لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۷

کلیات طرح سازمان ملل برای کاهش ۸۰ درصدی زباله پلاستیکی تا سال ۲۰۴۰ منتشر شد


برنامه محیط زیست سازمان ملل در گزارش جدید خود که روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت منتشر شد گفت همه کشورهای جهان با استفاده از فناوری‌های موجود و تغییرات جدی در سیاستگذاری تا سال ۲۰۴۰ می‌توانند ۸۰ درصد از حجم زباله­‌های پلاستیکی بکاهند.

گزارش این نهاد در مورد راه­‌های مقابله با زباله پلاستیکی دو هفته قبل از شروع دور دوم مذاکرات جهانی در زمینه یک معاهده بین‌المللی با هدف حذف کامل این زباله­‌ها منتشر می‌شود که قرار است در پاریس برگزار شود.

گزارش برنامه محیط زیست سازمان ملل خاطر­نشان می‌کند که برای تحقق آنچه که اقتصاد «مدور­» می‌نامد سه تغییر مهم در تولید و مصرف کالاها باید صورت بگیرد و آن‌ها تا حداکثر زمان ممکن در گردش باشند. این سه تغییر استفاده مجدد، بازیافت و جایگزین‌کردن پلاستیک با مواد بی­‌ضرر یا کم­‌ضرر است.

اینگر اندرسن، مدیر اجرایی این نهاد، گفت: «اگر ما در همه زمینه­‌ها از جمله گفت‌وگوهای مربوط به معاهده بین المللی در زمینه آلودگی پلاستیک از این نقشه راه پیروی کنیم می‌توانیم به دستاوردهای مهم اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی برسیم.»

جلسات دور دوم مذاکرات در مورد معاهده بین المللی مقابله با آلودگی پلاستیک از روز هشتم تا دوازدهم خرداد در پاریس برگزار می شود. انتظار می­‌رود که در این جلسات مهمترین اصلاحات و تغییرات در متن اولیه معاهده صورت بگیرد و برای بررسی در دور سوم مذاکرات در ماه نوامبر در کنیا آماده شود.

برنامه محیط زیست سازمان ملل تخمین می زند که اجرا و تشویق روش‌های گوناگون استفاده مجدد از بسته بندی‌های پلاستیکی توسط حکومت‌ها نظیر بطری‌های چند­بار مصرف و یا اختصاص مبلغی به عنوان بيعانه (گرویی) برای بازگرداندن بطری‌­های پلاستیکی می­‌تواند تا سال ۲۰۴۰ حدود ۳۰ درصد از زباله­‌های پلاستیکی بکاهد.

این نهاد می­افزاید که اگر بازیافت زباله­‌های پلاستیکی به یک «فعالیت اقتصادی با­ثبات و سودآور بدل شود» و یارانه سوخت‌های فسیلی نيز حذف شود حدود ۲۰ درصد دیگر از حجم زباله­‌های پلاستیکی کاسته خواهد شد. جایگزین کردن بسته­بندی و بطری­‌های کوچک و بزرگ پلاستیکی با مواد تجدیدپذیر طبیعی نیز ۱۷ درصد دیگر از حجم زباله­‌های پلاستیکی می­‌کاهد.

در­حال حاضر کشورهای جهان برای مقابله با انباشت زباله پلاستیکی روش­‌های گوناگونی در پیش گرفته اند. برخی از بزرگترین تولید­کنندگان پلاستیک در جهان نظیر آمریکا و عربستان سعودی طرفدار راهبردهای کشوری هستند.

برخی دیگر که به «­ائتلاف بلندپروازانه­» شهرت پیدا کرده‌­اند از جمله اتحادیه اروپا، نروژ، نیوزلند و رواندا خواستار اقدامات قاطع وهمه‌­جانبه از سوی مجامع بین المللی و همه کشورهای جهان نظیر تعیین اهداف مشخص برای کاهش تولید پلاستیک و حذف تدریجی یارانه سوخت­‌های فسیلی هستند.

برخی از فعالان محیط زیست معتقدند که گزارش برنامه محیط زیست سازمان ملل به ریشه این معضل نپرداخته است.

آنخل پاگو، مدیر کارزار پلاستیک در صلح سبز گفت:«معاهده­ای که تولید پلاستیک را محدود نکند و یا کاهش ندهد نخواهد توانست آنچه را که مردم و سیاره ما نیاز دارند عملی کند.»

XS
SM
MD
LG