لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۲

بحران کرونا؛ بازبینی پیمان منع جنگ‌افزارهای هسته‌ای به تعویق افتاد


مقر سازمان ملل متحد در نیویورک
مقر سازمان ملل متحد در نیویورک

سازمان ملل متحد اعلام کرد که کنفرانس بازبینی پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای را به خاطر جهان‌گیر شدن ویروس کرونا به تاخیر انداخته است.

این کنفرانس قرار بود روزهای ۲۷ آوریل تا ۲۲ مه (۸ اردیبهشت تا ۲ خرداد) با حضور نمایندگان ۱۹۱ کشور در نیویورک برگزار شود.

پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای که پایه و بنیان اقدامات جهانی برای ممانعت از همه‌گیر شدن سلاح هسته‌ای بر آن بنا شده است، هر پنج سال یک بار مورد بازبینی کشورهای عضو قرار می‌گیرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد، گفت، این کنفرانس هر زمان که شرایط اجازه دهد به سرعت برگزار خواهد شد و بعید است که بیش از یک سال به تعویق بیفتد.

پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای ۵۰ سال قبل منعقد شد و از آن زمان مانع دستیابی بسیاری از کشورها به سلاح هسته‌ای شده است.

این پیمان کشورهای فاقد سلاح هسته‌ای را متعهد می‌سازد که در پی دستیابی به این نوع جنگ‌افزارها نباشند. کشورهایی نیز که هم‌اکنون از سلاح هسته‌ای برخوردارند باید اقداماتی در جهت نابودی آن انجام دهند.

تمام کشورهای جهان عضو این پیمان هستند به جز هند، پاکستان، کره شمالی و اسرائیل. سه کشور نخست دارای سلاح هسته‌ای هستند، اما اسرائیل تاکنون به این امر اذعان نکرده اگرچه کارشناسان احتمال می‌دهند که این کشور هم از سلاح هسته‌ای برخوردار باشد.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ س.ن
XS
SM
MD
LG