لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۴۸

نیکی هیلی خواستار اقدام جهانی علیه ایران شد


نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، در کنفرانس خبری پنتاگون
نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، در کنفرانس خبری پنتاگون

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، با برگزاری یک کنفرانس خبری در پنتاگون، ایران را به ارسال موشک‌ و تسلیحات برای حوثی‌های یمن متهم کرد و خواستار اقدام «جامعه جهانی» در قبال ایران شد.

خانم هیلی روز پنجشنبه ۲۳ آذر ماه موشکی را به خبرنگاران نشان داد که به گفته او از عربستان به واشینگتن انتقال داده شده است.

وی اظهار داشت که این موشک، همان موشک بالستیکی است که حوثی‌های یمن به فرودگاه ریاض پرتاب کرده بودند.

به گفته این مقام آمریکایی این موشک آرم گروه صنعتی شهید باقری را روی خود داشته و با مشخصات موشک‌های ایرانی همخوانی دارد.

نیکی هیلی تاکید کرد ایران قطعنامه شورای امنیت و برجام را نقض کرده و گفت، اکنون کشورهای دنیا مشاهده می‌کنند که برجام رفتار ایران را عوض نکرده و ایران به رفتارهای «بی‌ثبات‌‌کننده»‌اش در یمن، عراق، سوریه و لبنان ادامه می‌دهد.

به گفته نیکی هیلی، هیچ گروه تروریستی در منطقه نیست که ایران از آن حمایت نکند.

نماینده آمریکا، در بخشی دیگر از سخنان خود، خواستار همصدایی کشورهای جهان در مقابل ایران شد. وی گفت آمریکا درصدد است این موضع را در شورای امنیت پیگیری کند.

نیکی هیلی افزود، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به همین سبب بود که از امضای برجام خودداری کرد و آن را به کنگره ارجاع داد.

نماینده آمریکا همچنین گفت این موشک به یک فرودگاه غیرنظامی در ریاض شلیک شده بود و می‌توانست به مرگ صدها تن منجر شود.

پیش از این امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز گفته بود که موشک حوثی‌ها «به وضوح ایرانی بوده است» در حالی که نماینده روسیه در سازمان ملل متحد با رد این اتهام عنوان کرده که بعید می‌داند بتواند موشک برای خوثی‌های یمن ارسال کند.

واکنش نمایندگی ایران: شواهد «ساختگی» است

از سویی نمایندگی ایران در سازمان ملل روز پنح‌شنبه با رد اظهارات نیکی کلی، گفته‌های وی را «غیرمسئولانه، تحریک‌آمیر و مخرب» دانست. ایران همواره اتهام ارسال موشک به حوثی‌های یمن را رد کرده است.

نمایندگی ایران با «ساختگی» خواندن شواهد ارائه شده از سوی نیکی هیلی گفت: «این اتهامات همچنین به منظور سرپوش گذاشتن بر جنایات جنگی سعودی در یمن است.»

پیشتر عزیز جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران گفته بود: «امروز در یمن حاکمیت به دست انصارالله است و درخواست‌هایی که جبهه ایران می‌تواند به آنها پاسخ دهد در حد کمک‌های مستشاری و معنوی است که جبهه معنوی به آنها بیشتر نیاز دارد.»

در پی جنگ داخلی یمن و برتری نسبی شیعیان حوثی در یمن، عربستان‌سعودی در ششم فروردین سال ۹۴ همراه با متحدان عرب خود، حمله هوایی به این کشور را آغاز کرد و بنادر و معابر این کشور را به محاصره درآورد.

با وجود بمباران متناوب ائتلاف سعودی، شورشیان حوثی هنوز کنترل صنعا پایتخت و بیشتر شمال کشور را در دست دارند.

از زمان آغاز حملات سعودی به یمن بنا بر آمار سازمان بهداشت جهانی، ۸۷۵۰ نفر که اکثر آنها غیرنظامی بودند، جان خود را از دست داده‌اند.

روز دوشنبه جیمی مک گلدریک، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل هشدار داد که هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در یمن در آستانه قحطی هستند.

XS
SM
MD
LG