لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۷

محمود عباس خواستار برگزاری کنفرانس صلح خاورمیانه در اواسط سال ۲۰۱۸ شد


محمود عباس می‌گوید به رسمیت شناختن کشور فلسطین «مذاکرات صلح را تقویت می‌کند و با آن منافاتی ندارد».
محمود عباس می‌گوید به رسمیت شناختن کشور فلسطین «مذاکرات صلح را تقویت می‌کند و با آن منافاتی ندارد».

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی، روز سه‌شنبه اول اسفند خواستار آن شد که سازمان ملل فلسطین را به عنوان عضو کامل به رسمیت بشناسد، و همزمان یک طرح شش ماده‌ای برای برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها ارائه کرد.

نشست ویژه شورای امنیت با عنوان «وضعیت خاورمیانه و قضیه فلسطین» با سخنرانی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، آغاز شد که شرایط منطقه را «حساس» نامید؛ نیکلای ملادنوف، هماهنگ کننده سازمان ملل در خاورمیانه نیز هشدار داد که فقدان صلح، نزاع اسرائیل و فلسطینیان را عمیق‌تر کرده است.

محمود عباس در این نشست طرح صلح شش ماده‌ای خود را ارائه داد؛ برگزاری همایش بین‌المللی صلح در سال جاری میلادی تحت نظارت بازیگران جهانی و منطقه‌ای، به رسمیت شناختن متقابل اسرائیل و فلسطین، انجام مذاکره بر سر همه مسائل حاد مورد مناقشه با هدف رسیدن به توافق دائمی، خودداری از اقدامات یک‌جانبه، خودداری آمریکا از انتقال سفارت خود به اورشلیم و اجرای طرح صلح عربی.

وی گفت که به رسمیت شناختن کشور فلسطین «مذاکرات صلح را تقویت می‌کند و با آن منافاتی ندارد»، و افزود: عضویت کامل فلسطینیان در سازمان ملل «امکان دفاع بین‌المللی از این ملت را فراهم می‌کند».

به گفته آقای عباس، فلسطینیان «شجاعت رسیدن به صلح را دارند» اما «مذاکرات برای تحقق اهداف و آرمان‌ها، باید بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت باشد و هر چیزی بر خلاف این قطعنامه‌ها، پذیرفتنی نیست».

رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی با متهم کردن بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به اینکه، «از زیر بار صلح شانه خالی می‌کند» گفت: او و برخی عوامل دیگر «از راهکار منطقه‌ای سخن می‌گویند و قضیه فلسطین را به حاشیه می‌رانند».

این اظهارات در حالی است که نخست‌وزیر اسرائیل گفته است مذاکرات صلح اسرائیلی- فلسطینی در هر زمان و هر شرایطی می‌تواند از سر گرفته شود و فلسطینیان باید اسرائیل را به عنوان «خانه‌ای برای یهودیان» قبول کنند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز دو هفته پیش گفت فلسطینیان آمادگی صلح با اسرائیل را ندارند، ولی افزود در اسرائیل نیز اراده کافی برای صلح با فلسطینیان دیده نمی‌شود. با این حال، وی برای میانجی‌گری صلح ابراز آمادگی کرد.

اما محمود عباس پیشتر گفته بود که دیگر آمریکا را در مقام میانجی صلح قبول ندارد، و خواهان ارائه ابتکار صلح از سوی سایر بازیگران دیگر بین‌المللی از جمله اروپا شده است؛ محمود عباس ماه گذشته نیز حاضر به ملاقات با مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا که به منطقه رفته بود نشد؛ امری که آقای ترامپ آن را «ادامه بی‌احترامی فلسطینیان» به آمریکا دانست.

اما رییس تشکیلات خودگردانی در سخنرانی روز سه‌شنبه خود در شورای امنیت گفت: «در چند دیدار با دونالد ترامپ تاکید کردیم که آماده اجرای راهکار دو کشوری هستیم اما آمریکا موضع خود را به روشنی بیان نکرد».

