لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۴

مذاکره ترامپ با نمایندگان شورای امنیت درباره «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» ایران


دونالد ترامپ (عکس از آرشیو)
دونالد ترامپ (عکس از آرشیو)

دونالد ترامپ،‌ رییس جمهوری آمریکا، روز دوشنبه ۹ بهمن در دیدار با سفرای کشورهای عضو شورای امنیت در خصوص مقابله با «اقدامات بی ثبات کننده» ایران در منطقه خاورمیانه گفت و گو کرده است.

به گزارش کاخ سفید در این دیدار علاوه رییس جمهوری آمریکا، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه، نیکی هیلی، سفیرآمریکا در سازمان ملل، ژنرال جان کلی و ژنرال مک مستر نیز حضور داشتند.

دونالد ترامپ در این دیدار گفته است: ما امروز در خصوص طیفی از چالش های امنیتی از جمله خلع سلاح هسته ای کره شمالی؛ (موضوع) بسیار مهم مقابله با اقدامات بی ثبات کننده ایران در خاورمیانه؛ پایان دادن به جنگ در سوریه و مقابله با تروریسم بحث و گفت وگو خواهیم کرد.

رییس جمهوری آمریکا همچنین اضافه کرده است: کارهای زیادی وجود دارد که ما می بایست انجام بدهیم. امروز سفرا (نمايندگان کشورهای عضو شوراي امنيت) از موشک ها و سلاح هایی که ایران برای شبه نظامیان متحدان خود در یمن فرستاده است، بازدید کردند.

دونالد ترامپ اضافه کرده است: آنها موشک های ایران را دیدند و ( از نمایشگاه) بخشی از جنایاتی که در سوریه رخ داده دیدار خواهند کرد.

نیکی هیلی نیز در حساب کاربری توییتر خود نوشته است که سفرا و نمايندگان کشورهای عضو شوراي امنيت را به واشینگتن دعوت کرده است تا از اسناد دست اول برنامه غیرقانونی وزارت دفاع ایران بازدید کنند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل تصریح کرده است: این نقض (قطعنامه های سازمان ملل) نمی تواند ادامه داشته باشد.

نیکی هیلی و سایر سفرا و نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت از باقیمانده یک موشک که در یک انبار نظامی در واشینگتن نگهداری می شود، بازدید کردند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل پس از این دیدار گفته است، همچنان بر شواهد در زمینه رویکرد ایران در نادیده گرفتن تعهدات بین المللی اش همچنان افزوده می شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ وی اضافه کرده است: رویکرد تهاجمی ایران تهدیدی برای همسایگان و همه جهان است.

نیکی هیلی پیشتر در آذر ماه سال جاری باقیمانده این موشک را به عنوان «شواهد غیرقابل انکار» از حمایت موشکی و تسلیحاتی ایران از شبه نظامیان حوثی توصیف کرده بود.

گزارش اخیر شورای امنیت که می‌گوید ایران با عدم جلوگیری از انتقال موشک برای شورشیان حوثی عملاً تحریم تسلیحاتی یمن را لغو کرده، ادعاهای آمریکا در این مورد را تقویت کرده است.

خانم هیلی ماه گذشته در یک کنفرانس خبری گفته بود: «شواهد غیرقابل انکارند. این اسلحه می‌توانست خیلی راحت برچسب ‘ساخت ایران’ را داشته باشد».

شواهدی که در واشینگتن نگهداری می‌شوند، علاوه بر بدنه یک موشک اجزای باقی مانده از یک موشک ضد تانک و پهپادها را نیز شامل می‌شود.

خبرگزاری فرانسه یادآوری می‌کند که ایران تسلیح شورشیان حوثی یمن را به شدت تکذیب کرده و ماه گذشته نیکی هیلی را به ارائه «شواهد ساختگی» متهم کرد تا نشان دهد موشک شلیک شده به سوی فرودگاه ریاض در تاریخ چهارم نوامبر ساخت ایران بوده است.

با استفاده از بیانیه کاخ سفید و گزارش رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG