لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۸

شورای مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین خواستار تعلیق به رسمیت شناختن اسرائیل شد


سالم زعنون، از اعضای ارشد شورای مرکزی سازمان آزادی بخش فلسطین ، بیانیه پایانی این شورا را قرائت کرد.
سالم زعنون، از اعضای ارشد شورای مرکزی سازمان آزادی بخش فلسطین ، بیانیه پایانی این شورا را قرائت کرد.

گزارش‌هاحاکی است که اعضای شورای مرکزی سازمان آزادی بخش فلسطین روز دوشنبه ۲۵ دی با تصویب بیانیه ای خواستار تعلیق به رسمیت شناختن اسرائیل شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شورای مرکزی سازمان آزادی بخش فلسطین همچنین باردیگر به قطع همکاری‌های امنیتی با اسرائیل رای داده است.

نشست شورای مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین برای بررسی اقدامات این سازمان در برابر تصمیم ماه گذشته دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، در به رسمیت شناختن اورشلیم (بیت المقدس) به عنوان پایتخت اسرائیل روز های یکشنبه و دوشنبه در رام‌الله برگزار شد.

سالم زعنون، از اعضای ارشد شورای مرکزی سازمان آزادی بخش فلسطین با قرائت بیانیه پایانی این شورا از جامعه بین المللی خواسته است تا به مسئولیت خود برای کمک به ایجاد دولت فلسطینی به پایتختی شرق بیت المقدس (اورشلیم) براساس قطعنامه‌های سازمان ملل عمل کند.

در بیانیه شورای مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین خواسته شد که تا زمانی که اسرائیل دولت فلسطینی را به رسمیت بشناسد و به اشغال اورشلیم شرقی پایان دهد، به رسمیت شناختن اسرائیل تعلیق شود.

سازمان آزادیبخش فلسطین به عنوان نماینده فلسطینی ها با امضای توافقنامه اسلو در سال ۱۹۹۳ موجودیت اسرائیل را به رسمیت شناخت.

هنوز اسرائیل به رای شورای مرکزی سازمان آزادیبخش واکنش نشان نداده است.

این در حالی است که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، روز یکشنبه از دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا انتقاد کرد و گفته بود، طرح صلح دولت آمریکا به «سیلی قرن» برای فلسطینیان بدل شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دوشنبه به اظهارات محمود عباس واکنش نشان داد و گفت، «او حقیقت را برملا کرد و نقاب از صورت برداشت».

دونالد ترامپ در ماه گذشته میلادی، اورشلیم (بیت المقدس) را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و دستور آغاز روند انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به آن شهر را صادر کرد. این تصمیم با مخالفت فلسطینیان و ۱۲۸ کشور مواجه شد.

اما بنیامین نتانیاهو با «تاریخی» و «شجاعانه» نامیدن تصمیم آمریکا گفت که به رسمیت شناختن حقیقت تاریخی به روند صلح کمک می‌کند و «دست اسرائیل برای صلح به سوی فلسطینیان و همه همسایگان همچنان دراز است».

نخست وزیر اسرائیل این را نیز گفت که تصمیم آمریکا، وضعیت کنونی در اورشلیم (بیت المقدس) را تغییر نمی‌دهد و آزادی کامل پیروان همه ادیان محترم شمرده می‌شود.

رئیس‌جمهور آمریکا دو هفته پیش توئیت کرده بود که فلسطینیان هیچگاه برای کمک‌های آمریکا قدردانی و احترام قائل نبوده‌اند و در شرایطی که آنها آماده مذاکره نیستند، چرا آمریکا باید سالیانه صدها میلیون دلار به آنها پول بدهد.

ایالات متحده سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون دلار به تشکیلات خودگردان و نیروهای امنیتی آن می‌پردازد و ۳۰۰ میلیون دلار نیز به برنامه‌های سازمان ملل در کرانه باختری و نوار غزه کمک می‌کند.

با استفاده از گزارش های رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG