱۳۹۴ ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان تحریم‌های هسته‌ای تهران لغو شدند ولی شورای امنیت بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ که در پیوند با تایید برجام بود، اعلام کرد که تحریم تسلیحاتی ایران ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهرماه) به پایان می‌رسد.

اسرائیل در خردادماه سال جاری ایران را متهم کرد تسلیحات به لیبی می‌فرستد و در همین زمینه عکس‌های موشک‌های هدایت شونده ضد تانک در لیبی را به دبیرکل سازمان ملل تحویل داد. ایران در واکنش در نامه‌ای به آنتونیو گوترش «ادعای» اسرائیل را «کاملاً بی اساس» خواند و آن را رد کرد.

اسرائیل گفته بود براساس عکس‌های به دست آمده در نوامبر سال ۲۰۱۹ ، شبه نظامیان وابسته به ژنرال حفتر از سیستم موشکی هدایت شونده ضد تانک ساخت ایران استفاده می‌کنند.

آنتونیو گوترش در گزارش روز دوشنبه خود نوشته است، براساس عکس‌های ارائه شده به دبیرخانه سازمان ملل، یکی از چهار موشک هدایت شونده ضد تانک مشخصات موشک دهلاویه ساخت ایران را دارد، در حالی که تاریخ ساخت این موشک هدایت شونده ضد تانک مشخص نیست.

این گزارش تصریح کرده است، دبیرخانه سازمان ملل قادر نیست که تشخیص دهد که آیا این موشک هدایت شونده ضد تانک با نقض تحریم قطعنامه ۲۲۳۱ به لیبی منتقل شده است یا خیر.

آنتونیو گوترش سالی دو گزارش در خصوص چگونگی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت٬ به این شورا ارائه می‌کند.

سازمان ملل صدور سلاح به لیبی را نیز که از سال ۲۰۱۱ و به دنبال سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور وقت این کشور، درگیر جنگ داخلی است٬ ممنوع کرده است.

این کشور نفت‌خیز اکنون دو پاره شده به طوری که دولت آشتی ملی طرابلس و شمال غرب لیبی را در اختیار دارد و ژنرال خلیفه حفتر و ارتش ملی لیبی بنغازی را در شرق کشور در اختیار دارد.

سازمان ملل متحد اما دولت آشتی ملی را به رسمیت می‌شناسد. ترکیه نیز از این دولت حمایت می‌کند در حالی که امارات متحده عربی، مصر و روسیه حامی ژنرال حفتر به شمار می‌آیند.

XS
SM
MD
LG