لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۵

ارتش اسرائیل از ساقط کردن یک جنگنده سوری در ارتفاعات جولان خبر داد


دود ناشی از شلیک دو موشک پاتریوت در آسمان صفد در شمال اسرائیل مشاهده شده است.
دود ناشی از شلیک دو موشک پاتریوت در آسمان صفد در شمال اسرائیل مشاهده شده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که روز سه‌شنبه دوم مرداد یک فروند جنگنده سوخوی سوریه را در حریم هوایی جولان ساقط کرده است.

بر اساس اعلام یکی از سخنگویان ارتش اسرائیل این جنگنده سوری که «تا حدود دو کیلومتر به حریم هوایی اسرائیل رخنه کرده بود» در ارتفاعات جولان هدف شلیک موشک‌های اسرائیلی قرار گرفته است.

جت جنگی سوریه در حریم کشور خود سقوط کرده، اما هنوز سرنوشت خلبان آن روشن نیست.

خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، در گزارش خود در این زمینه تأیید کرده که اسرائیل یک جنگنده این کشور را هدف قرار داده، اما در این مورد که آیا موشک اسرائیلی شلیک شده به این جنگنده اصابت کرده یا نه، سکوت کرده است.

در این زمینه یک مقام ارتش سوریه به سانا گفته است که این جنگنده در پرواز عملیاتی علیه «گروه‌های مسلح تروریست» در نزدیکی دره یرموک سوریه بود.

رسانه‌های اسرائیل گزارش می‌دهند که اسرائیلی‌های ساکن شهرک‌های شمال این کشور شاهد شلیک موشک‌های سامانه پاتریوت، و سپس انفجاری در آسمان بودند.

ارتش اسرائیل، شرایط را اضطراری اعلام کرده ولی همزمان گفته که در نتیجه تشدید عملیات جنگ داخلی سوریه، فعالیت نیروی هوایی سوریه افزایش یافته است.

از آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱، اسرائیل با این استدلال که این امر به این کشور ارتباطی ندارد، اوضاع را تنها رصد می‌کرد اما با بحرانی شدن وضعیت مناطق مرزی سوریه و اسرائیل از سال ۲۰۱۴، ظاهراً این نخستین بار است که اسرائیل یک جنگنده سوری را ساقط می‌کند.

سوریه ۲۱ بهمن سال گذشته یک جنگنده اسرائیلی را هنگام عملیات علیه «هدف‌های ایرانی و سوری» مورد اصابت موشک قرار داد که جنگنده در خاک اسرائیل فرود آمد و دو خلبان آن بیرون پریدند. اسرائیل بعداً گفت که نه اصابت موشک سوری، بلکه «اشتباه خلبانان» عامل ساقط شدن جنگنده‌اش بود و دو خلبان را با وجود زخمی شدن، پس از مرخصی از بیمارستان، توبیخ کرد.

اسرائیل یک روز پیش از ساقط کردن جنگنده سوری، تأیید کرد که برای نخستین بار از سامانه جدید «فلاخن داود» برای رهگیری دو راکت زمین به زمین شلیک شده از حریم سوریه، استفاده کرده است.

ساقط کردن جنگنده سوری ساخت روسیه، به دست اسرائیل تنها ساعاتی بعد از ملاقات وزیر خارجه و رئیس ستاد ارتش روسیه با نخست‌وزیر اسرائیل رخ داده است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و ژنرال والری گراسیموف، رئیس ستاد ارتش روسیه، دوشنبه شب در سفری چند ساعته به اورشلیم، با بنیامین نتانیاهو دیدار کردند.

یک مقام ارشد دفتر نخست‌وزیری اسرائیل بعد از این ملاقات به خبرگزاری رویترز گفته بود که لاوروف و گراسیموف با این پیشنهاد به این دیدار آمدند که نیروهای ایرانی و همپیمانان تهران در سوریه تا ۱۰۰ کیلومتری مرز سوریه و اسرائیل دور شوند، اما نتانیاهو این پییشنهاد را نیز رد کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل دوشنبه گفته بود که در دیدارش با لاوروف و گراسیموف، و نیز در ملاقات‌های رودررو با رئیس‌جمهور روسیه و گفت‌وگوی تلفنی اخیر با ولادیمیر پوتین، تأکید کرده که توافق ترک مخاصمه اسرائیل و سوریه باید محترم شمرده شود.

به گفته آقای نتانیاهو، در صورت احیای این توافق و بیرون رفتن نیروهای ایرانی از سوریه، اسرائیل کاری به حکومت دوباره بشار اسد در سراسر سوریه ندارد.

سخنگوی ارتش اسرائیل نیز روز سه‌شنبه بعد از تأیید خبر ساقط کردن جنگنده سوری گفت که ارتش به هر اقدامی که نقض توافق تفکیک نیروهای سال ۱۹۷۴ باشد، واکنش نشان می‌دهد.

ارتش سوریه در دوره اخیر در بازپس‌گیری مناطقی که در کنترل شورشی‌ها بودند، موفقیت‌های زیادی داشته است. این ارتش سه‌شنبه دوم مرداد نیز تا فاصله حدوداً نیم کیلومتری از بخشی از ارتفاعات جولان که از ۵۱ سال پیش در تسلط اسرائیل بوده، نزدیک شد.

XS
SM
MD
LG