لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۷

فرمانده کل سپاه پاسداران: به دنبال تثبیت پیروزی‌ها هستیم


محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران
محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، روز پنج شنبه، ۲۳ آذرماه، در یک سخنرانی از تلاش برای «تثبیت پیروزی‌های جبهه مقاومت» خبر داده و گفت که «در آینده نزدیک شاهد پیروزی یمن خواهیم بود».

مقامات جمهوری اسلامی از گروه‌ها و کشورهای هم‌پیمان ایران در منطقه خاورمیانه از جمله در سوریه و عراق و یمن با عنوان «جبهه مقاومت» یاد می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، فرمانده سپاه روز پنج‌شنبه «پیروزی‌های جبهه مقاومت» را «شگفت‌انگیز و پی‌در‌پی» توصیف کرده است.

اشاره این مقام نظامی بلندپایه ایران به پایان نبرد با گروه حکومت اسلامی، داعش، است که ابتدا در عراق اعلام شد و سپس در روزهای اخیر در سوریه.

محمدعلی جعفری در ادامه در مورد وضعیت یمن گفت که «انشالله در آینده نزدیک شاهد پیروزی یمن خواهیم بود» و افزود که «امروز باید به دنبال تثبیت این پیروزی‌ها باشیم».

فرمانده سپاه پاسداران پیشتر در اوایل آذرماه نیز گفته بود که «در يمن نيز به درخواست مردم و حاكميت مستقل در آن كشور در صورتی كه نیازی به كمک وجود داشته باشد، قطعا اين كمک‎ها از سوی ايران انجام خواهد شد».

در پی این اظهار نظر، روزنامه جهان صنعت با تیتر «اعتراف سردار» اظهارات محمدعلی جعفری درباره کمک «مستشاری به انصارالله یمن» را «رسمیت بخشیدن به حضور مستشاری ایران در یمن برای اولین بار» توصیف کرد.

اما اظهار نظر روز پنج‌شنبه آقای جعفری در حالی ایراد شده است که تنها ساعاتی بعد نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل قرار است «شواهد غیر قابل انکاری» از اقدامات ایران در منطقه از جمله در مورد اتهام‌های مربوط به کمک تسلیحاتی ایران به حوثی‌ها ارائه کند.

گسترش نفوذ ایران در منطقه موجب نگرانی کشورهای مختلف شده به طوری‌که ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه، روز سه‌شنبه ۲۱ آذر جمهوری اسلامی ایران را به «جاه‌طلبی منطقه‌ای» متهم کرد و گفت که پاریس نمی‌تواند بپذیرد ایران نفوذ نظامی خود را به دریای مدیترانه گسترش دهد.

«مدیران به رضایت‌مندی دیگران توجه می‌کنند»

فرمانده سپاه پاسداران روز پنج‌شنبه همچنین اظهار نظرهایی هم درباره مسائل داخلی کشور داشت که به نظر می‌رسد دست‌کم کنایه‌ای به دولت حسن روحانی باشد.

محمدعلی جعفری ابتدا اشاره کرد که در حوزه‌های دفاعی و امنیتی «پیشرفت‌های خوبی در داخل کشور داشته‌ایم» و از «تهدیدات امنیتی و دفاعی عبور کرده‌ایم».

او سپس مشکلات کشور را، در دیگر حوزه‌ها همچون «اقتصادی، اجتماعی و سیاسی» تشخیص داد.

آقای جعفری در ادامه گفت: «مشکل اصلی ما در کشور این است که مدیران به رضایت‌مندی دیگران توجه می‌کنند، مخصوصا زمانی که نیاز به رای دارند و رضایت دیگران حتی اگر مخالف رضایت خدا باشد را مقدم می‌دانند.»

در ماه‌های اخیر روابط دولت حسن روحانی با سپاه پاسداران فراز و نشیب‌هایی داشته است.

آقای روحانی اوایل تیرماه سال جاری با انتقاد از حضور نهادهای نظامی در عرصه اقتصاد ایران گفت: «بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی‌تفنگ بود که آن را به یک دولت با تفنگ تحویل دادیم.»

این عبارت واکنش شدید طیفی از مقام‌های سپاه پاسداران ایران را به دنبال داشت که رئیس جمهور را به تلاش برای تضعیف سپاه متهم کردند.

XS
SM
MD
LG