لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۴

محکومیت رهبر سابق صرب‌های بوسنی به حبس ابد افزایش یافت


رادوان کاراجیچ این حکم را «ناعادلانه» خوانده است.
رادوان کاراجیچ این حکم را «ناعادلانه» خوانده است.

رادوان کاراجیچ، رهبر سابق صرب‌های بوسنی که از او به عنوان یکی از بانیان اصلی کشتار دسته جمعی غیرنظامیان در جنگ بوسنی نام برده می‌شود، روز چهارشنبه ۲۹ اسفند به حبس ابد محکوم شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، قضات دیوان بین المللی دادگستری در بررسی این پرونده اتهام نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی را علیه رادوان کاراجیچ وارد دانستند.

این گزارش می‌گوید که کاراجیچ ۷۳ ساله وقتی که قاضی از وی خواست برخیزد تا حکم نهایی‌اش را به او اعلام کند، واکنش خاصی نشان نداد. حکم پیشین رادوان کاراجیچ ۴۰ سال زندان بود که اکنون به حبس ابد افزایش یافته است.

این گزارش می‌گوید که شماری از بازماندگان جنگ بوسنی که در صحن دادگاه لاهه حضور یافته بودند با تشویق‌های خود به رای قاضی واکنش نشان دادند و یکدیگر را در آغوش کشیدند.

همچنین دادستانی که به مدت یک دهه تلاش کرده بود تا کاراجیچ را محکوم کند از این حکم استقبال کرد و گفت که دادگاه باید به حامیان کاراجیچ در بوسنی نیز ثابت می‌کرد که او یک قهرمان نیست.

دادستان سرگئی برامرتز اظهار داشت: «این دادگاه چنین امری را ثابت کرد. حال از کاراجیچ در تاریخ به عنوان یک جنایتکار جنگی یاد می‌شود که مسئول رنج دهشتناک انسان‌هاست.»

جنگ بوسنی که طی سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ رخ داد، خونین‌ترین جنگ در اروپا پس از جنگ جهانی دوم به شمار می‌آید که یکصد هزار کشته بر جای گذاشت و میلیون‌ها نفر را بی‌خانمان کرد.

پیتر رابینسون، وکیل کاراجیچ، گفت که موکل او اگرچه «مسئولیت اخلاقی» رنج‌های ناشی از این جنگ را می‌پذیرد اما اعتقاد دارد که رای امروز دادگاه نشانه‌ای از «غلبه سیاست بر عدالت» است. آقای کاراجیچ این حکم را «ناعادلانه و غیرمنصفانه» خوانده است.

حکم اولیه رادان کاراجیچ ۴۰ سال زندان بود که سال ۲۰۱۶ صادر شد، اما وگن جانسن، قاضی تجدیدنظر دادگاه لاهه معتقد است که در این حکم مسئولیت کاراجیچ و مشارکت او در جنایات جنگ بوسنی دست‌کم گرفته شده است.

کاراجیچ یکی از چندین مقام ارشد در جنگ بوسنی است که دادگاه جنایات جنگی لاهه وی را محکوم می‌کند.

منبع: حبرگزاری آسوشیتدپرس؛ س.ن
XS
SM
MD
LG