لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۲

رافائل گروسی: ایران بعد از اعلام گام پنجم، اقدامی در این راستا انجام نداده است


رافائل گروسی به واشینگتن سفر کرده است (عکس از آرشیو)
رافائل گروسی به واشینگتن سفر کرده است (عکس از آرشیو)

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، چهارشنبه گفته است که ایران پس از گام پنجم در عدول از تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب توافق هسته‌ای موسوم به برجام اقدام تازه‌ای را انجام نداده است.

به گزارش رویترز، رافائل گروسی که در نخستین سفر رسمی خود به آمریکا در واشینگتن به سر می‌برد، گفته است: بعد از گام پنجم، هنوز اقدامی تازه‌ای انجام نشده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرده است که ایران همچنان در حال غنی سازی اورانیوم است.

جمهوری اسلامی ایران «گام پنجم و نهایی» کاهش تعهدات برجامی‌اش را در ۱۵ دی ماه اعلام کرد و گفت که دیگر «با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست».

ایران از ۱۸ اردیبهشت امسال و‌ در سالگرد خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها علیه تهران، رسما عدول از «برخی» تعهداتش در «چارچوب این توافق» را اعلام کرد.

رافائل گروسی همچنین گفته است که روز سه شنبه در دیدار با مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرده است. اما جزییات بیشتری از این دیدار را مطرح نکرد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین در مصاحبه با فایننشال تایمز گفته است: ایرانی‌ها گفته بودند که دیگر هیچ محدودیتی (در چارچوب برجام ) را نمی‌پذیرند، اما آنها تاکنون هیچ اقدامی جدی را برای محقق کردن آنچه که اعلام کرده بودند، انجام نداده‌اند.

رافائل گروسی تصریح کرده است که ایران همچنان به غنی سازی اورانیوم با غلظت بالا ادامه می‌دهد، اما نه در سطحی بالاتری که باعث صدور اخطارهای تازه‌ای بشود.

این در حالی است که سه کشور اروپایی طرف ایران در توافق هسته‌ای برجام، پس از اقدامات ایران در عدول از تعهداتش، تصمیم به فعال کردن مکانیزم حل اختلاف گرفتند.

فرانسه، بریتانیا و آلمان ایران با اشاره به عدول مرحله به مرحله تهران از تعهدات برجامی‌اش گفته بودند که «به دلیل اقدام‌های ایران چاره‌ای نمانده» جز این‌‌که مکانیسم حل اختلاف را فعال کنیم.

اما جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، چهارم بهمن در بیانیه‌ای از تمدید بازه زمانی مکانیسم حل اختلافات در توافق هسته‌ای با ایران، موسوم به برجام خبر داد.

آمریکا، روسیه، فرانسه٬چین و بریتانیا و آلمان در ۱۳۹۴ در وین با ایران به توافق موسوم به برجام، دست یافتند که براساس آن ایران برخی از فعالیت های هسته‌ایش را محدود کرد و در مقابل تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران تعلیق شد.

اما امریکا اردیبهشت سال گذشته از این توافق خارج شد و تحریم های خود را بازگرداند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید، برجام راه را برای دستیابی ایران به سلاح های هسته ای در آینده باز گذاشته است.

آمریکا خواهان پیوستن اروپا به سیاست فشار حداکثری اقتصادی به ایران با هدف وادار کردن آن کشور به پذیرش یک توافق جدید با واشنگتن است.

ایران همواره تاکید کرده که برنامه های هسته‌ای آن کشور اهداف غیر نظامی دارد و حاضر به مذاکره مجدد درباره برجام نیست.

منابع: رویترز، فایننشال تایمز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG