لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۹

دونالد ترامپ درباره علاقه‌مندی اسرائیل و فلسطینی‌ها به صلح ابراز تردید کرد


دونالد ترامپ می‌گوید مناسبات میان آمریکا و اسرائیل در سطحی «عالی» است، ولی صلح با فلسطینی‌ها این روابط را «بهتر خواهد ساخت».
دونالد ترامپ می‌گوید مناسبات میان آمریکا و اسرائیل در سطحی «عالی» است، ولی صلح با فلسطینی‌ها این روابط را «بهتر خواهد ساخت».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، می‌گوید که فلسطینی‌ها در حال حاضر به دنبال صلح نیستند اما همزمان او مطمئن نیست که اسرائیل هم به صلح با فلسطینی‌ها علاقه‌مند باشد.

آقای ترامپ در گفت‌وگو با روزنامه دست راستی «هیوم» چاپ اسرائیل که روز یکشنبه ۲۲ بهمن منتشر شد، گفته است: «در حال حاضر، می‌توانم بگویم که فلسطینی‌ها به دنبال صلح نیستند. آنها صلح نمی‌خواهند».

با این حال، او علاقه اسرائیل برای دستیابی به توافقی در این زمینه را نیز زیر سؤال برده و گفته است: «لزوماً مطمئن نیستم که اسرائیل هم به دنبال صلح است. بنابراین ناچاریم پیش برویم تا ببینیم چه اتفاقی رخ می‌دهد».

آقای ترامپ این مصاحبه را با روزنامه‌ای انجام داده که شلدون ادلسون، میلیاردر آمریکایی، مالک آن است. او از حامیان رئیس‌جمهور آمریکا است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رویکرد آقای ترامپ نسبت به اسرائیل بسیار ملایم‌تر بوده است تا نسبت به فلسطینی‌ها.

رئیس‌جمهور ایالات متحده در گذشته نیز از فلسطینی‌ها به دلیل آنچه که عدم تمایل‌شان برای مذاکره درباره صلح خوانده است، انتقاد کرده بود ولی از انتقاد مشابه نسبت به اسرائیل تا حدود زیادی خودداری کرده بود.

آقای ترامپ به روزنامه «هیوم» گفته است، در حالی که مناسبات میان آمریکا و اسرائیل در سطحی «عالی» است، صلح با فلسطینی‌ها این مناسبات را «بهتر خواهد کرد».

او افزوده است که «شهرک‌سازی موردی بسیار پیچیده است و روند صلح را همواره دچار پیچیدگی کرده است، لذا فکر می‌کنم که اسرائیل در زمینه شهرک‌سازی باید بسیار مراقب باشد».

رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرده که قصد دارد تا اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را به «توافق نهایی» نزدیک کند که به دهه‌ها ستیز میان طرفین پایان خواهد داد، ولی در این مصاحبه ابراز تردید کرد که در مقطع فعلی حتی انجام مذاکره امکان‌پذیر باشد.

او تصریح کرد: «دقیقاً نمی‌دانم که آیا اساساً گفت‌وگویی خواهیم داشت. باید ببینیم چه رخ خواهد داد، ولی فکر می‌کنم برای فلسطینی‌ها بسیار احمقانه خواهد بود و همچنین برای اسرائیلی‌ها بسیار ابلهانه خواهد بود، اگر به توافق نرسند».

آقای ترامپ تأکید کرده که «این تنها فرصت ماست، و پس از آن دیگر چنین بختی نخواهیم داشت».

با به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا، مقام‌های اسرائیلی و فلسطینی چندین بار ابراز خوش‌بینی کردند که به احیای مذاکرات صلح و به نتیجه رسیدن آن نزدیک‌تر شده‌اند.

اما از زمان به رسمیت شناختن اورشلیم (بیت‌المقدس) به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی واشینگتن در روز ۱۵ آذر روابط آمریکا و فلسطینی‌ها به سردی گراییده است.

فلسطینی‌ها می‌گویند مادامی که دولت ترامپ در این تصمیم خود تجدیدنظر نکند گفت‌وگویی با واشینگتن نخواهند داشت. در مقابل آمریکا نیز میلیون‌ها دلار از کمک‌های خود به آژانس سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی را قطع کرده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های فرانسه و آسوشیتدپرس؛ ک.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG