لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۲

نتایج یک نظرسنجی: اکثر اسرائیلی‌ها به طرح صلح ترامپ امید چندانی ندارند


اسرائیلی‌ها و بخصوص بنیامین نتانیاهو، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا را قهرمان خود می‌دانند.
اسرائیلی‌ها و بخصوص بنیامین نتانیاهو، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا را قهرمان خود می‌دانند.

یک نظرسنجی عمومی که نتایج آن روز دوشنبه ۱۱ تیرماه منتشر شد نشان می‌دهد اکثر اسرائیلی‌ها به موفقیت طرح صلحی که دولت دونالد ترامپ قرار است به زودی اعلام کند، امید چندانی ندارند.

نتايج این نظرسنجی که توسط انجمن دمکراسی اسرائیل و دانشگاه تل‌آویو انجام شده نشان می‌دهد که تقریبا سه چهارم پاسخ دهندگان معتقدند این طرح صلح احتمال موفقیت بسیار کم و یا کمی دارد. در نظرسنجی از پاسخ دهندگان خواسته نشده که دلایل خود را توضیح دهند.

ابراز تردید در این زمینه در حالی است که هم بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و هم اکثریت مردم اسرائیل نسبت به دونالد ترامپ نظر مثبتی دارند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۷۷ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند منافع اسرائیل برای دونالد ترامپ مهم است و بیش از ۶۰ درصد نیز معتقدند منافع فلسطینی‌ها برای دونالد ترامپ مهم نیست.

دونالد ترامپ به فاصله کوتاهی پس از آغاز دوره ریاست‌جمهوری‌اش، هیات مسئول مسائل خاورمیانه را با هدف پیشبرد آنچه که او «توافق نهایی» بین اسرائیل و فلسطینی‌ها توصیف کرده بود به منطقه اعزام کرد. دولت آمریکا اعلام کرده که به زودی طرح خود برای صلح را ارائه خواهد داد.

هر طرحی برای صلح با موانع بزرگی از جمله شرایط وخیم زندگی مردم در نوار غزه، اختلافات درونی فلسطینی‌ها و درگیری‌های مسلحانه اخیر بین حماس و ارتش اسرائیل روبرو خواهد بود.

تلاش‌های مکرر برای برقراری صلح بین اسرائیل و فلسطینیان آخرین بار در سال ۲۰۱۴ به شکست منجر شد. با توجه به اینکه فلسطینی‌ها دونالد ترامپ را به جانبداری از اسرائیل متهم کرده‌اند «امید به صلح در هر دو طرف رو به کاهش است».

نتایج نظرسنجی جدید در اسرائیل نشان می‌دهد که بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان، از مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها حمایت می‌کنند ولی فقط کمتر از ۲۰ درصد معتقدند که چنین مذاکراتی در سال‌های آینده به صلح منجر خواهد شد.

از ماه مه که دونالد ترامپ شهر اورشلیم (بیت‌المقدس) را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و سفارت آمریکا را به آن شهر منتقل کرد فلسطینی‌ها تماس خود را با دولت آمریکا قطع کرده‌اند.

آنها به خاطر جانبداری ناعادلانه واشینگتن از اسرائیل به هر طرحی که دولت آمریکا ارائه دهد شک خواهند داشت. مشخص نیست دولت آمریکا بدون همکاری فلسطینی‌ها چگونه قادر خواهد بود یک طرح صلح را پیش ببرد.

فلسطینیان خواهان بازپس گرفتن کنترل مناطقی مثل ساحل غربی رود اردن، غزه و شرق اورشلیم هستند که اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ تصرف کرده است. اسرائیل در سال ۲۰۰۵ از غزه عقب‌نشینی کرد ولی دو سال بعد گروه حماس کنترل آن را از تشکیلات فلسطینی مورد حمایت غرب گرفت.

تشکیلات فلسطینی به رهبری محمد عباس اکنون فقط در محدوده‌های کوچک خود مختار در ساحل غربی رود اردن حکومت می‌کند.

اسرائیلی‌ها و بخصوص بنیامین نتانیاهو، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا را قهرمان خود می‌دانند. دولت دونالد ترامپ در سازمان ملل متحد همواره از اسرائیل حمایت کرده، از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده و برخلاف همه روسای جمهوری قبلی که وعده داده بودند ولی هیچ‌گاه آن‌را عملی نکردند سفارت آن کشور را از تل آویو به اورشلیم منتقل کرده است.

در این نظرسنجی که میزان خطای آن حدود ۴.۱ درصد است ۶۰۰ نفر یهودی و عرب شرکت کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG