لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۱

هیئت مذاکره‌کننده بشار اسد قرار است وارد سوئیس شود


استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل (چپ) و بشار الجعفری، مذاکره‌کننده دولت سوریه
استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل (چپ) و بشار الجعفری، مذاکره‌کننده دولت سوریه

هیئت مذاکره‌کننده دولت سوریه برای شرکت در گفت‌وگوهای صلح این کشور، هشدار داده که هیچ مذاکره‌ای دربارهٔ برکناری بشار اسد از قدرت را تحمل نخواهد کرد. این هیئت با شرط حذف موضوع اسد از محور گفت‌وگوها حاضر به شرکت در این مذاکرات شده‌است.

خبرگزاری فرانسه این خبر را روز چهارشنبه (هشتم آذر) گزارش کرده و نوشته قرار است این هیئت برای شرکت در مذاکرات صلح برای پایان جنگ داخلی در سوریه که با حمایت سازمان ملل متحد برگزار می‌شود، امروز وارد سوئیس شود.

دمشق پیش از این از تأیید حضور این هیئت در مذاکرات یادشده خودداری کرده بود و بدین وسیله تلاش داشت موضع سخت‌گیرانه خود نسبت به حفظ اسد در قدرت را به شورشیان نشان دهد.

با این حال سازمان ملل متحد اعلام کرده که این هیئت پس از اخذ «امتیازهای کلیدی» از جمله خارج نگه‌داشتن موضوع اسد از محور گفت‌وگوها حاضر به شرکت در این مذاکرات شده‌است.

با آنکه این گفت‌وگوها در هفت دوره قبلی، دستاورد اندکی داشته، اما امیدواری‌هایی برای پیشرفت در مذاکرات در این دوره وجود دارد.

مخالفان بشار اسد که برای نخستین بار در قالب یک هیئت در این مذاکرات حضور دارند، روز سه‌شنبه هفته جاری با استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه دیدار کردند.

یک روز قبل از آن نیز نصر الحریری، رئیس این هیئت به خبرنگاران گفته بود که آنها کماکان بر حذف اسد از قدرت برای ایجاد صلح در این کشور اصرار دارند.

با این حال خارج کردن موضوع اسد از محور گفت‌وگوها با توجه به اینکه نماینده سازمان ملل در سوریه گفته در این مذاکرات قرار است دربارهٔ قانون اساسی جدید برای این کشور و برقراری یک انتخابات تحت نظارت سازمان ملل بحث شود، ممکن است برای برنامه دی میستورا بهتر باشد.

وی اعلام کرده که نسبت به این مذاکرات که وی آن را «نخستین مذاکره واقعی» طرفین مخاصمه در سوریه نامیده، و دستیابی به یک توافق برای پایان جنگ شش ساله داخلی در این کشور، بسیار امیدوار است.

این جنگ شش ساله، علاوه بر ویرانی کشور، بیش از ۳۴۰ هزار قربانی نیز بر جا گذاشته‌است.

وی در ماه سپتامبر به مخالفان هشدار داده بود که نباید بر حذف اسد اصرار ورزند، بلکه باید «واقع‌بین» بوده و بپذیرند که آنها «برنده جنگ» داخلی در سوریه نبوده‌اند.

سوریه با کمک روسیه توانست نسبت به مخالفان شبه‌نظامی خود برتری قابل ملاحظه‌ای بدست آورده و بسیاری از بخش‌های تصرف‌شده از سوی شورشیان را از دست آنها خارج کند.

دولت اسد در حال حاضر کنترل بیش از ۵۵ درصد کشور از جمله شهرهای بزرگی چون دمشق و حلب را در دست دارد. سایر نقاط کشور نیز در دست کردها، شورشیان و شبه‌نظامیان جهادگرا قرار دارد.

چند ساعت پیش از آغاز مذاکرات صلح در سوئیس، روسیه به دی میستورا اطلاع داد که نیروهای ارتش سوریه با آتش‌بس در غوطه شرقی که همچنان در دست شورشیان باقی‌مانده، موافقت کرده‌اند. این موافقت پس از روزها بمباران هوایی شدید این منطقه اعلام شده‌است.

این منطقه که از سال ۲۰۱۳ از سوی نیروهای دولتی سوریه محاصره شده، یکی از آخرین سنگرهای شورشیان در این کشور است و خشونت‌ها در این منطقه طی روزهای اخیر به‌طرز چشمگیری افزایش داشته‌است.

خبرگزاری فرانسه نوشته که کشورهای غربی از اینکه روسیه تلاش دارد به تنهایی نقش هدایت‌کننده این مذاکرات را به عهده بگیرد، ابراز نگرانی کرده و مقام‌های رسمی و تحلیل‌گران غربی هشدار داده‌اند که مسکو باید نقش سازمان ملل متحد برای دستیابی به یک صلح مشروع را بپذیرد.

XS
SM
MD
LG