لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۲

سازمان ملل: جمعیت آوارگان جهان سه میلیون نفر بیشتر شد 


 تصویر آرشیوی از آوارگان در سومالی
 تصویر آرشیوی از آوارگان در سومالی

کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که با وجود مشکلات و محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در جهان، در سال گذشته میلادی سه میلیون نفر به جمعیت آوارگان جهان افزوده شده است.

علاوه بر محدودیت‌های ناشی از کرونا، به ویژه بسته شدن مرزها در بسیاری از کشورها، مواردی چون جنگ، اعمال خشونت‌های گسترده و تغییرات اقلیمی، باعث شده‌اند که جمعیت آوارگان با خطرهای جدی مواجه شوند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، در حال حاضر جمعیت آوارگان جهان به ۸۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسیده است که معادل جمعیت کشوری مثل آلمان است.

کشورهایی چون فلسطین، ونزوئلا، یمن، سوریه و موزامبیک و اریتره از جمله کانون‌های آوارگان در جهان در سال ۲۰۲۰ محسوب می‌شوند.

در یمن بر اساس گزارش سازمان ملل، پس از ۷ سال جنگ داخلی، حدود ۴ میلیون نفر که بخش عمده آنها را زنان و کودکان تشکل می‌دهند، مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

دفتر کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل پیشتر هشدار داده بود که با توجه به خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان و احتمال افزایش حملات مرگبار، احتمالا این کشور نیز شاهد افزایش آوارگان و پناهجویان خواهد بود.

بر اساس گزارش این سازمان، در حال حاضر ۴ و نیم میلیون از شهروندان افغانستان در داخل این کشور آواره هستند و دو و نیم میلیون نفر که بخش زیادی از آنها در ایران زندگی می‌کنند، راهی خارج از افغانستان شده‌اند.

در جریان شیوع ویروس کرونا در جهان، بیش از ۱۶۰ کشور جهان اقدام به بستن مرزهای خود کردند و از این میان، ۹۹ کشور اقدامات خاصی برای موارد استثنایی که ممکن است برای پناهجویان رخ دهد، پیش‌بینی نکرده بودند و این موضوع مشکلات پناهجویان را بیشتر کرده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۲۰، علاوه بر جمعیت آوارگان، بیش از ۴ میلیون نفر هم دنبال پناهندگی در کشورهای مختلف بوده‌اند.

در حال حاضر ترکیه با میزبانی از ۳.۷ میلیون نفر پناهجو که به طور عمده در طول سال‌های گذشته از سوریه به این کشور آمده‌اند، بیشترین تعداد پناهجو را به خود اختصاص داده است.

بر اساس این گزارش، در طول سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰، حدود یک میلیون نوزاد در میان جمعیت پناهندگان متولد شده است و ۴۲ درصد از جمعیت کل پناهندگان جهان را افراد زیر ۱۸ سال تشکیل می‌دهند.

XS
SM
MD
LG