لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۵

رسانه اسرائیلی: سه قدرت اروپایی پیام هشدار اسرائیل را به ایران رسانده‌اند


یک شبکه تلویزیونی اسرائیل می‌گوید، سه قدرت اروپایی «پیام قاطع» اسرائیل به ایران را در ارتباط با سوریه و لبنان به حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران فرستاده‌اند.

به گزارش شبکه ۱۰ تلویزیون اسرائیل در شامگاه یکشنبه ۲۲ بهمن، این پیام چند روز پیش از رخدادهای روز شنبه میان اسرائیل با سوریه و ایران ارسال شده است. این شبکه می‌گوید که «اسرائیل از دو هفته پیش از برخوردهای اخیر، فشار دیپلماتیک بر ایران را از طریق جامعه بین‌المللی تشدید کرد».

بر اساس گزارش این شبکه، مقام‌های بلندپایه‌ای از دولت‌های آلمان، فرانسه و بریتانیا حامل «پیام‌ها و هشدارهای تند اسرائیل» برای حسن روحانی و مشاوران و مقام‌های ارشد دولت او بوده‌اند و نسبت به عواقب «تثبیت حضور نظامی در سوریه» و «ساخت کارخانه موشک‌سازی در لبنان» به ایران هشدار داده‌اند.

باراک راوید، گزارشگر سیاسی شبکه ۱۰ تلویزیون یادآور شد که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در دوره اخیر افزون بر دیدار و گفت‌وگوهای پی در پی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، دو هفته پیش زمانی که در اجلاس مجمع جهانی اقتصادی داووس سوئیس حضور داشت، با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، و همچنین با امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه، دیدار کرده و به آنها گفته است «اگر دیپلماسی در برابر ایران کارساز نباشد، اسرائیل به اقدامات نظامی لازم دست می‌زند».

باراک رواید افزود که «چهار دیپلمات اروپایی» که نخواسته‌اند نامشان برده شود، به این شبکه گفتند که آلمان و فرانسه و همچنین بریتانیا، که پیشتر آقای نتانیاهو با ترزا می نخست‌وزیر آن در لندن دیدار کرده بود، با ارسال پیام‌های اسرائیل به حسن روحانی و مشاوران او گفته‌اند که تحرکات نظامی ایران در سوریه و لبنان «عواقب بسیار سختی خواهد داشت».

شبکه ۱۰ تلویزیون اسرائیل می‌گوید جزئیات دیدارهای مقام‌های اروپایی با مقام‌های بلندپایه ایران را در اختیار دارد و برای مثال نیکلا دوریویر، مدیر سیاسی وزارت خارجه فرانسه، هفته گذشته در پاریس با عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران دیدار کرده و هشدار شدید اسرائیل را به اطلاع او رسانده است.

همچنین بر اساس گزارش شبکه ۱۰ تلویزیون اسرائیل، این کشور داده‌های اطلاعاتی خود را نیز در مورد تحرکات نظامی ایران در سوریه و ساخت کارخانه موشک نقطه‌زن در لبنان، به سه کشور اروپایی ارائه کرده تا آنها را مطمئن کند که هشدارهایش بر اساس اطلاعات متقن است.

به گفته باراک راوید، یک مقام ارشد فرانسه به شبکه ۱۰ تلویزیون اسرائیل گفته است که پاریس تصمیم گرفته اطلاعات دریافتی از اسرائیل را به حسن روحانی منتقل کند زیرا «شاید او از تحرکات سپاه پاسداران در سوریه و لبنان آگاهی ندارد».

این گزارشگر اسرائیلی افزود که «دیپلمات‌های ایرانی در دیدار با مقام فرانسوی، جزئیات سخنان را بی هیچ واکنش، یادداشت می‌کردند».

شبکه ۱۰ تلویزیون اسرائیل در گزارش خود، همچنین گفته است که همه عوامل در اسرائیل اجماع دارند که آرامش بعد از رخدادهای روز شنبه، گذرا است و درگیری دیگری با ایران در منطقه در راه خواهد بود.

اسرائیل بامداد شنبه ابتدا از ساقط کردن یک «پهپاد ایرانی» در آسمان شمال اسرائیل، و سپس از موج حملات گسترده علیه «هدف‌های ایرانی و سوری» در سوریه خبر داد. اسرائیل همچنین بامداد شنبه تأیید کرد که یک جنگنده‌اش در مسیر بازگشت از حمله در سوریه، در آسمان اسرائیل سقوط کرد و دو خلبان آن نجات یافتند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، یکشنبه در نشست دولت خود در اورشلیم گفت ضربات سختی را به نیروهای ایران و سوریه وارد کردیم» و همچنین افزود که «قواعد برای اقدام اسرائیل تغییر نکرده است».

ژنرال ذخیره یوآو گالانت، از وزیران کابینه اسرائیل نیز در این روز به رادیوی ارتش کشور اسرائیل گفت که «از این به بعد هر چیز مرتبط با ایران در سوریه، یک هدف است».

رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که افزون بر نشست یکشنبه دولت، شماری از وزیران پست‌های حساس امنیتی نیز شامگاه یکشنبه در نشست کابینه به مدت چند ساعت، اقدامات احتمالی این کشور را در مورد سناریوهای پیش رو بررسی کردند. جزئیاتی از تصمیم‌گیری‌های نشست کابینه اعلام نشد.

