لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۰

رویترز: پنتاگون به حضور دو هزار نیروی آمریکایی در سوریه اقرار خواهد کرد


جیم متیس وزیر دفاع آمریکا در گذشته نارضایتی خود از روش مدیریت تعداد نظامیان آمریکایی در مناطق جنگی را ابراز کرده است.
جیم متیس وزیر دفاع آمریکا در گذشته نارضایتی خود از روش مدیریت تعداد نظامیان آمریکایی در مناطق جنگی را ابراز کرده است.

دو مقام آمریکایی روز جمعه گفتند که به احتمال زیاد در روزهای آینده پنتاگون اعلام خواهد کرد که تعداد واقعی نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه دو هزار نفر است و خواهد پذیرفت که در گذشته تعداد این نیروها را کمتر از رقم واقعی اعلام کرده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ارتش آمریکا در گذشته به طور علنی اعلام کرده بود که حدود ۵۰۰ پرسنل نظامی آن کشور در سوریه مستقر هستند که وظیفه آنها حمایت از نبرد نیروهای دمکراتیک سوریه و شبه نظامیان عرب علیه گروه «خلافت اسلامی» است.

اما دو مقام آمریکایی که حاضر نشدند نام آنها در گزارش فاش شود گفتند پنتاگون ممکن است تا روز دوشنبه در یک بیانیه علنی اعلام کند که تعداد نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه کمی بیشتر از دو هزار نفر است. آنها افزودند که امکان دارد در آخرین دقایق صدور این بیانیه کمی به تاخیر بیافتد.

این نشانه افزایش تعداد نیروها نیست بلکه به نسبت گذشته که رقم نیروها کمتر اعلام شده بود اطلاعات دقیق‌تری ارائه می‌دهد.

در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما روشی تحت عنوان «مدیریت میزان نیرو» به اجرا گذاشته شد تا رقم دقیق پرسنل نظامی آمریکا را که در عراق و سوریه هستند کنترل کند.

اما ارقام اعلام شده انعکاس دقیق میزان حضور نظامی آمریکا در منطقه نیستند چون فرماندهان همیشه راه‌هایی برای دور زدن محدودیت‌های تعیین شده می‌یابند یا به طور موقت نیروهای بیشتری را در منطقه عملیاتی مستقر می‌کنند.

طبق ارقام «مدیریت میزان نیرو»، به طور رسمی پنج هزار و ۲۶۲ نفر در عراق و حدود ۵۰۰ نفر از پرسنل نظامی آمریکا در خاک سوریه مستقر هستند. اما مقامات در گفت‌وگوهای خصوصی در گذشته نيز اذعان کرده‌اند که تعداد نظامیان آمریکایی در هر دو کشور بیشتر از رقم اعلام شده است.

پنتاگون در دسامبر سال گذشته اعلام کرد که تعداد نیروهای مستقر در سوریه را به ۵۰۰ نفر افزایش خواهد داد ولی مشخص نیست برای چه مدتی تعداد واقعی این نیروها حدود دو هزار نفر بوده است.

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که باراک اوباما همزمان با پیشرفت نبرد علیه گروه «خلافت اسلامی» در عراق و سوریه، سقف تعیین شده برای اعزام نیروهای آمریکایی به آن مناطق را افزایش می‌داد. با توجه به اینکه این کارزار اکنون رو به اتمام است هنوز مشخص نیست چه تعدادی از نیروهای آمریکایی در سوریه باقی خواهند ماند.

اکثر آنها پرسنل واحدهای عملیات ویژه هستند و وظیفه آنها آموزش و مشاوره به نیروهای محلی و یا تامين پوشش توپخانه در عملیات علیه پیکارجویان «خلافت اسلامی» است.

یکی از مقامات آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفت: «به خاطر حساسیت‌های موجود در کشور میزبان» رقم دقیق نیروهای آمریکایی مستقر در عراق اعلام نخواهد شد. اشاره او به حساسیت‌های سیاسی موجود در عراق در مورد حضور نیروهای آمریکایی در خاک این کشور است.

در ماه اوت پنتاگون اعلام کرد که تعداد نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان ۱۱ هزار نفر است که چند هزار نفر از رقمی که قبلا اعلام شده بود بیشتر است.

جیم متیس وزیر دفاع آمریکا در گذشته نارضایتی خود از روش «مدیریت میزان نیرو» برای کنترل تعداد نظامیان آمریکایی در مناطق جنگی را ابراز کرده است.

XS
SM
MD
LG