آقای عباس در اشاره به بیانیه پانزدهم آذر دونالد ترامپ در به رسمیت شناختن اورشلیم (بیت‌المقدس) به عنوان پایتخت اسرائیل، گفت آمریکا تصمیم گرفت که مسئله اورشلیم را از روی میز مذاکرات بردارد و سفارت خود را به این شهر منتقل کند.

آمریکا برای ادامه تلاش‌های صلح آمادگی دارد اما منت فلسطینی‌ها را نمی‌کشد و دنبال آنها نمی‌دود.
نیکی هیلی، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل

رییس‌جمهوری آمریکا سه ماه پیش تاکید کرد اورشلیم سرزمینی بوده که یهودیان هزاران سال در آن زندگی کرده‌اند و پذیرش حقیقت، به پیشبرد صلح کمک می‌کند.

واکنش آمریکا و اسرائیل

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، بعد از سخنرانی آقای عباس گفت که دیدگاه کشورش در مورد اورشلیم تغییر نخواهد کرد.

خانم هیلی همچنین تاکید کرد که آمریکا برای ادامه تلاش‌های صلح آمادگی دارد اما منت فلسطینیان را نمی‌کشد و دنبال آنها نمی‌دود. وی تاکید کرد که طرح صلح آمریکا که در یک سال اخیر روی آن کار کرده است، در حال نهایی شدن است.

خانم هیلی ابراز تاسف کرد که محمود عباس بلافاصله بعد از سخنرانی‌اش، بدون آنکه شنونده دیدگاه‌های بقیه سخنرانان باشد، نشست را ترک کرد.

نظر به اهمیت نشست شورای امنیت و ارزیابی‌هایی که پیشتر در خصوص سخنان محمود عباس مطرح شده بود، افزون بر خانم هیلی، جرد کوشنر، مشاور ارشد دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا و همچنین جیسون گرینبلات نماینده آمریکا در مذاکرات خاورمیانه در این نشست حضور داشتند.

دانی دنون، نماینده اسرائیل در سازمان ملل نیز که در نشست حضور داشت، در پاسخ به سخنان محمود عباس گفت: «شما به صراحت نشان دادید که بخشی از راه‌حل نیستید؛ شما خود مشکل هستید».

به گفته آقای دنون، محمود عباس همیشه دنبال «بهانه‌جویی بوده تا از زیر بار صلح شانه خالی کند و این بار هم به قضیه به رسمیت شناختن اورشلیم از سوی آمریکا متوسل شده است در حالی که دونالد ترامپ بر یک حقیقت که باید برای همگان امری روشن باشد، تاکید کرده است؛ اورشلیم از زمان داوود نبی پایتخت ما بوده و تا ابد نیز خواهد ماند».

نماینده اسرائیل این را نیز گفت که محمود عباس همواره «اظهارات ضد یهودی و فتنه‌انگیزانه» داشته و با «تروریست‌های حماس» دست دوستی داده و مدارس و اماکن عمومی را به نام تروریست‌ها نامگذاری می‌کند و پول‌های اهدایی کشورهای جهان را صرف ترویج خشونت و نفرت می‌کند.

به گفته سفیر اسرائیل، با وجودی که فاصله رام‌الله تا اورشلیم تنها چند دقیقه است، محمود عباس حاضر به پیمودن این مسیر کوتاه و دیدار با بنیامین نتانیاهو نیست ولی حاضر است تا نیویورک پرواز کند و با مطرح کردن انتظاراتش در این نشست، بخواهد که شورای امنیت حرفش را قبول کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، وزارت خارجه این کشور، پیشاپیش از کشورهای عضو دائم و غیر دائم شورای امنیت خواسته بود از پذیرش درخواست محمود عباس در قبول فلسطین به عنوان عضو کامل سازمان ملل خودداری کنند.

به گفته وزارت خارجه اسرائیل، این اقدامات به تلاش‌های آمریکا برای صلح لطمه می‌زند و سرخوردگی نسبت به دستیابی به صلح را بیشتر می‌کند.

XS
SM
MD
LG