لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۷

نماینده ویژه سازمان ملل مخالفان اسد را به دور تازه مذاکرات ژنو دعوت کرد


استفان دی‌میستورا در میان دیگر شرکت‌کنندگان در مذاکران آستانه؛ ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۷
استفان دی‌میستورا در میان دیگر شرکت‌کنندگان در مذاکران آستانه؛ ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۷

استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه، ضمن تاکید بر «خودداری از تعیین پیش‌شرط» از مخالفان بشار اسد دعوت کرده در تازه‌ترین دور از مذاکرات صلح سوریه در ژنو شرکت کنند. معاون دی‌میستورا نیز با مقام‌های دمشق گفت‌وگو کرده‌است.

بیانیه آقای دی‌میستورا یک روز پس از آن منتشر شده که مخالفان اسد در واپیسن روز از گردهمایی خود در عربستان، اعضای شورای فراگیر خود را مشخص کردند. این شورای ۳۶ نفری به رهبری نصر حریری، که پس از کناره‌گیری ریاض حجاب انتخاب شده، قرار است در مذاکرات پیش‌رو در روز سه‌شنبه شرکت کند.

آقای حجاب پس از آن‌که اعلام کرد «تلاش‌هایی برای کاستن از سقف توقعات انقلابیون و افزایش طول عمر رژیم (بشار اسد)» در حال وقوع است، از مقام‌ خود کناره‌گیری کرد. «شورای عالی» نیز حریری را به این مقام بازگرداند. نصر حریری، پیش‌تر بر لزوم کناره‌گیری اسد از قدرت تاکید کرده بود.

در بیانیه روز شنبه نماینده ویژه سازمان ملل، به‌طور مشخصی تاکید شده مخالفان در جریان قرار گرفته‌اند، که لازم است بدون پیش‌شرط در مذاکرات شرکت کنند.

در نشست سه‌روزه‌ی شورای تشکیل‌شده از گروه‌های مخالف اسد در ریاض، بر لزوم مذاکرات مستقیم و بی‌قید‌وشرط با دولت مرکزی سوریه برای پایان دادن به جنگ داخلی آن کشور و آغاز دوره گذار سیاسی تاکید شده‌است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس می‌گوید آن‌ها از بیان این موضوع که شرکت در نشست ژنو را مشروط به تعیین پیش‌شرط کناره‌گیری بشار اسد می‌کنند، خودداری کرده‌اند که ممکن است نشان‌دهنده حدی از انعطاف‌پذیری باشد. خبرگزاری فرانسه اما می‌گوید نشانه‌ای از این‌که خواسته پیشین مخالفان در پیوند با کناره‌گیری اسد تغییر یافته باشد، دیده نشده‌است.

نصر حریری روز جمعه گفته بود: مذاکرات مستقیم با نمایندگان دولت مرکزی، برای دستیابی به هدفی مشخص، یعنی ایجاد گذار سیاسی انجام می‌شود.

نمایندگان دولت مرکزی سوریه، در نشست‌های پیشین تاکید کرده بودند که آینده بشار اسد، محور یا موضوع مذاکره‌ای قرار نمی‌گیرد.

معاون دی‌میستورا که به دمشق رفته‌ بود به خبرنگاران گفته است نشست ژنو و احیای مذاکرات صلح سوریه به رهبری سازمان ملل، برای بحث در مورد چهار موضوع اصلی: قانون اساسی جدید، نحوه کشورداری، انتخابات، و مبارزه با تروریسم برپا می‌شود.

XS
SM
MD
LG