لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۹

نتانیاهو: ایران با تقویت قدرت نظامی خود در سوریه به دنبال نابودی اسرائیل است


نخست‌وزیر اسرائیل (چپ) و امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه
نخست‌وزیر اسرائیل (چپ) و امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه

بنیامین نتانیاهو که به فرانسه رفته است روز یکشنبه ۱۹ آذر ایران را متهم کرد که با برپایی پایگاه‌های زمینی، هوایی و دریایی در سوریه به دنبال جنگ با اسرائیل و نابودی این کشور است.

نخست‌وزیر اسرائیل این اظهارات را پس از دیدار با امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، بیان کرد.

آقای نتانیاهو، ایران را «منبع تهاجم در خاورمیانه» خواند و گفت، ما اتفاق‌نظر داشتیم که باید مانع از آن شد که ایران به این رویه خود ادامه دهد.

به گفته وی، «ایران درهر جا حضور دارد؛ در عراق، در سوریه، در لبنان و نیز در یمن و غزه».

نخست‌وزیر اسرائیل افزود: «ایران می‌خواهد دو کار جدید بکند؛ قدرت نظامی خود را از طریق برپا کردن پایگاه‌های زمینی، هوایی و دریایی در سوریه تقویت کند تا با اسرائیل مبارزه و این کشور را نابود کند؛ ولی ما این وضع را تحمل نمی‌کنیم؛ ما تنها حرف نمی‌زنیم؛ سخن ما تضمین عملی دارد؛ همچنین نمی‌گذاریم ایران سلاح دقیق به لبنان برساند».

در حالی که اسرائیل از اقدام دو ماه پیش دونالد ترامپ در عدم تایید برجام استقبال کرد، فرانسه منتقد شدید این اقدام آمریکا بود. اما فرانسه مانند اسرائیل خواهان آن است که ایران را به مذاکره بر سر طرح‌های موشکی‌اش بکشاند. رییس‌جمهوری فرانسه همچنین خواهان انحلال حشد الشعبی، نیروهای مردمی عراقی همپیمان با ایران، شده است.

از سوی دیگر، فرانسه تمایل قوی دارد که توافق‌های اقتصادی خود را با ایران حفظ کرده و توسعه دهد؛ اسرائیل از این برنامه کشورهای اروپایی ناخشنود است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای نتانیاهو در پایان دیدار یکشنبه‌اش در الیزه، اذعان کرد که او و رییس جمهوری فرانسه «در همه موارد اشتراک‌نظر ندارند؛ اما روی آن کار می‌کنند و تنها مسئله، زمان است».

دیدار نخست‌وزیر اسرائیل با رییس‌جمهوری فرانسه زیر سایه سنگین تغییر سیاست آمریکا در مورد اورشلیم (بیت‌المقدس) برگزار شد.

امانوئل مکرون نخستین رهبر جهان است که پس از سخنرانی دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان «پایتخت اسرائیل» و دستور او به آغاز روند انتقال سفارت آمریکا از تل آویو، با آقای نتانیاهو دیدار می‌کند.

دولت پاریس در روزهای گذشته به سختی از تصمیم رییس‌جمهوری آمریکا انتقاد کرده است. آقای مکرون یک روز پیش از اعلام تصمیم آمریکا، در گفت‌و‌گوی تلفنی با دونالد ترامپ تلاش کرد که او را از این تصمیم باز دارد.

رییس‌جمهوری فرانسه در آغاز دیدار امروز خود با نخست‌وزیر اسرائیل نیز گفت که تصمیم رییس‌جمهوری آمریکا در مورد اورشلیم، «صلح را به خطر انداخته است».

اما نخست‌وزیر اسرائیل در پاسخ آقای مکرون گفت: «ما تاریخ فرانسه را محترم شمرده و انتظار داریم که کشورهای دیگر نیز تاریخ ما را محترم بدانند». آقای نتانیاهو افزود، «اورشلیم پایتخت اسرائیل است،‌‌ همان گونه که پاریس پایتخت فرانسه است».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نتانیاهو از قبل برنامه‌ریزی کرده بود که در دومین دیدارش با امانوئل مکرون در شش ماه گذشته، مخالفت خود با «تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه» و لزوم ادامه تلاش فرانسه برای «تصحیح» برجام، توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را مورد تاکید قرار دهد.

بر اساس این گزارش‌ها، ماه گذشته در پی «استعفای» ناگهانی سعد حریری نخست‌وزیر لبنان در سفر او به عربستان، نتانیاهو خواهان دیدار با رییس‌جمهوری فرانسه و حضور در نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا شد تا نظرات خود را در مورد «خطرات» سیاست‌های منطقه‌ای ایران برای مقامات اروپا توضیح دهد.

در همین حال، آقای مکرون در آغاز ملاقات خود با نتانیاهو، استقبال نسبتا گرمی از او در پای پلکان الیزه به عمل آورد و در بیانیه پایانی ملاقات نیز بر حمایت فرانسه از امنیت اسرائیل و تقویت همکاری‌های دوجانبه تاکید کرد و گفت، فرانسه هر حمله تروریستی یا هر تعرضی دیگر به دوست ما، اسرائیل، را نکوهش می‌کند.

به گزارش رویترز، شنبه شب گذشته، در تظاهراتی در پاریس، صد‌ها فعال حامی فلسطینیان، با در دست داشتن پرچم فلسطین، از امانوئل مکرون به خاطر میزبانی از نخست‌وزیر اسرائیل انتقاد کردند.

فرانسه همواره حامی قضیه فلسطین بوده و در سال ۲۰۱۴ مجلس ملی فرانسه مصوبه‌ای برای برسمیت شناختن استقلال کشور فلسطین داشت؛ اما دولت فرانسوا اولاند رییس‌جمهوری پیشین و امانوئل مکرون رییس‌جمهوری کنونی آن را عملی نکرده‌اند.

بنیامین نتانیاهو در نشست پایانی دیدارش با آقای مکرون، همچنین به سخنان تندی که ساعاتی پیش از آن رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه بیان کرده و اسرائیل را «حکومت تروریستی» و «کودک‌کش» نامیده بود، پاسخ داد.

نخست‌وزیر اسرائیل گفت، کسی که روستاهای کردها را بمباران می‌کند و به ایران در دور زدن تحریم‌های بین‌المللی کمک کرده و حامی تروریست‌های غزه است، به ما درس اخلاق ندهد.

وی همچنین پیشاپیش در مورد حضور روز دوشنبه‌اش در نشست وزیران خارجه کشورهای اتحادیه اروپا در بروکسل گفته است، اروپا در مورد اسرائیل «دورویی» می‌کند و او «حقیقت» را در مورد اورشلیم به اروپا خواهد گفت و اروپا حق ندارد به اسرائیل «درس اخلاق» بدهد.

ارزیابی شده است که حضور نتانیاهو در بروکسل با تظاهرات حامیان فلسطینی‌ها روبرو شود.

XS
SM
MD
LG