روزنامه‌های جروزالم پست و یدیعوت آخرونوت شامگاه یکشنبه همزمان با نشست کابینه امنیتی گزارش دادند، ارتش این کشور سامانه‌های پدافندی در شمال اسرائیل را در آمادگی برای رخدادهای احتمالی ناشی از وخیم شدن بحران مستقر کرد؛ جروزالم پست به نقل از شاهدان عینی نوشت که سامانه‌های ضد راکتی در نزدیکی شهر عرب‌نشین بقاع غربی در شمال اسرائیل مستقر شد.

در این میان، سرهنگ جاناتان کانریکاس، سخنگوی ارتش اسرائیل، دوشنبه ۲۳ بهمن در گفت‌وگو با شبکه سی ان ان گفت که «پهپاد ایرانی» ساقط شده توسط بالگرد تهاجمی آپاچی ارتش اسرائیل، که قطعات آن اکنون در اختیار اسرائیل است، نشان داده که ایران این پهپاد را از روی پهپاد پیشرفته آمریکایی آر کیو ۱۷۰ کپی‌برداری کرده است.

سرهنگ بار، رئیس ستاد نیروی هوایی اسرائیل یکشنبه گفته بود که کشورش به این دلیل «پهپاد ایرانی» را در آسمان سوریه ساقط نکرد که می‌خواست با رخنه آن به آسمان اسرائیل، به جهان نشان دهد که ایران به اسرائیل تجاوز کرده است.

به گفته او به همین دلیل به این پهپاد که «کاملاً زیر نظر بود»، امکان داده شد پیش از ساقط شدن، یک دقیقه و نیم در آسمان اسرائیل پرواز کند.

ایران به گزارش شبکه ۱۰ تلویزیون اسرائیل در خصوص ارسال «هشدار» اسرائیل برای حسن روحانی و مشاوران و مقام‌های ارشد دولت او واکنش نشان نداده است. دولت‌های فرانسه، بریتانیا و آلمان نیز که نامشان در گزارش این شبکه ذکر شده است، مستقیماً آن را تأیید نکرده‌اند.

عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران هفته گذشته در چارچوب کنفرانس اقتصادی موسوم به یورومانی در پاریس، با نیکلا دوریویر و همچنین با آقای مونتاین یکی دیگر از مقام‌های ارشد وزارت خارجه فرانسه و همچنین با آقای اوتین مشاور بین‌الملل کاخ الیزه دیدار کرد.

آقای عراقچی در حاشیه همین کنفرانس، با آلیستر برت معاون وزیر امور خارجه انگلیس دیدار و گفت‌وگو کردخ بود. اما خبرگزاری ایلنا که گزارش این دیدارها را مخابره کرد، به موضوع‌های مطرح شده اشاره‌ای نکرده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز شنبه اسرائیل را در قضیه رخنه پهپادی که اسرائیل آن را به ایران نسبت می دهد، به «دروغگویی» متهم کرد.

در این میان، علی اکبر ولایتی مشاور ارشد آیت الله علی خامنه ای در امور بین‌الملل دوشنبه به خبرگزاری فارس گفت «سقوط هواپیمای رژیم صهیونیستی (اسرائیل) یک نقطه عطف در تاریخ مبارزات فلسطینی‌ها بود؛ یعنی آنچه که اتفاق افتاده این است که یکی از کشورهای مهم خط مقدم جبهه مقاومت این حق را دارد که از تمامیت ارضی خود دفاع کند... امروز سوری‌ها این اقتدار را دارند که با این زائده قوی شده توسط غربی‌ها (یعنی اسرائیل) برخورد کنند تا آنها حساب کار دستشان بیاید».

آقای ولایتی همچنین گفت که «حضور ایران در سوریه برای کمک به دولت قانونی و مردم مظلوم سوریه» و «طبق توافق ایران و جمهوری عربی سوریه» است. سوریه نیز تأکید دارد که با دعوت این کشور، همچنان از یاری ایران برخوردار است.

در گفته‌های آقای ولایتی گرچه ادعا شده که ایران «هیچ هدف دیگری ندارد جز اینکه به ندای مردم و دولت سوریه پاسخ مثبت بدهد و کمک کند» اما تصریح شده که «اگر کمک ایران در سوریه صورت نمی‌گرفت، معلوم نبود که تکلیف خط مقاومت چه خواهد شد؟».

او اضافه کرده که «بدون تعارف، حضور ایران به عنوان محور اصلی خط مقاومت در سوریه، همچنان ادامه خواهد یافت، اما نه به این تعبیری که صهیونیست‌ها انجام می‌دهند».

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران یکشنبه در تهران در اشاره به سقوط جنگنده اسرائیلی در سوریه گفت «دوران بزن و در رو» برای اسرائیل تمام شده است. او همچنین به شبکه روسی آر تی گفت که «سرنگونی جنگنده اسرائیلی، معادله عدم توازن قوا در منطقه را بر هم زد».

فرماندهی کل ارتش سوریه شنبه به اسرائیل هشدار داد که حملات احتمالی بعدی اسرائیل نیز مانند ساقط کردن جنگنده این کشور، بی‌پاسخ نخواهد ماند.

ارتش سوریه این را نیز گفته است، پهپاد ساقط شده‌ای که اسرائیل آن را به ایران نسبت می‌دهد، متعلق به ارتش سوریه بود که برای گردآوری اطلاعات از یکی از مراکز نظامی این کشور در مورد «گروه‌های تروریستی» برخاسته بود.

XS
SM
MD
LG