لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷

گروهی از مخالفان مسلح حکومت سوریه از منطقه مرزی اسرائیل تخلیه شدند


در اجرای توافقی که به تازگی بین روسیه و مخالفان مسلح حکومت بشار اسد به دست آمد، حدود ۲۸۰۰ تن از شورشیان و خانواده‌هایشان استان قنیطره در نزدیکی مرز اسرائیل را به سوی استان ادلب ترک کردند.

به گفته دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، حدود ۵۵ دستگاه اتوبوس روز جمعه ۲۹ تیر شورشیان و خانواده‌هایشان را از قنیطره خارج کردند.

بنابر همین گزارش، ۱۷۰۰ تن از سرنشینان اتوبوس‌ها شامل زنان و کودکان هستند.

استان قنیطره در جنوب غربی سوریه و در مجاورت بلندی‌های جولان است که در کنترل اسرائیل قرار دارد. استان ادلب نیز در شمال غربی سوریه واقع شده و بخش‌هایی از آن همچنان در تصرف مخالفان بشار اسد است.

روسیه و گروه‌های اپوزیسیون در قنیطره چند روز پیش به توافقی جدید دست یافتند که بر پایه آن، شورشیان در ازای تحویل سلاح‌های سنگین خود، به استان ادلب منتقل شوند و این مناطق در اختیار نیروهای دولتی قرار گیرد.

پیش از این توافق و چند توافق مشابه در استان قنیطره که در روزهای اخیر حاصل شده، حکومت سوریه با پشتیبانی هوایی روسیه این منطقه را به مدت حدود دو هفته هدف حملات هوایی سنگین قرار داده بودند.

در یکی دیگر از توافق‌های اخیر، روزهای پنج‌شنبه و جمعه ساکنان عمدتا شیعی دو شهر «فوعه» و «کفریا» در استان ادلب، از این شهر به مناطق دیگر که در کنترل نیروهای دولتی است منتقل شدند.

بنابر گزارش‌ها، انتقال این هفت‌هزار تن در قبال آزادی حدود ۱۵۰۰ تن از مخالفان زندانی و پیوستن‌شان به گروه‌های معارضان در ادلب صورت گرفت.

با این حال دیدبان حقوق بشر سوریه گزارش داده است که حملات هوایی به چند روستای باقی‌مانده زیر کنترل شورشیان در استان قنیطره همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین مورد، حمله هوایی حکومت سوریه به دو روستای «تسیل» و «حیط» به کشته شدن ۲۶ تن از جمله ۱۱ کودک انجامید.

دولت سوریه می‌گوید این مناطق در تصرف «ارتش خالد بن ولید»، گروهی وابسته به داعش است.

آمریکا، روسیه و اردن در تیرماه سال گذشته به توافقی برای ایجاد یک منطقه امن در جنوب سوریه، شامل سه استان درعا، قنیطره و سویدا، دست یافتند. این سه استان در نزدیکی مرزهای اردن و همچنین بلندی‌های جولان واقع شده‌اند.

در طول هفت سال جنگ سوریه، جمهوری اسلامی ایران یکی از دو پشتیبان کلیدی حکومت بشار اسد بوده و نیروهایی نظامی به آن کشور اعزام کرده است.

اسرائیل بارها گفته است تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه را تحمل نخواهد کرد.

با استفاده از خبرگزاری‌های آلمان و رویترز و رادیو فردا / ج. / پ.پ
XS
SM
MD
LG