لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۲

خبرگزاری دولتی سوریه: حمله اسرائیل به یک موضع نظامی نزدیک حلب


تانک‌های ارتش سوریه در نزدیکی حلب
تانک‌های ارتش سوریه در نزدیکی حلب

خبرگزاری دولتی سوریه می‌گوید اسرائیل به یکی از مواضع ارتش سوریه در نزدیکی فرودگاه «نیرب»، در اطراف حلب، «حمله موشکی کرده است». سخنگوی ارتش اسرائیل از ابراز نظر در مورد این گزارش خودداری کرده‌است.

خبرگزاری دولتی سوریه، ۲۴ تیر ماه، با نام بردن از اسرائیل با عنوان «دشمن صهیونیستی» می‌گوید آن کشور «به یکی از سایت‌های نظامی ما در شمال نیرب حمله کرده که تنها خسارت‌های مادی برجای گذاشته است».

رسانه دولتی سوریه مدعی شده «حملات» انجام‌شده با هدف «کمک به شورشیان» در مناطق جنوبی آن کشور صورت گرفته؛ مناطقی که در حال حاضر نبردها در آن ادامه دارد.

Cannot determine address at this location.
Cannot determine address at this location.

خبرگزاری آلمان به نقل از سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه گزارش داده‌است که در جریان درگیری‌ها در قنیطره، جنوب سوریه، طی یک روز «بیش از ۸۰۰ خمپاره شلیک شده‌است». به گفته این سازمان که در لندن مستقر است، نیروهای دولتی موفق به پیشروی‌هایی شده‌اند.

نبردها در چهار کلیومتری منطقه موسوم به کاهش تنش‌ها در حاشیه قنیطره و بلندی‌های جولان، در مرز اسرائیل، انجام می‌شود. حلب در شمال سوریه واقع است.

هفته پیش جنگنده‌های اسرائیلی به مواضع نیروهای دولتی سوریه در قنیطره نیز حمله کرده بودند. ساعاتی پیش از آن حمله، ارتش اسرائیل اعلام کرد، یک پهپاد که «از سوریه وارد حریم هوایی اسرائیل شده بود» را سرنگون کرده است.

رویترز می‌گوید سخنگوی ارتش اسرائیل از اظهار نظر در مورد گزارش تازه خودداری کرده‌است.

ارتش اسرائیل، چه به‌صورت رسمی و چه بدون تائید یا رد گزارش‌ها، حملات مختلفی را در خاک سوریه انجام داده‌است. تقریبا در تمامی موارد این حملات به آن‌چه اهداف «ایرانی سوری» توصیف می‌شود انجام شده‌است.

اسرائیل بارها تاکید کرده اجازه نخواهد داد ایران و نیروهای مورد حمایت آن، از جمله حزب‌الله لبنان، در نزدیکی مرزهایش حضور داشته باشند. ایران در کنار روسیه، از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به‌شمار می‌رود. در حالی که جمهوری اسلامی موجودیت اسرائیل را نمی‌پذیرد و تنش‌ها میان دو طرف، در سوریه و دیگر مناطق، رو به فزونی گذاشته‌است، مسکو اما روابط نسبتا نزدیکی با اسرائیل دارد.

نخست‌وزیر اسرائیل، ۲۰ تیر ماه، در سومین دیدار خود طی شـش ماه گذشته با رئیس‌جمهوری روسیه، اظهار داشت کشورش مخالف هرگونه حضور ایران در سوریه است. پس از این دیدار خبرگزاری رویترز به نقل یک مقام ارشد دولت اسرائیل گزارش داد که نتانیاهو به پوتین گفته اسرائیل به‌دنبال سرنگون کردن بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، نیست، اما مسکو باید نیروهای ایرانی را به خروج از سوریه ترغیب کند.

گزارش تازه در مورد حمله احتمالی اسرائیل به موضع نظامی در سوریه در آستانه دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و دونالد ترامپ، همتای آمریکایی‌اش منتشر شده‌است. کاخ سفید و کاخ کرملین، هر دو، تائید کرده‌اند که موضوع سوریه و نیز حضور ایران در آن کشور، یکی از مسائلی‌ست که دو طرف در موردش گفت‌وگو خواهد کرد.

با استفاده از خبرگزاری آلمان، رویترز و رادیو فردات.ت
XS
SM
MD
LG