لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۱

حمله هوایی دوباره اسرائیل به پایگاه‌های نظامی در سوریه


خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، سه‌شنبه چهاردهم آذر گزارش داد که اسرائیل اندکی پیش از نیمه‌شب گذشته یک بار دیگر به چند پایگاه نظامی و یک تأسیسات دولتی این کشور حمله کرده‌است.

بر اساس گزارش سانا، پایگاه‌های نظامی یعفور و دیراج و همچنین مرکز پژوهشی جمرایا در منطقه قدسیا در بخش ریف دمشق این بار مورد هدف اسرائیل بوده است.

این گزارش می‌افزاید که سامانه پدافند هوایی سوریه مستقر در فرودگاه نظامی المزه در حومه دمشق برای پاسخگویی به «حمله دشمن» فعال شد و سه فروند از شش موشک شلیک شده اسرائیلی را «هدف قرار داد».

همزمان، سانا تأیید کرد که یکی از سامانه‌های پدافند موشکی سوریه، از نوع اس-۲۰۰ (ظاهرا بر اثر اصابت موشک اسرائیلی به آن) منهدم شده است.

شبکه تلویزیونی المیادین که با حکومت سوریه و حزب‌الله همسویی دارد، می‌گوید که شمار زیادی جنگنده اسرائیلی با تعرض به حریم هوایی لبنان، و با پرواز در ارتفاع پایین، به سوی هدف‌های نظامی و دولتی در سوریه موشک شلیک می‌کردند.

شاهدان عینی به مرکز ناظر بر حقوق بشر سوریه گفته‌اند که صدای انفجارهای مهیب در بخش‌های وسیع دمشق به خوبی شنیده شده است.

خبرگزاری رویترز نیز از بیروت گزارش داد ساکنان دمشق صدای سه انفجار سنگین را در منطقه جمرایا در غرب پایتخت شنیده‌اند. یک شاهد دیگر به رویترز گفت دود غلیظی بعد از انفجارها در آسمان محل به هوا برخاسته بود.

در برخی از گزارش‌های رسانه‌های همسو با حکومت سوریه آمده است که یکی از هدف‌های مورد حمله اسرائیل فرودگاه نظامی الضمیر در شمال شرقی دمشق بود که چهار موشک به آن شلیک شد.

بر اساس این گزارش‌ها، شماری از نظامیان ارتش سوریه در فرودگاه الضمیر کشته شدند. اما خبرگزاری رسمی سوریه به حمله به این فرودگاه اشاره‌ای نکرده‌است.

با احتساب حملات چندگانه نزدیک به نیمه‌شب گذشته، این دومین بار از بامداد شنبه است که شلیک موشک به طیف گسترده‌ای از هدف‌های وابسته به ارتش و مراکز دولتی سوریه و نیز به «یک پایگاه نظامی» در اطراف دمشق که به گفته مسئولان اسرائیلی «در حال ساخت از سوی ایران» است، به ارتش اسرائیل نسبت داده می‌شود.

حملات منتسب به اسرائیل علیه سوریه ظاهراً پس از آن افزایش یافته است که دولت اسرائیل هفته گذشته نشستی برگزار کرد که رسانه‌های اسرائیل آن را «بررسی جلسه اخیر روسای جمهوری روسیه، ترکیه و ایران در بندر سوچی روسیه» نامیدند اما توضیح بیشتری در مورد تصمیمات گرفته شده در آن ندادند.

از سوی دیگر، نخست‌وزیر اسرائیل در روزهای اخیر دست کم در سه پیام ویدیویی مختلف مدعی شده‌است که رژیم ایران می‌خواهد با تثبیت حضور نظامی در سوریه، رسیدن به بمب اتم و تکرار شعار مرگ بر اسرائیل، کشور او را نابود کند، و افزوده‌است که اسرائیل «حضور نظامی ایران در سوریه را تحمل نخواهد کرد».

رسانه‌های عربی منطقه بر اساس گزارش‌های کانال‌های تلگرامی یکشنبه مدعی شدند که در حمله اسرائیل در بامداد شنبه به پایگاهی در نزدیکی دهکده کِسوه در ۱۴ کیلومتری جنوب دمشق، که از آن به عنوان پایگاه نظامی در حال تکمیل از سوی ایران نام برده شده بود، دوازده ایرانی کشته شده‌اند.

اما ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، یکشنبه کشته شدن ایرانیان در حمله یاد شده به سوریه را رد کرد و این گزارش‌ها را «همزبانی و دروغ‌پردازی رسانه‌های ضدانقلاب و تروریست‌های سوری» نامید.

ایرنا در همین حال، با ذکر نام چند کشته در سوریه، آنها را «مدافعین حرم»، از جمله از تیپ فاطمیون معرفی کرد و نوشت که آنها در روزهای پیش از حمله منتسب به اسرائیل کشته شده و جسدشان با انتقال به ایران در قم، تهران، سمنان و شهر نراق خاک شده بود و کشته شدن آنها ربطی به حمله اسرائیل نداشته‌است.

وب‌سایت وای.نت دوشنبه سیزدهم آذر تصاویر گرفته شده توسط شرکت ماهواره‌ای اسرائیلی «آروس بی» را منتشر کرد که محل پایگاه کسوه را قبل و بعد از حمله نشان می‌دهد؛ بر اساس این تصاویر، شماری از چند ساختمان که از بالا مانند کانکس‌های بزرگ بنظر می‌رسند، در اصابت موشک‌های بامداد شنبه، ظاهراً تا حدی خسارت دیده‌اند. اما تصاویر وضوح بالایی ندارد.

مسئولان نظامی و سیاسی اسرائیل، ایران و همچنین سوریه در مورد حملات فزاینده منتسب به اسرائیل در سوریه واکنشی نشان نداده و تنها خبرگزاری دولتی سوریه و تلویزیون دمشق گزارش‌های آن را منتشر کرده و «دشمن» اسرائیلی را به تکرار تعرض‌های «گستاخانه» متهم کرده‌اند.

اما رون بن ییشای مفسر نظامی اسرائیلی سه‌شنبه چهاردهم آذر در تحلیلی در وای.نت نوشت، حملات اخیر منتسب به اسرائیل در سوریه «پیامی» خطاب به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه است که بداند «اگر ایران در سوریه حضور داشته باشد، آرامش وجود نخواهد داشت».

رون بن ییشای افزود «این نخستین حمله به تأسیسات وابسته به صنایع نظامی سوریه در منطقه جمرایا نیست؛ سال ۲۰۱۳ نیز این تأسیسات که در آن جنگ‌افزار تولید می‌شود و حزب‌الله و ایران نیز در آن نقش دارند، مورد حمله منتسب به اسرائیل قرار گرفته بود».

XS
SM
MD
LG