لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

کاخ سفید اظهارات نتانیاهو درباره رایزنی بر سر الحاق یهودی‌نشین‌ها را رد کرد


ساعاتی پس از انتشار سخنان بنیامین نتانیاهو در مورد مذاکره با آمریکا برای بررسی انضمام شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری به اسرائیل، کاخ سفید در اقدامی نادر ضمن رد این اظهارات تأکید کرد که دونالد ترامپ تنها بر ابتکار خود برای صلح اسرائیل و فلسطینیان متمرکز است.​

روز دوشنبه ۲۳ بهمن، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در سخنانی در اورشلیم، بیت‌المقدس، گفته بود که شخصاً از مدتی پیش در حال مذاکره با آمریکا برای بررسی «اِعمال حاکمیت بر یهودا و شومرون است».

منظور از یهودا و شومرون، کرانه باختری رود اردن، و اشاره آقای نتانیاهو به «اعمال حاکمیت»، به معنی اجرا کردن قانون اسرائیل در این اراضی و انضمام یهودی‌نشین‌های کرانه باختری به اسرائیل است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو دوشنبه در نشست حزب حاکم لیکود گفته بود «ما دو اصل داریم؛ بیشترین هماهنگی با آمریکا، زیرا این رابطه یک سرمایه راهبردی برای کشور اسرائیل و شهرک‌های یهودی‌نشین است؛ و اصل دوم نیز این است که اعمال حاکمیت باید ابتکار دولت و نه شخصی باشد، زیرا سخن از یک گام تاریخی است».

اما تنها ساعاتی پس از این سخنان جاش رافل سخنگوی کاخ سفید، که آمریکا و اسرائیل «هرگز» درباره چنین پیشنهادی گفت‌وگو نکرده‌اند. این سخنگوی کاخ سفید افزود که رئیس‌جمهور دونالد ترامپ، تنها بر ابتکار خود برای صلح اسرائیل و فلسطینیان متمرکز است.

آن طور که رسانه‌های اسرائیل گزارش می‌دهند پس از انتشار این سخنان، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در بیانیه‌ای توضیحی اعلام کرد که آقای نتانیاهو آمریکایی‌ها را از «ابتکارات برخاسته از کنست» (پارلمان اسرائیل) آگاه کرده، ولی پیشنهادهایی را برای الحاق مشخصی ارائه نکرده است.

یک مقام ارشد دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در این بیانیه یادآور شد که اسرائیل آگاه است که دولت آمریکا با این پیشنهادها مخالف است و آمریکایی‌ها موضع قاطع خود را در پایبندی به طرح صلح رئیس‌جمهور ترامپ بیان کرده‌اند.

پیشتر و به گزارش رسانه‌های فلسطینی، نبیل ابوردینه سخنگوی تشکیلات خودگردان، در واکنش به اظهارات بنیامین نتانیاهو گفته بود که «هر اقدام یکجانبه در خصوص تحمیل حکومت اسرائیلی در یهودی‌نشین‌ها چیزی از حقیقت را تغییر نخواهد داد، زیرا این شهرک‌ها غیرقانونی است و این اقدامات تنها به افزایش تنش منجر می‌شود».

اسرائیل در جنگ ۵۱ سال پیش، کرانه باختری را اشغال کرد و تازه‌ترین داده‌های انتشار یافته در اسرائیل احتمال می‌دهد که شمار اسرائیلی‌های ساکن یهودی‌نشین‌های ساخته شده در ۵۱ سال اخیر در کرانه باختری، به شش صد هزار تن افزایش یافته است.

تحلیلگران در رسانه‌های اسرائیل می‌گویند که آقای نتانیاهو زیر فشار سیاستمداران رقیبی مانند نفتالی بنت رهبر حزب راستگرای «خانه یهود» و حامی یهودی‌نشین‌ها قرار دارد تا شهرک‌های یهودی‌نشین واقع در کرانه باختری را به کشور خود ملحق کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، پانزدهم آذر اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و تأکید کرد که این اقدام یک حقیقت تاریخی است و به دستیابی به صلح بین طرفین نزاع اسرائیلی- فلسطینی کمک می‌کند.

آقای ترامپ اما در گفت‌وگویی با روزنامه «اسرائیل هیوم» که یکشنبه ۲۲ بهمن منتشر شد، تأکید کرد که شهرک‌سازی‌های اسرائیلی روند صلح اسرائیلی و فلسطینی را بغرنج کرده و از اسرائیل خواست در این زمینه «مراقب» باشد.

دونالد ترامپ همچنین به این روزنامه گفت که فلسطینیان در حال حاضر به دنبال صلح نیستند، ولی اطمینانی هم ندارد که اسرائیل هم به صلح با فلسطینیان علاقه‌مند باشد.

XS
SM
MD
LG