لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

سوریه از «حمله موشکی اسرائیل» به حومه دمشق خبر داد


این گزارش می‌گوید حمله موشکی توسط هواپیماهای نظامی اسرائیل از حریم هوایی لبنان انجام گرفته است.
این گزارش می‌گوید حمله موشکی توسط هواپیماهای نظامی اسرائیل از حریم هوایی لبنان انجام گرفته است.

رسانه‌های دولتی سوریه از یک حمله موشکی تازه اسرائیل در بامداد چهارشنبه هجدهم بهمن به حومه دمشق خبر داده ولی گفته‌اند که پدافند هوایی سوریه با واکنش فوری به این «گستاخی» واکنش نشان داده‌است.

بنا به گزارش خبرگزاری‌ها بامداد چهارشنبه صدای «انفجارهای مهیبی» در حومه دمشق شنیده می‌شد.

به گزارش سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، به نقل از بیانیه فرماندهی کل ارتش این کشور، «پدافند هوایی ارتش با موشک‌های دشمن اسرائیلی که از لبنان به سوی یک موضع نظامی در ریف دمشق شلیک شده بود، مقابله و اکثر آنها را منهدم کرد».

این گزارش می‌گوید که حمله موشکی ساعت ۳:۴۲ دقیقه بامداد (به وقت سوریه) توسط هواپیماهای نظامی اسرائیل از حریم هوایی لبنان انجام گرفته است.

سانا از سه موج حمله خبر داده و نیز مدعی شده‌است که آتش پدافند ارتش سوریه «یک جنگنده اسرائیلی را هدف قرار داده است». ادعای سوریه در هدف قرار دادن جنگنده اسرائیلی از سوی منابع مستقل تأیید نشده‌است.

بر اساس شواهد محلی، حمله موشکی اسرائیل علیه جمرایا انجام شده‌است؛ «مرکز مطالعات» نظامی ارتش سوریه شامل کارخانه‌های تولید جنگ‌افزار در این مجتمع صنایع نظامی قرار دارد.

ایالات متحده دولت سوریه را متهم می‌کند که از مراکز مطالعاتی خود برای توسعه موشک و جنگ‌افزار غیرمتعارف استفاده می‌کند.

جروزالم پست به نقل از رسانه‌های محلی سوریه نوشته‌است که «یک پایگاه نظامی ایران» واقع در منطقه القطیفه در جمرایا هدف حمله بامداد چهارشنبه بوده‌است.

جمرایا سال گذشته نیز چند بار هدف حمله هوایی قرار گرفت که همه آنها به اسرائیل نسبت داده شد؛ آخرین حمله به این مجتمع نظامی دو ماه پیش انجام شده بود.

ارتش یا دولت اسرائیل نسبت به گزارش‌های منتشرشده از سوی ارتش سوریه سکوت کرده‌اند. اما حمله تنها ساعاتی بعد از بازدید نخست‌وزیر اسرائیل از بلندی‌های جولان در مرز اسرائیل و سوریه انجام شده‌است.

بنیامین نتانیاهو سه‌شنبه هفدهم بهمن در حالی که از سوی وزیران و فرماندهان ارتش همراهی می‌شد، در بازدید از جولان گفت کشورش «رو به سوی صلح دارد و ضمن آنکه برای هر سناریویی آماده است» اما «کسی درصدد آزمودن اسرائیل نباشد».

اسرائیل که برای دفاع از منافع خود در منطقه از پشتیبانی کامل آمریکا برخوردار است، روسیه را که از شهریور ۱۳۹۴ عملاً در جنگ داخلی سوریه به سود حکومت بشار اسد وارد کارزار شده‌است، در زمینه «تهدید منافع از ناحیه سوریه» طرف اصلی سخن می‌داند.

نخست‌وزیر اسرائیل هفت بار در دو سال اخیر با سفر به مسکو و سوچی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دربارهٔ سوریه گفت‌وگو کرده‌است که آخرین آن، دوشنبه هفته گذشته بود.

آقای نتانیاهو در دیدار اخیر با آقای پوتین، و سپس سه روز بعد از آن در دیدار با نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی روسیه که به اسرائیل رفته بود، گفت «ما به مرحله حساس تصمیم‌گیری‌های مهم رسیده‌ایم؛ آیا ایران حضور نظامی در سوریه را تثبیت می‌کند یا اینکه این روند متوقف می‌شود. به (ولادیمیر) پوتین گفتم اگر این امر متوقف نشود، ما برای توقف آن اقدام می‌کنیم؛ در واقع ما پیشاپیش داریم این کار را می‌کنیم».

سوریه پیشتر گفته بود که در صورت حمله تازه‌ای از سوی اسرائیل، فرودگاه بن گوریون در حومه تل‌آویو در معرض تهدید خواهد بود.

نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به این هشدار سوریه گفت، «ما همیشه همه عوامل و ملاحظات منطقه را به حساب می‌آوریم اما تنها عاملی که وضعیت کنونی در سوریه و لبنان را تغییر می‌دهد، ایران است؛ ایران عاملی است که فعالانه می‌خواهد منطقه را به آتش بکشد و سوریه را به پایگاه استعماری خود بدل کند».

روزنامه الشرق الاوسط شنبه نوشته بود، سفر پنجشنبه گذشته هیئت روسی به ریاست دبیر شورای امنیت ملی روسیه به اسرائیل از یک حمله «حتمی» اسرائیل جلوگیری کرده بود، اما همزمان افزوده بود، آقای پاتروشف به این دلیل تنها سه روز بعد از ملاقات نتانیاهو – پوتین در مسکو به اسرائیل اعزام شد که دلایل نگرانی اسرائیل از «خطر» ایران در سوریه را درک کند و اطلاعات بیشتری از اسرائیل دریافت کند.

اسرائیل از چندی پیش گفته‌است که سوریه و لبنان را، از جمله به دلیل تلاش‌های ایران در این دو کشور و حمایتش از حزب‌الله هم در سوریه و هم در لبنان، به عنوان یک «جبهه واحد» می‌بیند.

ایران حمایت از سوریه را پاسخ به دعوت قانونی دمشق می‌نامد؛ ایران و حزب‌الله نیز ارتباطات خود را آشکارا تأیید می‌کنند.

XS
SM
MD
LG