لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۳

پناهجویان سوری در لبنان «راهی زادگاه خود می‌شوند»


پناهجوی سوری در لبنان
پناهجوی سوری در لبنان

صدها تن از پناهجویان سوری که از جنگ در زادگاه خود گریخته و به لبنان رفته بودند، از مرز دو کشور گذشته و راهی محل سکونت خود شده‌اند. یک مقام ارشد لبنانی گفته «صدها هزار تن از پناهجویان» در آینده نزدیک به سوریه «باز می‌گردند».

تلویزیون دولتی سوریه، شـشم مرداد ماه، گزارش داد که ۱۲۰۰ تن از پناهجویان از مرز می‌گذرند تا راهی محل سکونت خود در سوریه شوند.

تلویزیون دولتی سوریه، خبرگزاری دولتی لبنان و شبکه خصوصی «الجدید» در لبنان، اتوبوس‌هایی را در مرز دو کشور نشان داده‌اند که پناهجویان سوار آن‌ها بودند. خبرگزاری دولتی سوریه گفته بود پس از رسیدن پناهجویان به مرز، اتوبوس‌های دولتی «آن‌ها را به محل سکونتشان در حومه دمشق می‌برند».

خبرگزاری دولتی لبنان به نقل از عباس ابراهیم، مدیر اداره «امنیت همگانی» آن کشور نقل کرده‌است که «در بازه زمانی بعدی صدها هزار نفر از جابه‌جاشدگان (جنگ داخلی سوریه) از لبان به خانه‌های خود باز می‌گردند».

به گفته آقای ابراهیم بازگشت پناهجویان با «همکاری روسیه» صورت می‌گیرد. مسکو تائید کرده بازگشت پناهجویان در همکاری با لبنان، ترکیه و اردن انجام می‌شود. هر سه کشور همسایه سوریه، و پناهگاه گروه بزرگی از آوارگان، هستند.

روسیه و ایران مهم‌ترین حامیان بشار اسد هستند. جنگ داخلی سوریه پس از سرکوبی شدید اعتراضات عمدتا مسالمت‌آمیز اولیه به حکومت اسد آغاز شد. این جنگ هفت سال است که ادامه دارد ولی در ماه‌های اخیر نیروهای بشار اسد با حمایت روسیه و شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی، مناطق قابل‌ توجهی را به کنترل خود درآورده‌اند.

دولت مرکزی در دمشق اوایل تیر ماه از پناهجویان سوری خواسته بود به زادگاه خود بازگردند چرا که مناطق وسیعی را از وجود «خرابکاران» پاک کرده است. دولت سوریه گروه بزرگی از مخالفان خود را «تروریست» یا «خرابکار» توصیف می‌کند. این در حالی‌ست که گروهی از مخالفان اسد از حمایت شماری از کشورهای جهان برخوردار هستند و مقام‌های سازمان ملل نیز در جریان مذاکرات مربوط به جنگ داخلی سوریه با آن‌ها گفت‌وگو و دیدار می‌کنند.

ویرانه اردوگاهی که زمانی محل سکونت پناهجویان فلسطینی در اطراف دمشق بود
ویرانه اردوگاهی که زمانی محل سکونت پناهجویان فلسطینی در اطراف دمشق بود

بنا بر برآورد سازمان ملل متحد، بیش از پنج میلیون شهروند سوریه، در پی جنگ داخلی از زادگاه خود گریخته‌اند. بیش از نیمی از کل جمعیت سوریه نیز طی جنگ داخلی آواره یا جابه‌جا شده‌اند. بیش از ۴۰۰ هزار نفر در این هفت سال کشته شده‌اند، البته آمار دقیق جان‌باختگان هنوز مشخص نیست.

بر پایه گزارش رویترز، خبرگزاری دولتی لنبان، خبرگزاری آلمان|ت.ت
XS
SM
MD
LG