لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۵

اعضای گروه حقیقت‌یاب درباره سرکوب اعتراضات در ایران «هفته‌های آینده تعیین می‌شوند»


فدریکو ویه‌گاس، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد
فدریکو ویه‌گاس، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد

فدریکو ویلگاس، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، جمعه چهارم آذرماه گفته است اعضای گروه «حقیقت‌یاب» درباره کشتار و سرکوب معترضان در ایران طی هفته‌های آینده تعیین می شوند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل روز پنجشنبه در سی‌وپنجمین نشست ویژه خود با تصویب قطعنامه‌ای یک گروه حقیقت‌یاب را برای راستی‌آزمایی و حقیقت‌یابی درباره کشتار و سرکوب معترضانی که بعد از کشته شدن مهسا امینی در ایران به خیابان آمدند، تعیین کرد.

در جریان این رای‌گیری ۲۵ عضو این شورا رای مثبت، شش عضو - شامل ارمنستان، چین، کوبا، پاکستان، ونزوئلا و اریتره - رای مخالف و ۱۶ عضو این شورا رای ممتنع دادند.

فدریکو ویلگاس در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان در خصوص تصویب این قطعنامه گفته است، شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست و مطالبه ایرانیان را شنیده است.

رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تصریح کرد که گروه حقیقت یابی که این شورا تعیین کرد می‌تواند تاثیر گذار باشد.

خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان از او پرسید ماموریت گروه «حقیقت‌یاب» و کاری که کارشناسان بی‌طرف و مستقل انجام خواهند داد ممکن است ماه‌ها طول بکشد و قرار است که نتیجه نهایی در گزارشی در ماه مارس سال ۲۰۲۴ ارائه شود. اما این تصمیم چه تغییر بلافاصله‌ای را برای ایرانی‌هایی که جان خود را به دلیل حضور در اعتراضات خیابانی به خطر می‌اندازند به همراه خواهد داشت.

فدریکو ویلگاس در پاسخ گفت: تغییر بلافاصله این است که یکی از مهم ترین نهادها توسط جامعه بین المللی ایجاد شده را دارید که تصمیم گرفته است دست به اقدام بزند. قصد دارم که کارشناسان مستقل و بی طرف را به زودی طی هفته‌های آینده منصوب کنم که کار خود را شروع کنند.

او اضافه کرد: اعضای این گروه بلافاصله کار جمع آوری اطلاعات و داده‌های نقض (حقوق بشر) گزارش شده را جمع آوری خواهند کرد.

فدریکو ویلگاس گفت: در خصوص ارائه گزارش به شورای حقوق بشر در أینده اشاره کردید که بیشتر جنبه اداری و ارائه آن در سال آینده است، اما اعضای این گروه بلافاصله کار خود را شروع خواهند کرد تا مسببان و عاملان را مشخص کنند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته تصمیم شورای حقوق بشر سازمان ملل جهت تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب جدید برای انجام تحقیقات درباره کشتار و سرکوب معترضان در ایران را رد کرد.

در بیانیه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح شده بود این قطعنامه مصوب شورای حقوق بشر «نتیجه مستقیم بکارگیری اطلاعات نادرست برای پیش بردن اهداف» ضد جمهوری اسلامی ایران توسط «چند کشور معدود غربی در مجامع بین المللی است.»

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا درامور ایران، نیز روز جمعه در واکنش به بیانیه وزارت خارجه ایران گفته است، «قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل توسط بیش از بیست و چهار کشور از سراسر جهان حمایت شد و برخلاف ادعای دولت ایران، اقدامی غربی نبود. این قطعنامه ابدا ضد ایرانی نبوده بلکه قطعنامه ای است در جهت حمایت از مردم ایران و پاسخگو قرار دادن کسانی که حقوق اولیه را از این مردم دریغ می‌کنند.»

شهرهای مختلف ایران از زمان خاکسپاری مهسا (ژینا) امینی در ۲۶ شهریور سال جاری، شاهد تظاهرات اعتراضی بوده‌اند. به رغم سرکوب گسترده معترضان، جمهوری اسلامی تا کنون نتوانسته است این اعتراضات را متوقف کند.

سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید شمار کشته‌شدگان اعتراضات جاری پس از ۱۰ هفته به «دست‌کم ۴۱۶ تن، از جمله ۵۱ کودک» رسیده است.

XS
SM
MD
LG