لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۴

تحریم‌های جدید آمریکا علیه حزب‌الله در راستای «کاهش نفوذ ایران»


استیون منوچین، وزیر خزانه داری روز جمعه تحریم‌های آمریکا علیه حزب الله لبنان را اعلام کرد
استیون منوچین، وزیر خزانه داری روز جمعه تحریم‌های آمریکا علیه حزب الله لبنان را اعلام کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد در راستای کاهش نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه، شش شخصیت حقیقی و هفت شخصیت حقوقی مرتبط با حزب الله لبنان را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا روز جمعه گفت: «دولت (آمریکا) مصمم است شبکه حزب الله را که با در اختیار داشتن منابع مالی آن را صرف برنامه‌های نامشروع می‌کنند، از جمله در خاورمیانه و شمال آفریقا، مختل کند.»

شش شخصیت حقیقی که تحریم شده‌اند عبارتند از پنج شهروند لبنان و یک شهروند عراق که در شرکت مهندسی «الانماء» کار می کنند. هفت شخصیت حقوقی تحریم شده، شرکت‌هایی در سیرالئون، لیبریا، لبنان و غنا هستند.

مقامات عالی دولت آمریکا گفته‌اند این تحریم‌ها بخشی از یک برنامه جدی علیه حزب الله برای محدود کردن نفوذ ایران در منطقه است. این گزارش حاکی است ایران سالانه حدود ۷۰۰ میلیون دلار کمک مالی به حزب الله لبنان می‌فرستد.

شماری از این مقامات عالی در کاخ سفید در گفت‌وگو با خبرنگاران و در حالی که نخواستند نام آنها فاش شود، گفتند دولت دونالد ترامپ معتقد است برخورد باراک اوباما رییس جمهوری قبلی آمریکا در قبال حزب الله لبنان و پس از امضای توافق اتمی موسوم به برجام با ایران، خیلی جدی نبوده است.

این مقامات همچنین افزوده‌اند تحریم‌های هدفمند بیشتری در هفته‌های آتی اعلام خواهد شد.

مقامات یاد شده گفته‌اند حزب الله لبنان از قبل به لحاظ مالی و به دلیل تامین مخارج عملیاتی در سوریه و یمن، تحت فشار بوده و هدف این است که متحدان اروپایی برای فشار بیشتر بر این گروه با آمریکا همگام شوند.

در پی تحریم‌های جدید این شخصیت‌های حقیقی و حقوقی، همه دارایی آنها که در حوزه قضایی ایالات متحده آمریکا باشد مسدود می‌شود و هرگونه داد و ستد شخصیت‌های حقیقی یا حقوقی آمریکایی با آنها، ممنوع است.

شش شخص حقیقی یاد شده به دلیل در ارتباط بودن با «ادهم تباجا» و شرکت او – مهندسی پیمانکاری الانماء – تحریم شده‌اند. مقامات رسمی آمریکایی می‌گویند ادهم تباجا، جزو پنج تامین کننده اصلی مالی برای حزب الله لبنان است.

پیشتر ارتش اسرائیل هشدار داده بود که ایران در لبنان، «عملا شعبه خود را باز کرده است.» رون منلیس، سخنگوی ارتش اسرائیل گفته بود سهل انگاری حاکمیت لبنان و چشم پوشی بسیاری از کشورهای جامعه بین الملل به عنوان عاملی برای تبدیل لبنان به یک کارخانه موشک سازی بزرگ شده است.

سرهنگ رون منلیس گفته بود تقویت جای پای ایران در لبنان به جنگ در این کشور منجر می‌شود. ایران بارها تاکید کرده حمایت از حزب الله لبنان و هر گروه ضد اسراییلی را ادامه داده و این حمایت را پنهان نخواهد کرد.

بر اساس گزارش‌هایی از خبرگزاری رویترز، آسوشیتد پرس، سایت خبری رادیو فردا؛ ک.ت/س.ن
XS
SM
MD
LG