لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

خبرهای ضدونقیض از قطع کمک‌های مالی آمریکا به فلسطینیان


محموله‌های امدادی آژانس سازمان ملل در امدادرسانی و اشتغال پناهجویان فلسطینی موسوم به اونرا
محموله‌های امدادی آژانس سازمان ملل در امدادرسانی و اشتغال پناهجویان فلسطینی موسوم به اونرا

منابع خبری اسرائیلی گزارش داده‌اند که دولت آمریکا اعطای کمک ۱۲۵ میلیون دلاری به آژانس سازمان ملل در امدادرسانی و اشتغال پناهجویان فلسطینی موسوم به اونرا را معلق کرده‌است؛ اقدامی که ناخشنودی فلسطینیان را بدنبال داشت اما به گفته یک مقام وزارت خارجه آمریکا، هنوز تصمیم تازه‌ای در خصوص ادامه پرداخت کمک‌ها گرفته نشده‌است.

این گزارش چند روز پس از تهدید دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به قطع کمک‌های مالی به فلسطینیان منتشر شد.

شبکه ده تلویزیون اسرائیل شامگاه جمعه پانزدهم دی به نقل از «سه دیپلمات غربی» بدون ذکر نام آنها «به دلیل حساسیت» موضوع، خبر داد که مبلغ ۱۲۵ میلیون دلار از کمک سالیانه آمریکا به اونرا که قرار بود روز نخست ژانویه، یازدهم دی در اختیار این آژانس قرار گیرد، پرداخت نشده‌است.

این مبلغ معادل یک سوم کمک سالیانه آمریکا به اونرا است.

گزارش شبکه ده تلویزیون اسرائیل بر اساس گفته‌های «سه دیپلمات غربی» افزود که آمریکا در روزهای گذشته به مقامات سازمان ملل خبر داد که حتی ممکن است تا مبلغ ۱۸۰ میلیون دلار، معادل نیمی از کمک سالیانه به اونرا را کم کند.

اما یک مقام وزارت خارجه آمریکا، بدون ذکر نام، به رویترز گفت که روایت بیان شده از سوی منابع یاد شده «گمراه کننده» است و واریز نشدن این مبلغ در روز نخست ژانویه به مفهوم تعلیق یا لغو کمک‌ها نیست.

این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود که تصمیم کشورش در بازنگری در کمک مالی به فلسطینیان تا نیمه ژانویه گرفته می‌شود.

کریس گونن سخنگوی اونرا نیز به رویترز گفته‌است که این آژانس مستقیماً از تصمیم رسمی آمریکا به تعلیق کمک باخبر نشده‌است.

وزارت امور خارجه تشکیلات فلسطینی شامگاه جمعه در بیانیه‌ای، «قطع» کمک آمریکا را «در راستای منافع ائتلاف راستگرایان اسرائیل» توصیف و آن را محکوم کرد.

بیانیه وزارت امور خارجه فلسطین افزود که «کودتای آمریکایی- اسرائیلی» علیه روند صلح به بالاترین حد خود رسیده و سازمان ملل و جامعه جهانی در برابر «یک آزمون حقیقی» قرار گرفته‌اند تا نشان دهند که آیا می‌توانند مدافع امنیت و صلح جهانی باشند؟

شبکه ده تلویزیون اسرائیل شامگاه جمعه خبر داده بود که فرماندهان نظامی، نهادهای امنیتی و وزارت خارجه اسرائیل قطع کمک‌های مالی آمریکا به فلسطینیان را به زیان منافع اسرائیل دانسته و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر نیز با این موضع موافق است اما او «نگران است که آشکارا نظر خود را در مخالفت با دیدگاه آمریکا بیان کند».

آقای ترامپ سه‌شنبه گذشته در توئیتر خود نوشت، فلسطینیان برای بازگشت به مذاکرات صلح با اسرائیل آمادگی نشان نمی‌دهند و هیچ قدردانی و احترامی برای کمک‌های آمریکا ندارند و چرا آمریکا باید صدها میلیون دلار از پول خود را به آنها بدهد.

آمریکا بزرگ‌ترین اعطا کننده کمک‌های مالی بلاعوض به فلسطینیان است. کمک‌های آمریکا به صندوق اونرا در سال ۲۰۱۶، حدود ۳۷۰ میلیون دلار بود.

اما آمریکا از راه‌های دیگری نیز به فلسطینیان کمک مالی می‌دهد، که از مجموع کشورهای عربی و سایر دولت‌های دنیا بیشتر است.

بعد از آنکه دونالد ترامپ پانزدهم آذر اورشلیم/بیت‌المقدس را به عنوان «پایتخت اسرائیل» به رسمیت شناخت و با آغاز روند انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل از تل آویو به اورشلیم موافقت کرد، مناسبات آمریکا و فلسطینیان تیره شد.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در ماه‌های گذشته گفته بود برای روند صلح با میانجی گری آمریکا با هدف رسیدن به «توافق قرن» آماده است.

اما آقای عباس بعد از بیانیه رئیس جمهوری آمریکا در مورد اورشلیم، آن را «سیلی قرن» آمریکا به صورت فلسطینیان نامید و گفت دیگر هیچ ابتکار آمریکایی پذیرفته نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG