لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۶

رئیس سی‌آی‌ای: مردم ایران حامی ماجراجویی‌های رژیم نیستند


آقای پومپئو «تهدید غیراتمی ایران» را برای ثبات در خاورمیانه «چالشی بسیار جدی» توصیف کرد
آقای پومپئو «تهدید غیراتمی ایران» را برای ثبات در خاورمیانه «چالشی بسیار جدی» توصیف کرد

مایک پومپئو، رئیس سی‌آی‌ای، سازمان مرکزی اطلاعات ایالات متحده، در مصاحبه‌ای با اشاره به اعتراضات سراسری اخیر در ایران ابراز امیدواری کرد که مردم ایران «به پا خیزند و بفهمند که ماجراجویی‌های رژیم به نفع‌شان نیست».

آقای پومپئو، رئیس سازمان سیا، در مصاحبه خود با شبکه جهانی بی‌بی‌سی که روز سه‌شنبه، دهم بهمن‌ماه، انجام شد،‌ درباره موضوعات مختلف صحبت کرد، از جمله درباره جمهوری اسلامی و «تهدید غیراتمی» تهران برای منطقه خاورمیانه و اعتراضات سراسری اخیر در ایران.

او در بخشی از این مصاحبه «تهدید غیراتمی ایران» را برای ثبات در خاورمیانه «چالشی بسیار جدی» توصیف کرد و خواستار همراهی جهان در این زمینه با آمریکا شد.

به نظر می‌رسد اشاره رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا از «تهدید غیراتمی» به فعالیت موشکی ایران باشد که همواره مورد انتقاد دولت دونالد ترامپ بوده است.

آقای ترامپ می‌گوید که جمهوری اسلامی با ادامه دادن به فعالیت موشکی خود در واقع به «روح برجام»، توافق اتمی با گروه ۵+۱، وفادار نبوده است.

در همین زمینه، ایالات متحده در یکی دو ماه اخیر به اقدامات گسترده‌ای دست زده ‌است تا جامعه جهانی را به مقابله با آن چیزی ترغیب کند که واشینگتن «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» جمهوری اسلامی در خاورمیانه، برنامه موشک‌های بالیستیک یا حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی می‌نامد.

در مقابل، مقام‌های ایران تاکنون از هیچ ‌گونه تلاشی برای آنچه «اصلاح» برجام عنوان می‌شود استقبال نکرده‌اند.

جمهوری اسلامی می‌گوید که فعالیت‌های موشکی‌اش جنبه دفاعی دارد و این موشک‌ها برای حمل کلاهک هسته‌ای ساخته نمی‌شوند.

مایک پومپئو در مصاحبه خود با تاکید بر این که آمریکا در برابر «ماجراجویی‌های» ایران خواهد ایستاد گفت: «باید مطمئن شویم که نه تنها قاسم سلیمانی، بلکه رهبران سیاسی ایران هم مثل [حسن] روحانی و دیگران، مسئولیت جنگ‌افروزی‌‌هایی را که کرده‌اند بپذیرند، این گونه رفتارها قابل قبول نیست و ما وظیفه داریم که در برابر آن بایستیم.»

آقای پومپئو همچنین با ابراز نگرانی از جنگ نیابتی میان ایران و عربستان سعودی اشاره کرد که راه جلوگیری از اینکه این اقدامات به جنگی جدید بینجامد، این است که «مردم ایران بفهمند این برای‌شان اصلا خوب نخواهد بود، ما شاهد اعتراضات این چند هفته اخیر بودیم، ‌مردم ایران درک می‌کنند که این ماجراجویی‌ها که ده‌ها میلیون دلار برای مردم ایران خرج برمی‌دارد و زندگی‌شان را به خطر می‌اندازد...، جنگ در یمن هیچ معنایی ندارد.»

ایران و عربستان سعودی چند سالی است که در دو کشور سوریه و یمن از طرفین متخاصم حمایت می‌کنند: تهران در سوریه حامی حکومت مرکزی،‌ بشار اسد، است و ریاض در یمن.

این دو کشور، در عین حال، یکدیگر را متهم به دخالت در امور کشورهای منطقه می‌کنند.

در اعتراضاتی که در نیمه اول دی‌ماه گذشته در ایران به راه افتاد و به بیش از ۱۰۰ شهر گسترش یافت، معترضان در ابتدا شعارهایی در نقد وضع بد اقتصادی دادند و در مدتی کوتاه، شعارهایی علیه رهبر جمهوری اسلامی و رئیس جمهوری ایران دادند.

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های این اعتراضات این بود که مردم در شعارها دید منفی خود نسبت به حضور نظامی و تبلیغی ایران در دیگر کشورهای منطقه از جمله یمن و سوریه و لبنان را بازتاب می‌دادند.

به نظر می‌رسد مقصود رئیس سازمان سیا از «ماجراجویی» همین حضور نظامی جمهوری اسلامی به‌ویژه در سوریه باشد که تاکنون میلیاردها دلار برای کشور خرج برداشته است.

او در این باره گفت: «ما خیلی وقت است می‌دانیم که مردم ایران حامی ماجراجویی‌ها و فعالیت‌های نظامی در جاهایی مثل عراق نیستند، در جاهایی که اصلا به منفعت ایران نیست، امیدواریم که درک رهبران ایران از این وضع عوض شود.»

شبکه جهانی بی بی سی و منابع خبری/اف.دو/ب.ک.
XS
SM
MD
LG