لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

کاهش کمک آمریکا به آژانس ملل متحد در امور فلسطینیان


محمود عباس و دونالد ترامپ در دیداری که ماه مه سال ۲۰۱۷ در بیت‌لحم داشتند
محمود عباس و دونالد ترامپ در دیداری که ماه مه سال ۲۰۱۷ در بیت‌لحم داشتند

وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید واشینگتن فعلا از پرداخت ۶۵ میلیون دلار از کمک سالیانه خود به آژانس ملل متحد برای کمک به فلسطینی‌ها، خودداری می‌کند و ۶۰ میلیون دلار از آن را در اختیار فلسطینیان می‌گذارد.

هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ۲۶ دی ماه در یک کنفرانس خبری گفته است برای اینکه نهادهای اساسی مانند مدارس و بیمارستان‌ها با کمبود بودجه مواجه نشوند، ۶۰ میلیون دلار کمک مالی پرداخت‌ می‌شود.

خانم نائورت افزوده است که فعلا جلوی پرداخت ۶۵ میلیون دلار گرفته می‌شود، اما این مبلغ «قطع نشده‌است».

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید واشینگتن قصد دارد برای تصمیم‌گیری نهایی «شاهد انجام اصلاحاتی باشد». به گفته خانم نائورت تغییراتی هم در عملکرد، و هم بودجه آژانس سازمان ملل در امدادرسانی و کارآفرینی برای پناهجویان فلسطینی، موسوم به «اونروا» لازم است.

پیش از این و در میانه دی ماه یک شبکه تلویزیونی اسرائیل به نقل از «سه دیپلمات غربی» گزارش داده بود که مبلغ ۱۲۵ میلیون دلار از کمک سالیانه آمریکا به «اونروا» که قرار بود نخستین روز ژانویه در اختیار این آژانس قرار گیرد، پرداخت نشده‌است.

این گزارش‌ها در پیوند با مجموعه‌ای از رخدادها منتشر شدند.

پس از آن‌که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، اعلام کرد واشینگتن از این پس اورشلیم (بیت‌المقدس) را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به‌رسمیت می‌شناسد، تشکیلات فلسطینی نیز اعلام کرد دیگر ایالات متحده را شریکی برای مذاکرات صلح نمی‌داند.

دولت آمریکا گفته‌است رویکردها و تلاش‌های پیشین برای ایجاد صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها تا کنون نتیجه‌ای نداشته و در نتیجه باید رویکردی تازه در پیش گرفت. اما پذیرش اورشلیم از سوی آقای ترامپ با واکنش‌ها و انتقادهای مختلف، از جمله از سوی شماری از متحدان واشینگتن روبه‌رو شد.

اندکی بعد ترامپ تهدید کرد که امکان دارد کمک به تشکیلات خودگردان از سوی ایالات متحده قطع شود. آقای ترامپ با انتقاد از تشکیلات فلسطینی در توئیتر خود گفته بود کشورش سالانه میلیون‌ها دلار به فلسطینی‌ها می‌پردازد اما هیچ‌گاه قدرانی و احترامی دریافت نمی‌کند.

با انتشار گزارش‌های مختلف در مورد قطع یا کاهش کمک‌ها به فلسطینیان، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، بار دیگر انتقادهای شدیدی را علیه دولت آمریکا بیان کرد. آنچه خود با واکنش دولت اسرائیل روبه‌رو شد و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر آن کشور، گفت این اظهارات «نقاب از چهره‌ عباس برداشت».

ایالات متحده بزرگ‌ترین اعطا کننده کمک‌های مالی بلاعوض به فلسطینیان است. کمک‌های آمریکا به «اونروا» در سال ۲۰۱۶ میلادی، حدود ۳۷۰ میلیون دلار بود.

بر پایه جلسه مطبوعاتی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، رادیو اروپای آزاد، رادیو فردا/ت.ت
XS
SM
MD
LG