لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۸

ایران: هر زمان که سوریه بخواهد از این کشور خارج می‌شویم


سوچی - حسین جابری انصاری در جمع خبرنگاران
سوچی - حسین جابری انصاری در جمع خبرنگاران

حسین جابری انصاری، معاون وزیر خارجه ایران، می‌گوید نیروهای نظامی جمهوری اسلامی به دعوت حکومت سوریه وارد این کشور شده‌اند و با درخواست دمشق نیز از آنجا خارج خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری روسی ایتارتاس، آقای جابری انصاری که به منظور شرکت در گفت‌وگوهای ملی سوریه به سوچی در روسیه سفر کرده است، روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «نیروهای ایرانی هر زمان که به هدف‌های تعیین شده نائل بیایند با رضایت مقامات سوری از این کشور خارج خواهند شد».

حضور نظامی جمهوری اسلامی در سوریه اعتراضاتی را در داخل و خارج از ایران به دنبال داشته است. اعتراضات سراسری ماه گذشته در ایران نیز با شعارهایی علیه سیاست‌های جمهوری اسلامی در سوریه همراه بود.

منتقدان داخلی می‌گویند که حمایت نظامی ایران از حکومت بشار اسد که معترضان را کشتار کرده مشروع نیست و به پیچیده شدن جنگ داخلی این کشور انجامیده است. از سوی دیگر سرمایه‌های ایران نیز روانه جنگ سوریه شده، در حالی که کشور درگیر مشکلات اقتصادی بغرنج است.

اواخر آبان ماه نیز ۴۳ قانونگذار کنگره آمریکا در نامه‌ای به رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات متحده ضمن ابراز نگرانی نسبت به حضور نظامی ایران در سوریه آن را خطری بزرگ برای اسرائیل، اردن و آمریکا دانستند.

اما معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی با دفاع از حضور نظامی ایران در سوریه تاکید دارد که این نیروها «به درخواست حکومت سوریه به آنجا اعزام شده‌اند تا مشکلاتی را که مردم سوریه با آن مواجهند حل و فصل کنند».

حسین جابری انصاری که مسئولیت پرونده سوریه و انجام مذاکرات صلح این کشور برعهده اوست روز دوشنبه عازم سوچی شد و طبق گزارش رسانه‌های ایرانی در این مدت با استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه، و نماینده چین در این مذاکرات دیدارهای انفرادی داشته است.

خبرگزاری فارس نوشته که نمایندگان ایران و سازمان ملل «ضمن بررسی روند فعالیت کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی و همچنین اقدامات و برنامه‌های آتی نماینده سازمان ملل در امور سوریه، بر ضرورت استمرار رایزنی‌ها و همکاری‌ها برای پایان دادن به بحران سوریه تاکید کرده‌اند».

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های ایتارتاس، فارس و باشگاه خبرنگاران/ س.ن / ک.ر
XS
SM
MD
LG