لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۹

محمود عباس «برای کسب حمایت روسیه» به دیدار پوتین رفت


عباس در این تصویر از مارس ۲۰۱۳ در دیدار از مسکو
عباس در این تصویر از مارس ۲۰۱۳ در دیدار از مسکو

رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، برای دیدار با رئیس‌جمهوری روسیه، به مسکو سفر کرده‌است. انتظار می‌رود محمود عباس در این دیدار به دنبال و کسب حمایت ولادیمیر پوتین در مواردی باشد، که پیرامون آن‌ها با ایالات متحده اختلافاتی ایجاد شده‌است.

قرار بود آقای عباس در سوچی با آقای پوتین دیدار کند، اما سقوط هواپیمای مسافربری در نزدیکی مسکو، سبب شد تا رئیس‌جمهوری روسیه برای نظارت بر وقایع در پایتخت بماند. رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی ۲۳ بهمن ماه وارد مسکو شد.

دیدار عباس از مسکو، دو هفته پس از دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از روسیه صورت می‌گیرد.

پس از آن‌که دونالد ترامپ اعلام کرد اورشلیم/بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت خواهد شناخت، در روابط تشکیلات خودگردان فلسطینی و دولت آمریکا تنش‌هایی صورت گرفت.

فلسطینیان بخش شرقی بیت‌المقدس را پایتخت کشور خود در آینده می‌دانند. اکثریت جامعه جهانی نیز در حمایت از راهکار دوکشوری، استقلال فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ با پایتختی شرق اورشلیم را پیشنهاد می‌کند. این بخش از اورشلیم/بیت‌المقدس در آن زمان توسط اسرائیل اشغال شد.

آقای ترامپ زمانی که اورشلیم را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به‌رسمیت شناخت، تأکید کرد که «حقیقت» اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل با راهکار صلح تضادی ندارد و اگر طرفین از راهکار دو کشوری حمایت می‌کنند، آمریکا نیز حامی آن خواهد بود.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز یک‌شنبه ۲۲ بهمن، در گفت‌وگویی با یک روزنامه اسرائیلی گفت فلسطینی‌ها در حال حاضر به دنبال صلح نیستند، و او مطمئن نیست که اسرائیل هم به صلح با فلسطینی‌ها علاقه‌مند باشد.

روز یک‌شنبه مجید الخلیلی، از مشاوران رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، به روزنامه «تایمز اسرائیل» گفت «روسیه و پوتین می‌توانند در چهارچوب اجماع بین‌المللی برای صلح، نقش مهمی ایفا کنند».

علاوه بر موضوع اورشلیم/بیت‌المقدس، مسئله‌ دیگری که بر روابط آمریکا و تشکیلات فلسطینی سایه افکنده، تعلیق بخشی از کمک‌های مالی ایالات متحده به فلسطینی‌ها است.

وزارت خارجه ایالات متحده، اواخر دی‌ماه، اعلام کرد واشینگتن فعلا از پرداخت بیش از نیمی از کمک سالیانه خود به آژانس ملل متحد برای کمک به فلسطینی‌ها، خودداری می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفته بود واشینگتن قصد دارد برای تصمیم‌گیری نهایی «شاهد انجام اصلاحاتی» در تشکیلات فلسطینی باشد.

سفیر تشکیلات فلسطینی، ۲۲ بهمن ماه گفته بود این تشکیلات قصد ندارد آمریکا را از روند و مذاکرات صلح کنار بگذارد «فقط می‌خواهد دیگران را نیز دعوت به پیوستن (به این تلاش‌ها) بکند».

روسیه پیش‌تر نیز اقداماتی را برای انجام مذاکرات میان اسرائیل و فلسطینی‌ها انجام داده بود؛ از جمله در سال ۲۰۱۶ که پیشنهاد مذاکرات رو در رو با عباس و نتانیاهو مطرح شد، اما آن پیشنهاد راه به‌جایی نبرد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، اسوشیتدپرس، تایمز اسرائیل، آژانس خبری فلسطین|ت.ت
XS
SM
MD
LG