لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۵

حریری: به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی لبنان را نمی‌دهیم


آقای حریری می‌گوید که مناسبات لبنان با ایران یا هر کشور دیگر منطقه باید در بهترین شکل ممکن باشد.
آقای حریری می‌گوید که مناسبات لبنان با ایران یا هر کشور دیگر منطقه باید در بهترین شکل ممکن باشد.

نخست‌وزیر لبنان گفته است که او تلاش می‌کند تا کشورش از کشمکش میان عربستان و ایران دور بماند.

سعد حریری در گفت‌و‌گو با شماره روز پنجشنبه ۲۱ دی روزنامه «وال استریت جورنال» گفته که لبنان هرگز به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی خود را نمی‌دهد.

وی افزوده که مناسبات لبنان با ایران یا هر کشور دیگر منطقه «باید در بهترین شکل ممکن باشد. اما ضرورت (مناسبات) باید بر اساس منافع ملی لبنان باشد».

به گفته آقای حریری، عربستان در امور سیاسی لبنان «دخالت مستقیم» نکرده و بیروت امیدوار به دریافت کمک‌های اقتصادی از عربستان است تا رشد اقتصادی کشورش ارتقا یابد.

نخست‌وزیر لبنان گروه حزب‌الله را به عنوان نیرویی که موجب «ثبات سیاسی» در لبنان شده و «در کاهش تنش سهم دارد»، تحسین کرده و افزوده است که حزب‌الله می‌تواند در ترکیب ائتلاف دولت بعدی نیز شرکت کند و او در جستجوی رویارویی با حزب‌الله نیست.

سعد حریری از دیگر سو گفته است که لبنان به تنهایی نمی‌تواند «مسئله حزب‌الله» را حل کند زیرا این امر دارای «ابعاد منطقه‌ای» است و نمی‌توان انتظار داشت که حزب‌الله یک شبه مداخله در امور کشورهای دیگر را متوقف کند.

وی ارزیابی کرده است که مداخله حزب‌الله در جنگ‌های منطقه‌ای در «گذر زمان» متوقف شود.

به گفته نخست‌وزیر لبنان، از شمار شبه‌نظامیان حزب‌الله در یمن و عراق به تدریج کاسته خواهد شد تا سرانجام نیرویی از آنها در این کشور‌ها باقی نماند.

حزب‌الله، مهم‌ترین هم پیمان منطقه‌ای ایران، طی سال‌های گذشته، در راستای اهداف‌ تعیین شده از سوی جمهوری اسلامی ایران در جنگ‌های سوریه، عراق و یمن مشارکت کرده و هنوز هزاران جنگجوی این سازمان در خاورمیانه فعالیت دارند.

عربستان و شماری از کشورهای خلیج فارس مانند آمریکا و اسرائیل، حزب‌الله را «موجودیت تروریستی» دانسته و حضور شبه‌نظامیان حزب‌الله در نبردهای منطقه‌ای را نشان روشن مداخلات جمهوری اسلامی ایران در اوضاع خاورمیانه دانسته‌اند.

سعد حریری دو ماه پس از سفر جنجالی به عربستان و کناره‌گیری ناگهانی از قدرت، از بازگویی رخدادهای حضورش در عربستان خودداری کرده است.

میشل عون رییس‌جمهوری لبنان استعفای از دور اعلام شده سعد حریری را نپذیرفت و آن را ناشی از «اسیر شدن» وی در عربستان دانست.

در پی میانجی‌گری امانوئل مکرون رییس‌جمهوری فرانسه، آقای حریری پس از حدود سه هفته از عربستان به فرانسه رفت و سپس به لبنان بازگشت و با تجدیدنظر در تصمیش، در مقام خود باقی ماند.

بر اساس گزارش روزنامه وال استریت جورنال و رادیو فردا/ ف.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG