لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۴

روسیه «مانع از حمله اسرائیل» به اهداف ایرانی در جنوب لبنان و سوریه شده است


بنیامین نتانیاهو در دیدار با هیات روسی به تهدیدهای ناشی از «تثبیت نظامی ایران در سوریه» پرداخت.
بنیامین نتانیاهو در دیدار با هیات روسی به تهدیدهای ناشی از «تثبیت نظامی ایران در سوریه» پرداخت.

روزنامه «الشرق الاوسط» روز شنبه ۱۴ بهمن نوشت که هیئت امنیتی روسیه در سفر هفته گذشته به اسرائیل، مانع از حمله این کشور به هدف‌های ایرانی در جنوب لبنان و سوریه شد.

بر اساس این گزارش، روسیه به این باور رسیده بود که حمله اسرائیل «حتمی» است.

هیئت امنیتی روسیه به ریاست نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی این کشور روز ۱۲ بهمن در اورشلیم با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، و همچنین با مئیر بن شبات دبیر شورای امنیت ملی اسرائیل گفت‌و‌گو کرد.

یک بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل و اطلاعات ذکر شده در صفحه توئیتر این دفتر در روز ۱۳ بهمن، تأکید می‌کرد که آقای نتانیاهو در دیدار با نیکلای پاتروشف و هیات همراه، در تشریح «خطرات امنیتی» ایران برای منطقه، به تهدیدهای ناشی از «تثبیت نظامی ایران در سوریه» و بدل کردن لبنان به «یک پایگاه بزرگ موشکی» از سوی ایران پرداخت و «سناریوهای احتمالی» را عنوان کرد.

هیات روس در حالی راهی اسرائیل شد که تنها سه روز پیش از آن، آقای نتانیاهو در مسکو با رئیس‌جمهور روسیه دیدار کرده و بعد از آن به خبرنگاران گفته بود که مذاکراتش با ولادیمیر پوتین حول تهدیدهای ناشی از ایران در سوریه و لبنان بود.

به گفته آقای نتانیاهو، «تنها عاملی که وضعیت کنونی را در سوریه و لبنان تغییر می‌دهد، ایران است؛ ایران فعالانه می‌خواهد صحنه را به آتش بکشد و سوریه را به پایگاه استعماری نظامی‌اش مبدل کند».

به نوشته الشرق‌الاوسط، آقای نتانیاهو در دیدار با رئیس‌جمهور روسیه ضمن تأکید بر اینکه انتقال جنگ‌افزار از ایران برای گروه حزب‌الله در سوریه و لبنان ادامه یافته است، گفته بود که اسرائیل به این اهداف حمله خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، اعزام هیئت ارشد روسیه به اسرائیل در این زمینه بود که ایران به تازگی درخواست روسیه برای بیرون بردن نیروهای مورد حمایتش از جنوب سوریه در نزدیکی مرز با اسرائیل را رد کرد.

دولت‌های اسرائیل و روسیه به گزارش الشرق‌الاوسط که با استناد به «منابع آگاه» انتشار یافته واکنش نشان نداده‌اند، اما آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل هفته گذشته گفته بود که کشورش «عوامل دخیل در بدل کردن لبنان به سکوی پرتاب موشکی» و مهره‌هایی را که موجب ایجاد چالش برای اسرائیل از سوریه هستند، می‌شناسد.

ایران تأکید کرده است که «حمایت مستشاری‌اش» از سوریه به درخواست «دولت قانونی» دمشق است.

ایران و حزب‌الله لبنان نیز مناسبات تنگاتنگ خود را در طول دهه‌ها تأیید کرده‌اند اما به ادعاهای پیاپی اخیر اسرائیل در ارتباط با برپایی کارخانه موشک نقطه‌زن ایرانی برای حزب‌الله در لبنان اشاره نکرده‌اند. در این میان، سعد حریری نخست‌وزیر لبنان گفته است که اسرائیل به خوبی می‌داند چنین کارخانه‌ای در لبنان وجود ندارد.

روسیه از اواخر شهریور ۱۳۹۴، در حالی که سوریه در پنجمین سال جنگ داخلی بود، در این کشور حضور نظامی دارد؛ یاری‌های روسیه، ایران و حزب‌الله در جلوگیری از فروپاشی حکومت بشار اسد نقش اساسی داشته و پیروزی‌های نظامی خیره‌کننده‌ای را نصیب ارتش سوریه کرده است.

همزمان با حضور نظامی روسیه در سوریه، حملات هوایی زیادی علیه هدف‌های عمدتا وابسته به حزب‌الله در سوریه انجام شده که رسانه‌های منطقه آن را به اسرائیل نسبت می‌دهند؛ اسرائیل برخی از حملات را تأیید کرده است.

سوریه به تازگی هشدار داده که اگر حملات اسرائیل تکرار شود، فرودگاه بن گوریون اسرائیل هدف قرار می‌گیرد؛ نخست‌وزیر اسرائیل دوشنبه گذشته گفت که از این هشدار سوریه آگاه است.

XS
SM
MD
LG