لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۶

عباس: فلسطینیان هرگز با تصمیم آمریکا در مورد بیت‌المقدس کنار نمی‌آیند


محمود عباس گفته است که قرار بود که دونالد ترامپ ‘توافق قرن’ را به ارمغان بیاورد، اما طرحی که به فلسطینیان پیشنهاد کرده، ‘سیلی قرن’ است.
محمود عباس گفته است که قرار بود که دونالد ترامپ ‘توافق قرن’ را به ارمغان بیاورد، اما طرحی که به فلسطینیان پیشنهاد کرده، ‘سیلی قرن’ است.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، با محکوم کردن شدید دونالد ترامپ در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس، اورشلیم، به عنوان «پایتخت اسرائیل»، تأکید کرده است که فلسطینیان «هرگز» با این تصمیم آمریکا کنار نخواهند آمد.

به گزارش وفا، خبرگزاری رسمی فلسطین، و رسانه‌های اسرائیل، آقای عباس این موضوع را شامگاه یکشنبه ۲۳ دی در نشست شورای مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین در رام‌الله، مرکز سیاسی تشکیلات خودگردان در کرانه باختری اعلام کرده است.

شورای مرکزی ساف نشست بیست و هشتم خود را برای بررسی گزینه‌های پیش روی این سازمان در پی به رسمیت شناخته شدن بیت‌المقدس به عنوان «پایتخت اسرائیل» از سوی رئیس‌جمهور آمریکا برگزار شده است.

محمود عباس که رئیس سازمان آزادیبخش فلسطین نیز هست، در این نشست گفت که طرح سیاسی دولت ترامپ که می‌خواهد شهرک «ابو دیس» در حومه بیت‌المقدس، به عنوان پایتخت کشور فلسطین باشد، قابل قبول نیست.

آقای عباس گفت: «درست است که کعبه در بیت‌المقدس نیست، اما قدس قبله اول مسلمانان بوده و سومین مکان مقدس برای مسلمانان است؛ برای فلسطینیان قدس همان مکه است و کسی نمی‌تواند ابو دیس را به جای قدس جا بزند».

محمود عباس همچنین به طعنه گفت «با یک توئیت کردن آقای ترامپ، بیت‌المقدس از روی میز کنار گذاشته شد؛ آمریکا با فشار اسرائیل قدس را یکباره پایتخت جاودان اسرائیل نامید؛ یعنی همان لقبی که اسرائیل به کار می‌برد؛ اما هر چه بشود، ما فلسطینیان هرگز آن را نخواهیم پذیرفت».

محمود عباس گفت «اروپایی‌ها می‌خواستند که یهودی‌ها را برای حفظ منافع اروپا به این سرزمین بیاورند؛ ابتدا از هلندی‌ها که کشتی‌های بزرگ داشتند خواستند این کار را بکنند اما این آرزویشان در قرن بیستم و به دنبال طرح بالفور عملی شد».

او این نظر خود را نیز تکرار کرد که «بریتانیا با اعلامیه بالفور که موجب تشکیل اسرائیل شد، مرتکب جنایت شده و نکبت و فاجعه بر سر فلسطینیان آورده است و باید غرامت بدهد و پوزش بخواهد».

«اعلامیه بالفور» نامه‌ای بسیار کوتاه از وزیر خارجه وقت بریتانیا به یک شخصیت یهودی سرشناس کشورش بود که ۳۱ سال بعد بر اساس آن کشوری برای یهودیان در خاورمیانه اعلام استقلال کرد.

لرد آرتور جیمز بالفور وزیر خارجه بریتانیا در سال ۱۹۱۷ میلادی، ۱۲۹۶ خورشیدی، در نامه ۶۷ کلمه‌ای به لرد والتر روتشیلد سیاستمدار یهودی و عضو مجلس عوام بریتانیا نوشت که «دولت بریتانیا نسبت به ایجاد خانه ملی برای یهودیان در سرزمین فلسطین موضعی مثبت دارد».

آن زمان سه سال از جنگ جهانی اول سپری شده بود. دو سال قبل از آن، امپراتوری عثمانی به فروپاشی رسیده بود و قیمومیت عثمانی‌ها بر سرزمین فلسطین خاتمه یافته و امور این سرزمین‌ها در حال واگذاری به بریتانیا بود.

