لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

فرانسه، حکومت سوریه را به ایجاد مانع در روند مذاکرات صلح ژنو متهم کرد


هیات مذاکره کننده حکومت سوریه به ریاست بشار الجعفری (نفر وسط)
هیات مذاکره کننده حکومت سوریه به ریاست بشار الجعفری (نفر وسط)

فرانسه روز چهارشنبه ۱۵ آذرماه حکومت سوریه را متهم کرده است که با خودداری از بازگشت به مذاکرات صلح ژنو، مانع برگزاری این مذاکرات زیر نظر سازمان ملل متحد شده است.

به گزارش رویترز، مذاکرات صلح ژنو روز چهارشنبه از سر گرفته شد، اما نشانه ای از بازگشت هیات مذاکره کننده حکومت سوریه به ژنو در دست نیست.

دور اخیر مذاکرات صلح سوریه در ژنو هفته گذشته آغاز شد اما پس از چند روز نشانه ها حاکی از آن بود که این مذاکره پیشرفتی نداشت. در همین زمینه، استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرد که هیات مذاکره کننده دولت سوریه به ریاست بشار الجعفری برای «مشاوره» به دمشق بازگشته است.

الکساندر جورجینی، معاون سخنگوی وزارت‌خارجه فرانسه، روز چهارشنبه گفته‌است: فرانسه غیبت هیئت مذاکره کننده رژیم (سوریه) و همچنین خودداری این هیئت برای شرکت در این مذاکرات با حسن نیت جهت دستیابی به یک راه حل سیاسی را محکوم می‌کند.

معاون سخنگوی وزارت‌خارجه فرانسه اضافه کرده‌است: خودداری (هیئت مذاکره کننده سوریه جهت شرکت در مذاکرات) نشان‌دهنده استراتژی رژیم حاکم بر دمشق برای ایجاد مانع بر سر راه این مذاکرات است و مسئولیت فقدان پیشرفت در این مذاکرات برعهده (حکومت سوریه) است.

الکساندر جورجینی تصریح کرده‌است: روسیه به عنوان متحد اصلی بشار اسد، می‌بایست بپذیرد مسئول بازگرداندن حکومت سوریه به این مذاکرات است.

دی میستورا پیشتر گفته بود که این مذاکرات روز سه شنبه پنجم دسامبر از سر گرفته خواهد شد، اما بشار جعفری قبل از ترک ژنو گفته بود که احتمالاً به این مذاکرات باز نخواهد گشت، چرا که اپوزیسیون نقشی برای بشار اسد در حکومت انتقالی قائل نیست.

سازمان ملل متحد پیش از آغاز این دور از مذاکرات اعلام کرده بود که هیئت مذاکره کننده حکومت سوریه پس از اخذ «امتیازهای کلیدی» از جمله خارج نگه‌داشتن موضوع اسد از محور گفت‌وگوها حاضر به شرکت در این مذاکرات شد.

این در حالی است که مخالفان بشار اسد برای نخستین بار در قالب یک هیئت تازه در این مذاکرات حضور دارند. با این حال پیش از آغاز این مذاکرات، نصر الحریری، رئیس جدید هیئت مذاکره کننده مخالفان حکومت سوریه، به خبرنگاران گفته بود که آنها کماکان بر حذف بشار اسد از قدرت برای ایجاد صلح در این کشور اصرار دارند.

جنگ داخلی در سوریه علاوه بر ویرانی کشور، بیش از ۳۴۰ هزار قربانی و میلیون‌ها آواره بر جا گذاشته‌است.

XS
SM
MD
LG