لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۹

حسن نصرالله: حزب‌الله و متحدانش بار دیگر روی قضیه فلسطین متمرکز می‌شوند


حسن نصرالله از متحدان گروه حزب‌الله خواست تا استراتژی واحدی را «در حوزه» مقابله با اسرائیل تدارک ببینند.
حسن نصرالله از متحدان گروه حزب‌الله خواست تا استراتژی واحدی را «در حوزه» مقابله با اسرائیل تدارک ببینند.

رهبر حزب‌الله لبنان روز دوشنبه ۲۰ آذر گفت پس از «پیروزی‌های» این گروه و متحدانش در منطقه، اکنون آنها روی قضیه فلسطینی‌ها متمرکز خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حسن نصرالله از متحدان گروه حزب‌الله خواست تا استراتژی واحدی را «در حوزه» مقابله با اسرائیل تدارک ببینند.

این گروه مورد حمایت ایران در کنار دیگر متحدانش در سوریه علیه گروه حکومت اسلامی (داعش) وارد جنگ شد و داعش هم اکنون بسیاری از متصرفات سه سال گذشته خود را از دست داده است.

حسن نصرالله از طریق ارتباط ویدئویی خطاب به جمعیت گسترده‌ معترضان به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، درباره به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل سخنرانی می‌کرد.

وی بار دیگر خواست هفته پیش خود از فلسطینی‌ها برای انتفاضه علیه اسرائیل را تکرار کرد و از دولت‌های عربی خواست تا روند صلح را متوقف کنند و مذاکرات با آمریکا را بیهوده خواند.

رهبر حزب‌الله لبنان گفت: «امروز محور مقاومت، شامل حزب‌الله، به اولویت بسیار مهم خود رجعت خواهد کرد... بیت‌المقدس، فلسطین، فلسطینی‌ها و مقاومت فلسطینی در تمام شاخه‌های آن».

نصرالله در بخش دیگری از سخنانش گفت که امیدوار است «تصمیم ابلهانه» دونالد ترامپ موجب «آغاز سقوط» دولت صهیونیستی شود.

روز شنبه ویدئویی از فرمانده گروه شیعه «عصائب‌الحق» عراق منتشر شد که وی را در کنار یک فرمانده گروه حزب‌الله لبنان در مرز این کشور با اسرائیل نشان می‌داد.

نصرالله در ماه ژوئن گفته بود که جنگ آینده اسرائیل علیه لبنان یا سوریه پای کشورهای دیگر از جمله ایران و عراق به صحنه نبرد را باز خواهد کرد.

این گروه اوایل دهه ۱۹۸۰ به عنوان یک جنبش مقاومت علیه اشغال جنوب لبنان توسط اسرائیل پایه‌گذاری شد و خصومت میان آن‌ها همچنان ادامه دارد.

اسرائیل و حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ برای دوره کوتاهی با هم وارد جنگ شدند و امسال نیز تنش میان طرفین پس از حملات اسرائیل به کاروان‌های نظامی و انبارهای تسلیحاتی این گروه در سوریه بالا گرفته است.

تصور می‌رود که حزب‌الله دارای ذخایر گسترده‌ای از انواع موشک‌هاست که قادرند بسیاری از نقاط اسرائیل را مورد حمله قرار دهند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز می‌گوید که تظاهرکنندگان حزب‌الله روز دوشنبه در خیابان‌های جنوب بیروت دست به راهپییمایی زده و در حالی که پرچم‌هایی در دست داشتند در حمایت از فلسطینی‌ها اقدام به سر دادن شعار کردند.

این تظاهرات یک روز پس از اعتراض‌های بیرون از سفارت آمریکا در بیروت صورت گرفت. تظاهرات روز یکشنبه به درگیری با پلیس لبنان منجر شد.

لبنان محل استقرار ۴۵۰ هزار آواره فلسطینی است که ۱۰ درصد از جمعیت چهار و نیم میلیون نفری این کشور را تشکیل می‌دهند. بسیاری از آنها بازماندگان خانواده‌هایی هستند که پس از تشکیل کشور اسرائیل در سال ۱۹۴۸ به لبنان گریختند.

به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل و دستور آغاز روند رسمی انتقال سفارت آمریکا به این شهر که چهارشنبه گذشته از سوی آقای ترامپ صورت گرفت، با اعتراض‌های گسترده‌ای در کشورهای عربی و اسلامی روبرو شد.

XS
SM
MD
LG