لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۱

گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و پوتین «با محوریت مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌ها»


یکی از دیدارهای رؤسای جمهوری آمریکا و روسیه در حاشیه نشست گروه ۲۰ در هامبورگ
یکی از دیدارهای رؤسای جمهوری آمریکا و روسیه در حاشیه نشست گروه ۲۰ در هامبورگ

رهبران آمریکا و روسیه، ساعتی پیش از گفت‌وگوهای ولادیمیر پوتین و محمود عباس در مسکو تماس تلفنی داشته‌اند و از جمله در مورد مناقشه فلسطینیان و اسرائیل تبادل نظر کرده‌اند.

بر پایه گزارشی که خبرگزاری‌ها به نقل از بیانیه کاخ سفید منتشر کرده‌اند، در تماس تلفنی دونالد ترامپ با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور آمریکا در مورد سانحه اخیر هواپیمای مسافری در نزدیکی مسکو، با همتای روس خود ابراز همدردی کرده است.

در این گزارش اشاره‌ای به تبادل نظر رهبران دو کشور در موضوع روند صلح خاورمیانه و مناقشه اسرائیل و فلسطینیان نشده است.

در مقابل خبرگزاری‌های روسیه گزارش دادند که ولادیمیر پوتین درست پیش از مذاکرات خود با محمود عباس خبر داده که «من هم‌اکنون با رئیس‌جمهور آمریکا گفت‌وگوی تلفنی داشتم، و بدیهی است که مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌ها از محورهای گفت‌وگو بود».

بر اساس این گزارش او اضافه کرده که مذاکرات بر چگونگی کاهش اختلافات میان اسرائیل و فلسطینی‌ها متمرکز بود چرا که «وضعیت منطقه بسیار متفاوت با چیزی است که کرملین انتظار دارد».

خبرگزاری‌های روسی همچنین به اظهارات محمود عباس اشاره کرده‌اند که گفته است با توجه به اقدامات اخیر واشینگتن، فلسطینی‌ها نمی‌توانند آمریکا را به عنوان تنها میانجی گفت‌وگوها با اسرائیل بپذیرند.

از زمانی که دونالد ترامپ که آمریکا اورشلیم یا بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل می‌شناسد، روابط تشکیلات خودگران فلسطینی و دولت آمریکا تیره شده است.

فلسطینی‌ها به دنبال آن هستند که با تشکیل دولت مستقل فلسطینی، شرق بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت خود معرفی کنند. اما اسرائیل که شرق این شهر باستانی را نیز در کنترل دارد، همه اورشلیم را پایتخت خود می‌داند، موضوعی که تا کنون از سوی همه اعضای جامعه جهانی پذیرفته نشده است.

فلسطینی‌ها می‌گویند مادامی که دولت ترامپ در این تصمیم خود تجدیدنظر نکند گفت‌وگویی با واشینگتن نخواهند داشت. در مقابل آمریکا نیز میلیون‌ها دلار از کمک‌های خود به آژانس سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی را قطع کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز یکشنبه در گفت‌وگو با یک روزنامه اسرائیلی گفته بود که فلسطینی‌ها در حال حاضر به دنبال صلح نیستند اما همزمان او مطمئن نیست که اسرائیل هم به صلح با فلسطینی‌ها علاقه‌مند باشد.

او همچنین تأکید کرده بود که قصد دارد تا اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را به «توافق نهایی» نزدیک کند که به دهه‌ها ستیز میان طرفین پایان خواهد داد، ولی در این مصاحبه ابراز تردید کرد که در مقطع فعلی حتی انجام مذاکره امکان‌پذیر باشد.

مذاکرات روز دوشنبه محمود عباس و ولادیمیر پوتین پشت درهای بسته برگزار شده و آقای عباس امیدوار است که با جلب حمایت روسیه موقعیت خود را مستحکم کند. او همچنین به دنبال شکل دادن به سازوکاری جدید برای گفت‌وگوهای صلح با اسرائیل است که آمریکا در آن نقش رهبری نداشته باشد.

سفر محمود عباس به مسکو، دو هفته پس از سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به روسیه صورت می‌گیرد. قرار بود در ابتدا ولادیمیر پوتین در بندر سوچی پذیرای محمود عباس باشد، ولی به دلیل سانحه هواپیمایی روز یکشنبه در روسیه که ۷۱ تن در بیرون مسکو کشته شدند، او با هدف رصد کردن وضعیت در مسکو ماند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، و خبرگزاری‌های روسیه؛ ک.ت./م.ا.
XS
SM
MD
LG