لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۵

وزیر دفاع اسرائیل: لبنان هزینه دخالت‌های ایران را خواهد پرداخت


آویگدور لیبرمن می‌گوید که گروه حزب‌الله با پیروی کامل از ایران منافع ملی لبنان را فدا کرده است.
آویگدور لیبرمن می‌گوید که گروه حزب‌الله با پیروی کامل از ایران منافع ملی لبنان را فدا کرده است.

وزیر دفاع اسرائیل روز چهارشنبه ۱۱ بهمن گفت اگر دوباره جنگی با لبنان اتفاق بیافتد آن کشور «هزینه‌های کامل» دخالت ایران را خواهد پرداخت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آویگدور لیبرمن گفت گروه حزب‌الله با پیروی کامل از ایران منافع ملی لبنان را فدا کرده است. در نتیجه اگر جنگی در آینده روی دهد تمام لبنان هزینه آن را خواهد پرداخت.

آقای لیبرمن در سخنرانی خود در کنفرانس سالانه موسسه مطالعات امنیت ملی گفت: ارتش لبنان هدف قرار خواهد گرفت و «اگر ساکنان شهر تل‌آویو مجبور شوند به پناهگاه بروند تمام بیروت نیز به پناهگاه خواهد رفت».

در سال ۲۰۰۶ حزب‌الله لبنان و اسرائیل درگیر جنگ شدید یک ماهه‌ای شدند که در جريان آن ۱۲۰۰ نفر در لبنان و ۱۵۸ نفر نیز در اسرائیل کشته شدند.

اسرائیل اخیرا در مورد افزایش تلاش‌های ایران برای تبدیل کردن لبنان به «یک سکوی عظیم پرتاب موشک» هشدار داده و سخنگوی نیروهای مسلح آن کشور هفته جاری گفت: «اسرائیل برای تمام سناریوها آماده است».

در همین حال به گزارش خبرگزاری رویترز، آمریکا خواستار ادامه کمک به ارتش لبنان شد و آن را وزنه‌ای در مقابل گروه حزب‌الله توصیف کرد.

چنین اختلاف‌نظری بین دو متحد نزدیک جای تعجب دارد به خصوص که همزمان و در یک کنفرانس امنیتی در اسرائیل مطرح شد.

ارتش لبنان در جنگ سال ۲۰۰۶ بین حزب‌الله و اسرائیل دخالت نکرد. این ارتش از آن زمان حدود ۱.۵ میلیارد دلار کمک‌ نظامی از آمریکا دریافت کرده و طی هفت سال اخیر نیز از نیروهای مخصوص آمریکا نيز حمایت و آموزش دریافت کرده است.

با توجه به نقش حزب‌الله لبنان در تغییر تعادل قوا در جنگ داخلی سوریه به نفع حکومت بشار اسد، آمریکا و اسرائیل اکنون نگران هستند که نفوذ و قدرت این گروه در خود لبنان نیز افزایش یابد. اما آمریکا و اسراییل در مورد نقش ارتش لبنان به عنوان عاملی در جلوگیری و یا کمک به قدرت‌گیری حزب‌الله اختلاف نظر دارند.

دیوید سترفیلد از معاونان وزارت خارجه آمریکا در این کنفرانس امنیتی گفت: «ما به حمایت خود از نهادهای امنیتی مشروع لبنان از جمله ارتش آن کشور ادامه خواهیم داد که تنها نیروی مسلح مشروع در لبنان است».

او افزود: «ارتش لبنان می‌تواند به عنوان عاملی برای جلوگیری از قدرت گیری حزب‌الله و افزایش نفوذ ایران در لبنان عمل کند».

ولی آویگدور لیبرمن چند ساعت بعد و در همان کنفرانس تاکید کرد که ارتش لبنان از حزب‌الله که قدرتمندتر است تبعیت می‌کند.

او که از وزیران به شدت دست راستی کابینه اسرائیل است گفت: «به نظر من تمام لبنان و از جمله ارتش لبنان با حزب‌الله هیچ فرقی ندارد. همه آنها بخشی از حزب‌الله هستند و در صورت وقوع حمله‌ به اسرائیل همه آنها هزینه سنگینی خواهند پرداخت».

همزمان با برگزاری این کنفرانس در اسرائیل این نگرانی تشدید شده که ایران قصد دارد سامانه موشکی حزب‌الله را با سیستم‌های هدف‌یابی هوشمند تجهیز کند. در آن صورت حزب‌الله می‌تواند به راحتی زیرساخت‌های مهم اسرائیل را هدف بگیرد.

در واکنش به این نگرانی، اسرائیل شرایط منطقه را با روسیه در میان گذاشته که به خاطر همکاری با ایران در جنگ داخلی سوریه ممکن است روی آن کشور و حزب‌الله لبنان تا حدودی نفوذ داشته باشد.

حزب‌الله لبنان و حکومت ایران هنوز به ادعاهای آقای لیبرمن واکنشی نشان نداده‌اند.

ارتش لبنان در گذشته تاکید کرده بود که مستقل از حزب‌الله عمل می‌کند. یکی از این موارد عملیات اخیر ارتش لبنان علیه پیکارجویان گروه «خلافت اسلامی» در مرزهای سوریه و لبنان بود. ارتش لبنان تاکید کرد که در این عملیات هیچ‌گونه همکاری و یا هماهنگی با حزب‌الله صورت نگرفته است.

آقای لیبرمن در ماه اکتبر نیز نظرات مشابهی در مورد ارتش لبنان مطرح کرده بود که با ارزیابی حکومت اسرائیل تفاوت دارد. از نظر اسرائیل ارتش لبنان در مجموع مستقل است هر چند بخشی از نیروهای آن با حزب‌الله همکاری می‌کنند.

XS
SM
MD
LG