لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۵

حمله هوایی اسرائیل به «اهداف وابسته به گروه حماس» در غزه


جنگنده اف پانزده اسرائیل
جنگنده اف پانزده اسرائیل

اسرائیل در چند حمله هوایی تازه به چند بخش از باریکه غزه شماری از هدف‌های وابسته به گروه حماس را بمباران کرد. همزمان، دو نوجوان تظاهرکننده فلسطینی در مرز غزه با اسرائیل کشته شدند.

سخنگوی نظامیان اسرائیل روز شنبه، ۲۳ تیرماه، در بیانیه خود در شبکه‌های اجتماعی تایید کرد که ارتش در واکنش به «تشدید تحرکات تروریستی» فلسطینیان از غزه، اقدام به بمباران مقرهای حماس کرده است.

سخنگوی ارتش در توییتر خود از جمله به فرستادن بادبادک‌های آتش‌زا به سوی جنوب اسرائیل در جریان تظاهرات روز جمعه فلسطینی‌ها و حملات متعدد راکتی از غزه به جنوب اسرائیل اشاره کرد.

اسرائیل می گوید که از نخستین ساعات بامداد شنبه تا ظهر این روز دست‌کم ۳۱ فروند راکت از سوی گروه‌های مسلح فلسطینی به سوی جنوب اسرائیل شلیک شد.

سخنگوی نظامیان اسرائیلی همچنین می گوید که ارتش در روز شنبه به دو «تونل تروریستی» در غزه حمله کرد.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌هایی نیز به زبان عربی از طریق شبکه های اجتماعی به فلسطینیان هشدار داد که از «نزدیک ساختمان ها و زیرساخت‌های عوامل ترور» دور شوند زیرا حملات هوایی اسرائیل ادامه خواهد یافت.

همزمان، به گزارش شمار زیادی از رسانه های اسرائیل، سامانه‌های دفاع ضد راکتی «گنبد آهنین» برای مقابله با راکت های شلیک شده از غزه فعال شده و آژیر هشدار که از این سامانه ها به گوش می رسد، زندگی را در شهرک مرزی سدروت و شهرک های اطراف مختل کرده و شرایط اضطراری برقرار شده است.

فلسطینیان اما روایت متفاوتی از رخدادها ارائه کرده‌اند.

سازمان های فلسطینی می گویند ارتش اسرائیل از خشم ناشی از زخمی شدن یک افسر ارتش این کشور در انفجار یک مین در مرز غزه و اسرائیل در رخدادهای روز جمعه اقدام به حملات هوایی به غزه کرد و راکت های فلسطینیان در واکنش به حملات هوایی اسرائیلی شلیک شد.

فوزی برهوم، سخنگوی حماس، روز شنبه در غزه گفت این جنبش با شلیک راکت توانسته است «توازن قدرت» ایجاد کند.

به گفته این سخنگو، در صورتی که اسرائیل به اقدامات خود ادامه دهد، گروه‌های «مقاومت» نیز پاسخ لازم را خواهند داد اما گفته است که حملات راکتی اسرائیل را «وادار به توقف حملات هوایی به غزه خواهد کرد».

هزاران فلسطینی روز جمعه، ۲۲ تیرماه، در یکصدمین روز تظاهرات موسوم به «بازگشت، بار دیگر در چند نقطه از مرزهای غزه با اسرائیل گرد آمده بودند؛ این تظاهرات نیز به خشونت کشیده شد و در جریان آن، به گزارش رویترز، عثمان حلث یک نوجوان ۱۵ ساله فلسطینی کشته شد.

همچنین به گزارش منابع بیمارستانی غزه، یک نوجوان دیگر از اهالی خان یونس از میان حدود ۲۵۰ فلسطینی زخمی در تظاهرات مرزی، بامداد شنبه جان خود را از دست داد تا شمار کشته ها به دو تن افزایش یابد.

به گفته رویترز، سخنگوی ارتش اسرائیل تاکید کرده بود که فلسطینیان به نظامیان اسرائیلی در مرز بمب آتش‌زا پرتاب کردند و ارتش «به تروریست‌ها واکنش نشان داد».

فلسطینیان از سه ماه و نیم پیش راهپیمایی‌های اعتراضی «بازگشت» را در مرزهای غزه و اسرائیل آغاز کردند که به‌ویژه در ماه مه، همزمان با هفتادمین سال تاسیس اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم، کشته‌های بسیاری برجای نهاد.

منابع بیمارستانی غزه مدعی هستند که با احتساب کشته‌های روز جمعه، تعداد تلفات این اعتراض ها به ۱۳۹ تن رسیده و شمار زخمی‌ها از ۱۵ هزار تن فراتر رفت.

منابع: ارتش اسرائیل در شبکه های اجتماعی، رویترز/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG