لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۷

شورای امنیت با محکوم کردن حمله به نفکتش‌ها خواستار پایان تنش‌ها در خلیج فارس شد


شورای امنیت همچنین از همه طرف های درگیر در منطقه خلیج فارس خواسته است تا اختلافات را از طریق صلح آمیز و مذاکره حل و فصل کنند.
شورای امنیت همچنین از همه طرف های درگیر در منطقه خلیج فارس خواسته است تا اختلافات را از طریق صلح آمیز و مذاکره حل و فصل کنند.

شورای امنیت سازمان ملل دوشنبه سوم تیرماه در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله به نفتکش‌ها در خلیج فارس و دریای عمان، خواستار کاهش تنش در منطقه شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این بیانیه مطبوعاتی به پیشنهاد کویت، رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل، مطرح شد. در این بیانیه مطبوعاتی، شورای امنیت حمله به نفتکش‌ها را تهدیدی جدی برای عرضه انرژی و برقراری صلح و امنیت بین المللی دانسته است.

طبق این گزارش پس از نشست غیر علنی دو ساعته، اعضای شورای امنیت بر سر این بیانیه مطبوعاتی که در آن نامی از ایران برده نشده، توافق کردند.

امارات متحده عربی در ۱۲ اردیبهشت اعلام کرد ۴ کشتی تجاری در جوار سواحل شرقی آن کشور «هدف حمله خرابکارانه قرار گرفته اند.»

در ادامه حملات به نفتکش‌ها، همزمان با ملاقات شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در ۲۳ خرداد در تهران، دو نفتکش ژاپنی و نروژی در آب‌های دریای عمان مورد حمله قرار گرفتند. دولت‌های آمریکا، بریتانیا و عربستان سعودی ایران را مسئول این حملات معرفی کرده‌اند، ولی تهران دخالت در حملات را تکذیب می‌کند.

بیانیه آلمان، فرانسه و بریتانیا

در همین حال، آلمان، فرانسه و بریتانیا، سه کشور حاضر در توافق هسته‌ای با ایران در بیانیه‌ای پس از نشست شورای امنیت، خواستار کاهش تنش در منطقه خلیج فارس شده‌اند.

این سه کشور از افزایش تنش ها در خلیج فارس به ویژه پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران عمیقا ابراز نگرانی کرده‌اند.

آلمان، فرانسه و بریتانیا در بیانیه خود تصریح کرده‌اند: تحولاتی از این دست خطر اشتباه محاسبه و درگیری را افزایش می‌دهند. ما خواهان تنش زدایی و گفت و گو و احترام کامل به قوانین بین المللی هستیم .

این سه کشور در ادامه حملات به نفتکش‌ها در دریای عمان و حمله به چهار کشتی در نزدیکی بندر فجیره امارات متحده را محکوم کرده‌اند.

این سه کشور ضمن تاکید بر ضرورت اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت گفته‌اند، به نفع همه است که از خود خویشتنداری نشان دهند و از اقداماتی که باعث تضعیف ساختار منع گسترش سلاح‌های اتمی و امنیت جمعی می‌شوند، خودداری کنند.

ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در ۱۳۹۴ به توافقی جامع برای حل‌وفصل ابهامات برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند که شورای امنیت سازمان ملل نیز با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ بر آن صحه گذاشت.

آمریکا در ۱۸ اردیبهشت پارسال از این توافق خارج شد

حل و فصل اختلافات

در بخشی دیگری از بیانیه مطبوعاتی شورای امنیت که توسط منصور العتیبی، سفیر کویت در سازمان ملل متحد قرائت شد، آمده است: اعضای شورای امنیت از همه طرف ها و تمامی کشورهای منطقه می‌خواهند تا حداکثر خویشتن‌داری را از خود نشان دهند و اقداماتی در راستای کاهش رویارویی انجام داده و به تنش پایان دهند.

اعضای شورای امنیت همچنین از همه طرف های درگیر خواسته اند تا اختلافات را از طریق صلح آمیز و مذاکره حل و فصل کنند.

سرنگونی یک پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران در ۳۰ خرداد ماه جاری بر تنش‌ها میان تهران و واشینگتن در منطقه افزوده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هم در واکنش به ساقط شدن این پهپاد روز ۳۱ خرداد اعلام کرد که قرار بوده ارتش این کشور حملات محدودی علیه پایگاه‌های نظامی ایران انجام دهد ولی به دلیل عدم تناسب و احتمال کشته شدن «۱۵۰ نفر» در طرف ایرانی، این حمله را متوقف کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا با این حال گفته است، گزینه نظامی همچنان در دستور کار است ولی کارزار فشار حداکثری علیه ایران به‌ویژه با اعمال تحریم‌های جدید را دنبال خواهد کرد.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه، رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG