لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۴

احمد خاتمی: بر اسرائیل بتازید؛ بُرد موشکی‌مان را افزایش می‌دهیم


احمد خاتمی، امام جمعه تهران
احمد خاتمی، امام جمعه تهران

احمد خاتمی، امام جمعه تهران، در خطبه‌های روز ۱۷ آذر خواستار انتفاضه (خیزش) دوباره فلسطینی‌ها شد و گفت که بر اسرائیل «بتازید» و افزود که «هر چقدر که بتوانید آسیب به این رژیم» آسیب بزنید. او هم‌چنین با ذکر این‌که «هر چقدر بتوانیم بُرد موشکی‌مان را افزایش می‌دهیم» اسرائیل را به طور مشروط تهدید به حمله موشکی کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز چهارشنبه، ۱۵ آذر، در یک سخنرانی تاریخی و به رغم مخالفت‌های منطقه‌ای، اورشلیم (بیت‌المقدس) را به عنوان پایتخت کشور اسرائیل به رسمیت شناخت.

به گزارش خبرگزاری فارس، احمد خاتمی، امام جمعه تهران، در خطبه‌های روز جمعه گفت که «ترامپ با این تصمیم قلم قرمزی بر تمام مذاکرات در هفتاد سال گذشته کشید و نشان داد راه درمان قصه فلسطین، تنها و تنها انتفاضه است؛ این انتفاضه‌ها است که روز رژیم صهیونیستی را به شام سیاه تبدیل خواهد کرد؛ بر این رژیم اشغالگر بتازید؛ هر چقدر که بتوانید آسیب به این رژیم اشغالگر و جنایتکار بزنید قدمی خداپسندانه برداشته‌اید.»

وی اعلام کرد که جمهوری اسلامی برد موشک‌های خود را هر قدر که بتواند افزایش خواهد داد تا به گفته او «خیال راحت» را از مقامات آمریکا بگیرد و در صورت اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران، شهرهای این کشور را «نابود» کند.

احمد خاتمی افزود: «هر چقدر بتوانیم بُرد موشکی‌مان را افزایش می‌دهیم تا خواب را از چشم ساکنان کاخ سفید بگیریم و می‌گیریم».

وی همچنین تأکید کرد که جمهوری اسلامی قدرت موشکی خود را افزایش خواهد تا اگر روزی اسرائیل «غلطی بکند تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان کنیم».

مقامات جمهوری اسلامی پیش از این نیز اسرائیل را به حمله موشکی تهدید کرده‌اند.

سپاه پاسداران بارها تصاویری از آزمایش موشک‌هایی را نشان داده که بر روی آنها شعار «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود» به زبان عبری حک شده‌است.

در همین حال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، بارها گفته‌است که ایران با اقداماتی مانند آزمایش‌های موشکی و به‌خطر انداختن ثبات در خاورمیانه و جهان، روح توافق اتمی را نقض کرده‌است. او در واپسین گزارش سه‌ماهه به کنگره از تأیید پایبندی ایران به توافق اتمی خودداری کرد.

پیشتر، آلمان و فرانسه هم گفته بودند به حمایت از توافق اتمی با ایران ادامه می‌دهند اما در عین‌حال خواستار آن هستند که ایران از برنامه توسعه موشک‌های بالیستیک خود و «انگیزه‌های سلطه‌جویانه» در منطقه خاورمیانه دست بردارد.

فرانسه از سوی دیگر انتقادهای بیشتری را مطرح کرده و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور گفته که «احتمال تحریم علیه برنامه موشکی تهران وجود دارد» و «باید با ایران در مورد برنامه موشکی مذاکره کرد.»

در واکنش به این سخنان، حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران، روز ۴ آذر، تهدید کرد که اگر اروپایی‌ها بخواهند «وارد حریم موشک‌های ما بشوند»، ممکن است جمهوری اسلامی برد موشک‌های خود را تا اروپا افزایش دهد.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که در تأیید توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی تصویب شد، از ایران خواسته‌است از توسعه موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند. ایران می‌گویند برنامه موشکی‌اش «جنبه دفاعی» دارد و برای حمل کلاهک هسته‌ای نیست چون تهران به دنبال ساخت چنین جنگ‌افزاری نیست.

راهپیمایی علیه تصمیم ترامپ

امام جمعه تهران و امامان جمعه شهرهای ایران همچنین به تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر به رسمیت شناخته شدن اورشلیم (بیت‌المقدس) به عنوان پایتخت اسرائیل انتقاد کردند.

درهمین حال تعدادی از امامان جمعه از جمله هاشم حسینی بوشهری، امام جمعه قم، اعلام کردند که «رئیس‌جمهور آمریکا آتشی روشن کرده که در گام اول خود آمریکا و اسرائیل خواهند سوخت».

پس از نماز جمعه تهران و دیگر شهرهای ایران نیز راهپیمایی‌هایی در اعتراض به این تصمیم برگزار شد و شرکت‌کنندگان ضمن سردادن شعار علیه آمریکا و اسرائیل پرچم‌های این کشورها را آتش زدند.

در اعتراض به این تصمیم، روز پنج‌شنبه درگیری‌هایی بین فلسطینیان و سربازان اسرائیلی روی داد و از سوی دیگر، گروه‌های مختلف فلسطینی با نامگذاری روز جمعه به عنوان «روز خشم» خواستار برگزاری تظاهرات در این روز شدند.

بنابر گزارش‌ها، در جریان درگیری‌های روز پنج‌شنبه در نوار غزه و کرانه باختری بیش از ۳۰ فلسطینی زخمی شده‌اند.

همچنین به گفته ارتش اسرائیل، پس از شلیک راکت‌هایی به سوی خاک اسرائیل، دو هدف در نوار غزه گلوله‌باران شدند.

از سوی دیگر شماری از کشورهای اسلامی، از جمله عراق، اردن، تونس و پاکستان، و هم‌چنین کشورهایی در خاور دور روز پنج‌شنبه شاهد تظاهراتی در اعتراض به تصمیم جدید رئیس‌جمهوری آمریکا بودند.

XS
SM
MD
LG