لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۳

اردوغان و مکرون خواستار «تغییر تصمیم ترامپ» درباره اورشلیم شدند


رجب طیب اردوغان (راست) و امانوئل مکرون، روسای جمهوری ترکیه و فرانسه.
رجب طیب اردوغان (راست) و امانوئل مکرون، روسای جمهوری ترکیه و فرانسه.

خبرگزاری رویترز روز شنبه، ۱۸ آذرماه، در گزارشی به نقل از یک «منبع ترک» از تعهد روسای‌جمهور ترکیه و فرانسه به همکاری برای تغییر در تصمیم دونالد ترامپ درباره اورشلیم خبر داد.

واکنش‌ها به تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا برای به رسمیت شناختن شهر اورشلیم، بیت‌المقدس، به عنوان پایتخت اسرائیل هم‌چنان ادامه دارد.

رئیس ‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه، ۱۵ آذر، در یک سخنرانی تاریخی و به رغم مخالفت‌های منطقه‌ای و جهانی، اورشلیم را به عنوان پایتخت کشور اسرائیل به رسمیت شناخت و وعده داد که سفارت ایالات متحده را از تل‌آویو به این شهر منتقل کند.

در پیمان صلح ۱۹۹۳ میان اسرائیل و سازمان آزادیبخش فلسطین قرار شد که جایگاه نهایی این شهر تاریخی در مراحل پیشرفته مذاکرات صلح میان دو طرف تعیین شود؛ اما روند صلح سال‌هاست که معلق مانده است.

اقدام آقای ترامپ واکنش‌های بسیار و عمدتا منفی به دنبال داشت و وعده روسای جمهور ترکیه و فرانسه را نیز می‌توان در زمره این واکنش‌ها به حساب آورد.

رویترز به نقل از منبعی در «ریاست‌جمهوری ترکیه» می‌گوید که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور، روز شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای فرانسوی خود، امانوئل مکرون، در این باره صحبت کرده است.

به گفته این منبع که به نامش اشاره نشد، رهبران دو کشور ضمن آن که اقدام دونالد ترامپ را «برای منطقه نگران‌کننده» خوانده‌اند متعهد شدند که برای تغییر در تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا با هم همکاری کنند.

به گفته این منبع، آقای اردوغان روز شنبه همچنین تلفنی با روسای‌جمهوری قزاقستان، لبنان و آذربایجان درباره همین مسئله گفت‌وگو کرده است.

وی روز چهارشنبه گذشته همچنین خواستار نشست فوری سازمان همکاری اسلامی در ترکیه شد.

به گفته رویترز، این نشست در چند روز آینده برگزار خواهد شد.

در همین زمینه روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل جلسه‌ای داشت که طی آن فرانسه، ایتالیا، آلمان، بریتانیا و سوئد از ایالات متحده خواستند تا «پیشنهادهای مشروح» خود را برای یافتن راه حل مسئله خاورمیانه و برقراری صلح در میان اسرائیل و فلسطینی‌ها ارائه کند.

نماینده سازمان ملل در امور خاورمیانه نیز روز جمعه، ۱۷ آذرماه، در مورد خطر افزایش خشونت‌ها در پی این تصمیم‌گیری هشدار داد.

در پاسخ به این گونه واکنش‌ها، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، خواستار «آرامش و خویشتن‌داری» در مورد شناسایی بیت‌المقدس، اورشلیم، به عنوان پایتخت اسرائیل شد.

XS
SM
MD
LG