لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۷

سازمان ملل: شمار آوارگان جهان به ۷۱ میلیون نفر رسیده است


آواره سوری در راه بازگشت به خانه از بیروت در لبنان
آواره سوری در راه بازگشت به خانه از بیروت در لبنان

کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش خود از جابه‌جایی اجباری و آواره شدن ۷۰ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر تا سال ۲۰۱۸ در پی وقوع جنگ، آزار و اذیت و همچنین مناقشات خبر داده و می‌گوید این رقم بالاترین میزان طی ۷۰ سال گذشته است.

بر اساس این گزارش که روز چهارشنبه، ۲۹ خردادماه، در وب‌سایت این نهاد بین‌المللی منتشر شد، در مقام مقایسه، شمار آوارگان ۲۰ سال پیش نصف این رقم بود.

این گزارش می‌افزاید پارسال ۱۳۰ هزار نفر به ایران پناهنده شده‌اند: «در کل بیش از ۹۷۹ هزار پناهنده در ایران است که ۹۵۱ هزار نفر آن افغانستانی هستند».

این گزارش مخصوصا به اوضاع بحرانی ونزوئلا اشاره کرده و می‌گوید بر اساس آمارهای رسمی کشورهای میزبان، حدود چهار میلیون شهروند ونزوئلا این کشور را ترک کرده و به کشورهای دیگر پناه برده‌اند.

در این میان کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل آوارگان را به سه گروه تقیسم کرده است.

اولین گروه کسانی هستند که به ‌خاطر جنگ‌ها، مناقشات و فقدان امنیت مجبور به فرار به خارج از کشور شده‌اند که شمار آنها ۲۵ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر است.

دومین گروه کسانی هستند که برای درخواست پناهندگی از کشور زادگاه خود خارج شده‌اند و شمار آنها ۳.۵ میلیون نفر است. نهایتا سومین و بزرگ‌ترین گروه با ۴۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت، کسانی هستند که محل زندگی خود را ترک کرده و به نقاط دیگری در کشور خود آواره شده‌اند.

از کل کسانی که پارسال آواره شده‌اند، تنها هفت درصد توانسته‌اند اسکان مجدد پیدا کنند و بقیه در شرایط بی‌خانمانی به سر می‌برند.

بیشترین آوارگان جهان از کشورهای سوریه (۶.۷ میلیون)، افغانستان (۲.۷ میلیون)، سودان جنوبی (۲.۳ میلیون)، میانمار (۱.۱ میلیون) و سومالی (۹۰۰ هزار) هستند. همه این کشورها یا درگیر جنگ داخلی هستند، یا با بحران مناقشات قومی و مذهبی مواجهند.

شمار سالانه آوارگان جهان از سال ۲۰۰۹ که ۴۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بود، تاکنون به صورت متمادی افزایش یافته است و بخش اعظم این رشد در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵، خصوصا به‌خاطر جنگ داخلی سوریه بوده است.

این گزارش می‌گوید تنها در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۳.۶ میلیون نفر آواره شده‌اند که ۲.۶ میلیون آنها مجبور به فرار به خارج از کشور شده‌اند.

۱۶ درصد آوارگان راهی کشورهای توسعه‌یافته شده و ۸۰ درصد آنها نیز به کشورهای همسایه پناه برده‌اند.

البته، بازگشت پناهندگان به محل سکونت خود نیز در سال ۲۰۱۸ حدود ۲.۹ میلیون نفر بوده است.

ترکیه هم اکنون میزبان ۳.۷ میلیون پناهنده، پاکستان ۱.۴ میلیون، اوگاندا، سودان و آلمان هر یک بیش از ۱.۱ میلیون پناهنده هستند. در مقام بعدی ایران قرار دارد.

ایران ششمین میزبان بزرگ پناهنده‎‌های خارجی در جهان است.

همچنین شمار ایرانی‌هایی که به تاز‌گی از دیگر کشورها درخواست پناهندگی کرده‌اند، ۳۵ هزار و ۸۰۰ نفر است. کلا تاکنون شمار ایرانیانی که در کشورهای خارجی درخواست پناهندگی کرده و هنوز جوابی نگرفته‌اند به بیش از ۸۷ هزار نفر می‌رسد.

منبع: دفتر کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG