لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۷

گزارش‌ها درباره «رابطه میان کره شمالی و زرادخانه شیمیایی سوریه»


دولت سوریه از سوی ایالات متحده و شماری از دیگر کشورها متهم شده‌ که در جریان جنگ داخلی آن کشور، دست به حملات شیمیایی به مردم خود زده‌است
دولت سوریه از سوی ایالات متحده و شماری از دیگر کشورها متهم شده‌ که در جریان جنگ داخلی آن کشور، دست به حملات شیمیایی به مردم خود زده‌است

شماری از رسانه‌های آمریکایی می‌گویند بنا بر یک گزارش محرمانه سازمان ملل، کره شمالی، موادی بالقوه قابل استفاده در ساخت جنگ‌افزار شیمیایی، به سوریه ارسال کرده‌است. هیچ مقام رسمی این گزارش‌ها را تائید یا رد نکرده‌است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان و روزنامه‌های وال‌استریت‌جورنال و نیویورک‌تایمز، با استناد به اظهارات دیپلمات‌ها و گزارش‌هایی که به دستشان رسیده، می‌گویند، کره شمالی این مواد قابل استفاده در ساخت سلاح‌های شیمیایی را به سوریه فرستاده‌است.

دولت سوریه از سوی ایالات متحده و شماری از دیگر کشورها متهم شده‌ که در جریان جنگ داخلی آن کشور، دست به حملات شیمیایی به مردم خود زده‌است. این اتهام‌ها مدت‌هاست که ادامه دارد و حتی در جریان حملات گسترده اخیر در غوطه شرقی نیز بار دیگر تکرار شدند. دولت سوریه همواره این اتهام‌ها را رد کرده‌است.

در این گزارش‌ها، در میان مواد ارسالی برای سوریه، به کاشی‌های مقاوم در برابر اسید، سوپاپ و دماسنج اشاره شده‌است. وال‌استریت‌جورنال می‌گوید یک شرکت چینی که برای کره شمالی کار می‌کند، بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷، پنج محموله به سوریه انتقال داده‌است: «گزارش محرمانه سازمان ملل می‌گوید این‌ها شواهدی هستند مبنی بر این‌که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، به کره شمالی پول می‌دهد تا در تولید جنگ‌افزار شیمیایی به دولت او کمک کند».

شبکه خبری‌سی‌ان‌ان می‌گوید در همین گزارش گفته شده کارشناسان موشکی کره شمالی، در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، پس از انتقال ادوات قابل استفاده در ساخت سلاح شیمیایی به سوریه، از این کشور دیدار کرده‌اند.

روزنامه نیویورک‌تایمز، نخستین منبع این گزارش، می‌گوید در گزارش محرمانه هیئت کارشناسان ملل متحد، تاکید شده این اقدامات و ارسال محموله‌ها، به سوریه کمک می‌کند زرادخانه شیمیایی خود را حفظ کند و هم‌زمان منابع مالی در اختیار دولت تحریم‌شده کره شمالی‌ می‌گذارد.

گزارش سازمان ملل گفته است دولت دمشق، حضور «کارشناسان موشکی پیونگ‌یانگ» در سوریه را رد کرده و اظهار داشته که میزبان «مربیان ورزشی» کره شمالی بوده‌است.

کره شمالی هنوز واکنشی به گزارش‌های منتشرشده نشان نداده‌است.

سخنگوی سازمان ملل در واکنش به درخواست رسانه‌های آمریکایی، گفته این گزارش را ندیده‌است. سخنگوی سازمان ملل یادآوری کرده‌است که اعضای آن سازمان، تجارت با کره شمالی را شدیدا محدود کرده و در عین‌حال در مورد کمک به زرادخانه شیمیایی سوریه هشدار داده‌اند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌گوید، وزارت خارجه آمریکا از اظهار نظر در مورد گزارش رسانه‌ها، به‌دلیل محرمانه بودن گزارش هیئت کارشناسان ملل متحد، خودداری کرده‌است. این مقام وزارت خارجه آمریکا نیز یادآوری کرده‌است که از سال ۲۰۰۶ به این سو، شورای امنیت انتقال سلاح، ادوات هسته‌ای، موشک‌های بالیستیک و دیگر جنگ‌افزارهای کشتار جمعی از سوی کره شمالی به دیگر کشورها را منع کرده‌است.

احتمال دارد که گزارش به‌روز‌شده هیئت کارشناسان ملل متحد در روز ۱۶ مارس، ۲۵ اسفند، منتشر شود.

با استفاده از گزارش‌های نیویورک‌تایمز، سی‌ان‌ان، وال‌استریت‌جورنال|ت.ت|خ.ک|
XS
SM
MD
LG