لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۰

موگرینی در دیدار با عباس از آرمان تشکیل کشوری فلسطینی حمایت کرد


فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه دوم بهمن در دیدار با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، از آرمان فلسطینیان در استقلال کشوری با پایتختی شرق اورشلیم حمایت کرد.

با این حال خانم موگرینی در این دیدار که در بروکسل، مقر اتحادیه اروپا، صورت گرفت، خواسته آقای عباس را برای به رسمیت شاختن فوری قدس شرقی به عنوان پایتخت کشور آتی فلسطین عملاً نادیده گرفت.

در دیدار روز دوشنبه فدریکا موگرینی به آقای عباس در مورد «تعهد قاطع اتحادیه اروپا به راهکار دو کشوری (استقلال فلسطین در جوار اسرائیل) که اورشلیم پایتخت مشترک هر دو کشور باشد» اطمینان داد. او همچنین طرفین نزاع اسرائیلی- فلسطینی را به «پایبندی بیش از گذشته» به تعهدات بین‌المللی برای رسیدن به صلح فرا خواند.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در اشاره‌ای تلویحی به اقدام ماه گذشته آمریکا در به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل گفت همه طرف‌های مرتبط با روند صلح باید از روی «خرد» سخن بگویند و با «حس مسئولیت» عمل کنند.

بر اساس این گزارش، محمود عباس در این دیدار در حالی که اتحادیه اروپا را «دوست صادق» فلسطینیان نامید، گفت که قدس شرقی باید «به فوریت» به عنوان پایتخت کشور فلسطین به رسمیت شناخته شود، و استدلال کرد که این امر منافاتی با مذاکرات با اسرائیل ندارد و «به فلسطینیان برای رسیدن به صلح امید می‌دهد».

در این میان دو مقام ارشد اتحادیه اروپا به رویترز گفته‌اند، به نظر نمی‌رسد که فراخوان آقای عباس از اتحادیه اروپا برای به رسمیت شناختن «فوری» بخش شرقی اورشلیم به عنوان پایتخت فلسطین، با پاسخ مثبت روبه‌رو شود.

دیدار محمود عباس با خانم موگرینی در روزی برگزار شد که مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در نخستین سفر رسمی‌اش به اسرائیل، با سخنرانی در مجلس این کشور، آقای عباس را به بازگشت به میز مذاکرات با اسرائیل فرا خواند و گفت «صلح تنها از راه گفت‌وگو به دست می‌آید».

آقای پنس پیش از سفر به اسرائیل نیز در دیدارهای جداگانه با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر در قاهره و ملک عبدالله دوم پادشاه اردن در امان، اطمینان داد که تلاش‌های آمریکا برای صلح خاورمیانه ادامه خواهد یافت.

اما آقای عباس با خشم از تصمیم ماه گذشته دونالد ترامپ در به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل، موجب شد که دیدار از کرانه باختری، از سفر آقای پنس به منطقه حذف شود.

محمود عباس هفته گذشته گفت، فلسطینیان در انتظار رسیدن به «توافق قرن» با میانجی‌گری آمریکا بودند اما اقدام آمریکا «سیلی قرن» به فلسطینیان بوده است.

با وجود ناخشنودی عمیق فلسطینیان، آقای پنس در سخنرانی دوشنبه در مجلس اسرائیل رسماً گفت که سفارت آمریکا در اسرائیل، تا پیش از پایان سال ۲۰۱۹ به اورشلیم منتقل می‌شود، زیرا به گفته او، دولت آمریکا «ظلم هفتاد ساله در حق اسرائیل را تصحیح کرده است».

اما فلسطینیان می‌گویند که شرق اورشلیم باید پایتخت کشوری باشد که در چارچوب مرزهای پیش از جنگ سال ۱۹۶۷ برای آنها به استقلال می‌رسد.

۹ کشور از اعضای اتحادیه اروپا، از جمله سوئد و لهستان، پیشتر فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند اما مجموعه این نهاد اروپایی می‌گوید به رسمیت شناختن کشور فلسطین باید بخشی از توافق جامع صلح اسرائیل و فلسطینیان باشد.

تنها کشور اسلوونی، در اتحادیه اروپا به تازگی احتمال به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان «کشور فلسطین» را مطرح کرده است.

قرار است ۳۱ ژانویه یک کمیته پارلمانی اسلوونی این پیشنهاد را بررسی کند هر چند که هنوز معلوم نیست که پارلمان این کشور چه زمانی «کشور فلسطین» را به رسمیت بشناسد.

مراجعه دوباره رهبر فلسطینیان به اتحادیه اروپا در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه گفت که جایگزینی برای آمریکا در روند صلح اسرائیلی- فلسطینی وجود ندارد، و در پیامی به آقای عباس گفت، «کسی که آمریکا را قبول ندارد، صلح‌خواه نیست».

با استفاده از گزارش‌های رویترز و خبرگزاری فرانسه؛ ف.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG