لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۷

حملات گسترده داعش به جنوب سوریه؛ شمار تلفات از ۲۰۰ تن گذشت


یکی از تصاویر منتشرشده توسط خبرگزاری دولتی سوریه
یکی از تصاویر منتشرشده توسط خبرگزاری دولتی سوریه

حملات هماهنگ و گسترده گروه داعش به مناطق عمدتا دروزی‌نشین در استان سویدا، بیش از ۲۰۰ کشته برجای گذاشته‌است. بنا بر گزارش‌ها از آغاز جنگ داخلی سوریه تا کنون، چنین آمار بالایی از تلفات در یک روز در سویدا سابقه نداشته‌است.

مقام ارشد امور درمانی استان سویدا می‌گوید در مجموع ۲۱۵ تن کشته و ۱۸۰ نفر زخمی شده‌اند. دست‌کم ۷۵ تن از نفرات داعش نیز در جریان درگیری‌ها کشته‌ شده‌اند.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است می‌گوید بیش از ۲۲۱ نفر کشته شده‌اند. رامی عبدالرحمان، رئیس این سازمان، به خبرگزاری فرانسه گفته ۱۲۷ نفر از کشته‌شدگان غیرنظامی هستند.

نفرات گروه موسوم به حکومت اسلامی سوم مرداد ماه حملاتی را به‌شکل همزمان به چند روستا و نیز بخش شمال‌شرقی شهر سویدا انجام دادند. در خود شهر سویدا دست‌کم دو مهاجم انتحاری خود را منفجر کردند. یکی از انفجارهای انتحاری در نزدیکی یک بازار رخ داده‌است. خبرگزاری دولتی روسیه می‌گوید دو تن دیگر از نفرات داعش پیش از آن‌که خود را منفجر کنند، هدف قرار گرفته و کشته شده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید علاوه بر نیروهای مسلح حامی دولت بشار اسد، مردم و ساکنان محلی نیز اسلحه در دست گرفته و با نفرات داعش درگیر شده‌اند. همین خبرگزاری می‌گوید این مرگبارترین حمله به سویدا در یک روز، از آغاز جنگ داخلی سوریه تا کنون است.

رویترز می‌گوید حملات سویدا یکی از مرگبارترین حملاتی بود که داعش طی یک روز در سوریه انجام داده‌است. دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز اظهار داشته این حمله یکی از خونین‌ترین حملات در کل سوریه است.

اهالی ناحیه سویدا را عمدتا شهروندان دروزی سوریه تشکیل می‌دهند. این منطقه در مجموع از پیامدهای جنگ داخلی هفت ساله سوریه در امان بوده‌است.

تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد شهروندان خشمگین بدن نفرات کشته‌شده داعش را در سطح شهر آویزان کرده‌اند. خبرگزاری‌های بین‌المللی می‌گویند قادر به تائید تصاویر نیستند، اما دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید این تصاویر واقعی‌ست.

گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر این‌که اعضای گروه موسوم به حکومت اسلامی ده‌ها تن از ساکنان روستاهایی که به آن‌ها حمله کرده‌اند را ربوده‌اند. سلطان بو عمار، یکی از ساکنان روستای شبیکی به آسوشیتدپرس گفته آن‌ها «۴۰ نفر، همگی زن و کودک، را بردند».

جنگ داخلی سوریه، هشت سال پیش، پس از سرکوبی اعتراضات عمدتا مسالمت‌آمیز به حکومت آن کشور آغاز شد. این جنگ بیش از ۴۰۰ هزار کشته برجای گذاشته و بخش‌های گسترده‌ای از مراکز اقتصادی و مدنی سوریه را نابود کرده‌است. گروه داعش یکی از گروه‌های افراطی شکل‌گرفته در جریان این جنگ، زمانی بخش‌های گسترده‌ای از سوریه و عراق را در کنترل خود داشت، اما اکنون عمده تصرفات خود را از دست داده‌است.

برپایه گزارش‌های اسوشیتدپرس، رویترز، خبرگزاری فرانسه|ت.ت|خ.ک
XS
SM
MD
LG