آقای عباس با اشاره به تلاش آمریکا برای حصول توافق صلح میان فلسطینیان و اسرائیل گفت «قرار بود که دونالد ترامپ توافق قرن را به ارمغان بیاورد، اما طرحی را به فلسطینیان پیشنهاد کرده که سیلی قرن است».

آقای ترامپ در توییتر خود نوشت ایالات متحده سالانه میلیون‌ها دلار به فلسطینی‌ها می‌پردازد اما هیچگاه قدرانی و احترامی دریافت نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه فلسطینی‌ها حاضر به گفت و گو برای صلح نیستند گفت چرا باید این مبالغ کلان را به آنها بپردازیم.

ایالات متحده سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون دلار به تشکیلات خودگردان و نیروهای امنیتی آن می‌پردازد و ۳۰۰ میلیون دلار نیز به برنامه های سازمان ملل در کرانه باختری و نوار غزه کمک می کند.

پس از به رسمیت شناختن اورشلیم(بیت المقدس ) به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی دونالد ترامپ ، تشکیلات خودگردان فلسطینی اعلام کرد که دیگر آمریکا را شریکی برای مذاکرات صلح نمی داند.

رئیس تشکیلات خودگردان به دیوید فریدمن سفیر آمریکا در اسرائیل نیز حمله لفظی کرد و گفت او مدعی است که «اسرائیل مرتکب اشغالگری نشده است؛ می گوید که اسرائیل در خاک خود خانه‌سازی می‌کند؛ او از وزارت امور خارجه آمریکا هم خواسته است که دیگر لفظ اشغال را به کار نبرد؛ آمدند و به من گفتند که بیا و با فریدمن دیدار کن؛ اما گفتم: با او؟ هرگز، نه اینجا، نه امان و نه واشینگتن».

محمود عباس تاریخ مذاکرات سیاسی سازمان آزادیبخش فلسطین با دولت‌های اسرائیل را به تفصیل تشریح کرد و گفت مدعی شدند که اهود اولمرت [نخست‌وزیر پیشین اسرائیل] می‌خواسته مزایای زیادی در یک صلح نهایی قائل شود؛ اما او گفت توافق را به شرطی که تا چهل سال دیگر اسرائیل همچنان بر کرانه باختری مسلط باشد، پیشنهاد می‌کند؛ من پیرم و فکر کردم که گوشم درست نمی‌شنود و گفتم که چه می‌گوید؛ به من گفتند: می گوید ۴۰ سال دیگر، من هم همانجا گفتم خداحافظ و بیرون آمدم».

آقای عباس اما در پایان این سخنرانی تند و بی‌سابقه، گفت که کوشش فلسطینیان برای ادامه گفت‌وگو با اسرائیل ادامه خواهد یافت زیرا در میان مردم اسرائیل حامیان صلح نیز وجود دارند؛ من وجود گروهی صلح‌خواه در میان مردم اسرائیل را از دهه‌ها پیش قبول کرده‌ام؛ در سال ۱۹۷۷ در شورای ملی فلسطین در قاهره نیز که هنوز اسرائیل را به رسمیت نشناخته بودیم این واقعیت را مطرح کردم؛ اکنون نیز اگر [بنیامین] نتانیاهو صلح را نمی‌خواهد، در میان اسرائیل صلح‌خواهان هستند».

به گفته محمود عباس، فلسطینیان همچنان به راهکار دو کشور یعنی استقلال کشوری برای فلسطینیان در جوار اسرائیل، در مرزهای سال ۱۹۶۷ با پایتختی شرق بیت‌المقدس پایبند هستند.

نشست شورای مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین دو روز ادامه خواهد داشت؛ حماس و جهاد اسلامی فلسطین حضور در این نشست را در اعتراض به «بن‌بست در روند آشتی ملی فلسطینیان» تحریم کرده‌اند.

پیشتر احتمال داده می‌شد که نشست شورای مرکزی ساف در قطعنامه پایانی خود اقدام سال ۱۹۸۸ این سازمان را در به رسمیت شناختن اسرائیل باطل کند؛ هرچند که تحقق این ارزیابی دور از ذهن به نظر می‌رسد.

XS
SM
MD
LG