لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۸

نگرانی اتحادیه اروپا از افزایش خشونت در خاورمیانه


بنیامین نتانیاهو ابراز امیدواری کرد که کشورهای اروپایی مانند آمریکا، سفارت‌خانه های خود را در اورشلیم (بیت المقدس) بگشایند.
بنیامین نتانیاهو ابراز امیدواری کرد که کشورهای اروپایی مانند آمریکا، سفارت‌خانه های خود را در اورشلیم (بیت المقدس) بگشایند.

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در نشست خبری مشترک با نخست وزیر اسرائیل،‌ ضمن ابراز نگرانی از «افزایش خشونت درخاورمیانه» گفت: این اتحادیه خواستار دستیابی به راه حل پایدار برای بحران خاورمیانه است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، خانم موگرینی افزود: اتحادیه اروپا معتقد است که راهکار دو کشور (استقلال کشور فلسطین در کنار اسرائیل) که اورشلیم (بیت المقدس) پایتخت هر دو کشور باشد، و مرزهای سال ۱۹۶۷، اساس یک راه حل واقع بینانه است و تا مشخص شدن وضعیت نهایی اورشلیم (بیت المقدس) در مذاکره مستقیم بین طرفین منازعه، اجماع بین‌المللی در مورد اورشلیم باید محترم شمرده شود.

خانم موگرینی که در این نشست خبری سخن می‌گفت، با اعلام اینکه «تنها یک راه حل پایدار، منافع امنیتی اسرائیل را تضمین می‌کند»‌ از همکاری اتحادیه اروپا با کشورهایی مانند مصر و اردن، با هدف از سر گیری روند صلح اسرائیلی- فلسطینی خبر داد.

او گفت: در ماه آینده نیز اتحادیه اروپا میزبان محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، خواهد بود.

خانم موگرینی، همچنین بدون آنکه به صراحت از تصمیم دونالد ترامپ برای به رسمیت شناخته شدن اورشلیم (بیت المقدس) به عنوان پایتخت اسرائیل انتقاد کند، ضمن ابراز «نگرانی از افزایش خشونت درخاورمیانه»، آن را «بدترین اتفاق» که در وضعیت کنونی ممکن است رخ دهد، نامید.

اما بنیامین نتانیاهو در این نشست خبری، تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در مورد اورشلیم (بیت المقدس) را «پذیرش یک واقعیت تاریخی» دانست و افزود: «اورشلیم از سه هزار سال پیش پایتخت ملت یهود بوده و در ۷۰ سال استقلال اسرائیل نیز پایتخت این کشور بوده است».

به گفته آقای نتانیاهو، «پرزیدنت ترامپ حقیقت را بروی میز گذاشت. راه صلح بر شناسایی استوار است و این تصمیم در واقع، راه صلح را هموار کرد».

به گزارش صفحه کاربری توئیتر نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو همچنین ابراز «اطمینان» کرد که کشورهای اروپایی نیز «حقایق را بپذیرند»؛ از آمریکا پیروی کنند و سفارت خود را در اورشلیم بگشایند.

او همچنین گفت که اسرائیل به دلیل توان بالای اطلاعاتی، کمک های امنیتی زیادی به اروپا کرده و مانع از انجام ده‌ها حمله تروریستی در خاک اروپا شده است.

این نشست خبری در حاشیه نشست شورای امور خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد. این نشست در مقر این نهاد در بروکسل و با شرکت وزیران خارجه ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا که میزبان نتانیاهو بودند، برگزار شد.

در حالی که اسرائیل با همه ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا مناسبات کامل دارد اما شورای امور خارجی اتحادیه اروپا، به‌ویژه در زمینه انتقاد از توسعه یهودی‌نشین ها در اراضی اشغالی، از سال ۲۰۱۲ میلادی در سطح عالی با نخست وزیر اسرائیل نشست مشترک برگزار نکرده بود.

اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا از تصمیم چهارشنبه گذشته آقای ترامپ درباره به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل و دستور او برای آغاز روند انتقال سفارت آمریکا به این شهر مورد منازعه فلسطینیان و اسرائیلی‌ها، انتقاد و تاکید کرده اند که از تصمیم واشینگتن پیروی نخواهند کرد.

در این ارتباط،‌ امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، که روز یکشنبه ۱۹ آذر، میزبان بنیامین نتانیاهو بود، مخالفت پاریس را درباره تصمیم آمریکا در ارتباط با اورشلیم (بیت المقدس) تکرار کرد و آن را «خطری برای روند صلح خاورمیانه» نامید.

اما مقام‌های اسرائیلی می‌گویند که موضع برخی از کشورهای اروپایی مانند جمهوری چک و مجارستان که از تصمیم آمریکا انتقاد نکرده و نوعی تمایل به در پیش گرفتن احتمالی اقدام مشابه واشینگتن نشان داده‌اند، مانع از آن شده است که اتحادیه اروپا بیانیه واحدی در انتقاد از این تصمیم صادر کند.

XS
SM
MD
LG